plugg69 Skrevet Mai 8, 2007 Skrevet Mai 8, 2007 tjohei.. min 04 320dT ryker svart ved pådrag... det er vel nokså normalt på diesel biler av gammel type, men er det slik på di nye bilene og? nå skal det nevnes at jeg har montert en slik justerbar tuning boks, av typen dieseltuning.. om jeg plukker bort denne boksen, og får bilen serielt programmert, vil den da slutte å ryke svart? eller er dette et vanlig problem ved trimming av diesel biler? skal nevnes at det ikke er veldig mye svartrøyk, men det kommer som regel en liten sky om jeg kjører rolig, og drar skikkelig på...
Kjell Z3 Skrevet Mai 8, 2007 Skrevet Mai 8, 2007 Jeg syns det kommer en svart røykdott ut av alle diesler når de gir på, men ikke vedvarende svart røyk. Ser jo det når jeg ligger bak dem, men det er jo ikke lange stunden jeg får sett før de ser på eksosen min
bmwsel Skrevet Mai 8, 2007 Skrevet Mai 8, 2007 Hvilken type chip er det? Du kan jo prøve å stille en kvart omdreining tilbake jå justeringsskruen og se om røyken forsvinner.
plugg69 Skrevet Mai 8, 2007 Forfatter Skrevet Mai 8, 2007 sto dieseltuning på eska. er en sånn som er justerbar med tall og bokstaver.. trr den står på f eller no sånt..
plugg69 Skrevet Mai 8, 2007 Forfatter Skrevet Mai 8, 2007 men fy som den går når boksen står på maks..=)
Eide Skrevet Mai 9, 2007 Skrevet Mai 9, 2007 Min 320d 136hk er chippet/programmert med superchip, eg får ei ganske god røyksky når eg trår til, men den går som eit skudd . Får litt rikelig med diesel men det er ikkje bra om dei får for lite iallefall. Snakka med dei som chippa min, dei sa dei kunne få bort mesteparten av røyken men meinte eg kom til å bli skuffa over effekttapet..
Jaro Skrevet Mai 9, 2007 Skrevet Mai 9, 2007 Hei Problemet med sort røyk er gjenganger på de fleste diesel'r og blir som regel alltid forsterket med kraftigere dieselinnsprøyting når en monterer tuningboks. Det som en finner ut ved å lese på tyske og engelske BMW forum om 330d og 320d er at det er to ting som betyr mye for dette; nemlig egr ventilen og det som merkelig nok kalles viftenheten. På engelsk heter den crankcase oil breather og burde vel kalles veivhus-ventilasjonsfilter/ventil. Denne ventilen/filteret byttes ut ved oljeskift hos BMW forhandlere både i England og Tyskland pga. ny erfaring med at dette kan forebygge turboras. Den nyste utgave av filteret/ventilen er nå uten skumfilteret, men med en bedre ventildel. Og, av egne erfaring kan jeg si at da jeg renset egr ventilen og byttet "vifteenheten" og luftfilteret forsvant den sorte dieseltåka. Min 320d er også tunet, så for å slippe å jevnlig rense egr ventilen har jeg satt på en erstatning som blokker for eksosen fra eksoskjøleren og er totalt åpen for kald luft fra intercooleren. Dette har fungert meget bra. Delenummeret til "viftefilteret" er 11127799224 (tror det er den nyeste utgaven). Jeg kan nesten garantere deg at om du også modifiserer luftinntaket ditt noe (utvider inntaket) for å gi motoren mer kald luft og bytter filteret i tillegg til å rense egr'n vil du bli kvitt den sorte tåka selv med boxen på max! Legger ved bilder av min gamle egrventil: "Vifteenheten": Modifisert luftinntak: EGR "Bypass ventil": Jarle
plugg69 Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Skrevet Mai 10, 2007 jah.. dæ vil e tru.. heh.. må ha dæ på stell te første sommertreffe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå