Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann , jeg er ny på forumet.

Og forøvrig ganske ny eier av en 93mod 520i.

Har nettopp vist den for eu kontroll, og co var ALTFOR høy.

Verkstedet antydet at dette sannsynligvis var defekt katalysator og lambdasensor. De spurte også om bilen bruker mye bensin og det har den definitivt gjort i det siste. Antydet pris på dette var en 6500 for kat. + et par timer arbeid/sensor.

Jeg synes også den "trekker" dårligere når jeg kjører på enkelte gir. (kan variere, mulig verre når den er kald) (ligner litt på andre innlegg her etter et raskt søk)

Selv har jeg ikke peil på katalysator. Mine beskjedne kunskaper strekker seg ikke lenger enn å bytte dynamo på dyret, og eksosanlegget på min gamle 86mod 520 uten kat. :wink:

Kan det itillegg være noe annet enn dette også?

Ser at thorshov\biltema\andre selger universal kat.\lambda billig. Er dette noe man kan bruke eller er det bare ræl ? Hva anbefales å bruke, og åssen er det å bytte dette sjøl. passer det etc.?

Hvor anbefales det å kjøpe deler\utstyr?

Hadde vært greit å ikke blitt flådd siden jeg ikke har vært så heldig med bilen min sålangt :roll:

Håper på forklarende svar da jeg ikke er noen "god" mekke-mikkel :D

Skrevet

kat'n er vel litt flatere på bmw en på endel andre biler. Når jeg sjekka Svendsen var de billigere inkl montering en noen andre på bare kat'n. Skifta anlegg på en annen bil her for ikke så veldig lenge siden og da brukte de 17 minutter på hele operasjonen..

Skrevet

svendsen skulle ha en 12 lapper ser det ut som ... :?

da er det fra manifoilen og til bak skjøten på kat tror jeg...

Skrevet
svendsen skulle ha en 12 lapper ser det ut som ... :?

da er det fra manifoilen og til bak skjøten på kat tror jeg...

åheidu.. de skulle ha 5700 for å gjøre det på min... E39 520

Skrevet

Ville begynt i den andre enden jeg.

Høres mer ut som et motorstyringsproblem:

LMM;tømmemagnetventil,TPS,motortemperaturføler osv...

Forutsetter at du har rent inntakssystem.

Ville også målt 02-sensor.

Egentlig skjelden 02- sensor ryker, trenger stort sett en rengjøring.

Skrevet

Enig. Bør sjekke motorstyringskomponentene som nevnt. Sjekk luft- og elektriske slanger og ledningers tilkoblinger for fasthet/sprekker/skitt/olje.

Tennpluggene er interessante indikatorer. Sjekk tilstand på plugger, samt. resten av tenningssystemet for vanninntrenging/belegg/spekker/skader.

Skrevet

kan det ha noe å gjøre med at bilen nettopp er fiksa etter at regkjeda har røke ? toppen berga , men en del måtte jo taes etterpå der da (for de som har vært så heldig å vært borti dette ... :? )

selv mener jeg at nevnte problem dukka opp rett før dette havariet,

men mulig om ikke mer merkbart etterpå... (bilen i seg selv "går hørbart" pent..)

Skrevet

Sjekket ikke verkstedet eventuelle feilkoder/diagnose? Burde vel funnet ut om lamdaen eller eventuelt annet er defekt da?

Jarle

Skrevet

det var verkstedet som foretok eu kontrollen jeg nettopp var på som nevnte at dette sannsynligvis var def kat\lamda. de foretok ingen diagnosesjekk der,de sa bare at dette var av 9 av 10 tilfeller denne feilen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...