kristols Skrevet Mai 15, 2007 Skrevet Mai 15, 2007 Hei! Er blitt eier av en rustfri e36 316i (wow) som kun har kjørt 160 000. Ny på forumet og forøvrig. Bilen sliter kort fortalt med ventiltikking. Hadde den på verksted (merke sådann), der jeg fikk høre at dem måtte bytte noen deler i topplokket. Litt utilfreds leverte jeg den inn på et mer uavhengig verksted, der jeg fikk en litt mer utfyllende rapport. Det går av en eller annen obskur grunn ikke an å justere ventilene på denne motoren, og derfor må kam, løftere, ventiler og noe annet brask også skiftes. Totalkostnad for denne reprasjonen mente merkeverkstedet var rundt regnet 20 laken. Klarte få den forrige eigeren av bilen til å dekke delene, som beløp seg til ca halvparten av prisen. Er dette en jobb jeg kan klare gjøre selv? Eller kreves det flere typer BMW spesialverktøy? Hvor går det an å fremskaffe dokumentasjon på denne motoren som kan gjøre jobben enklere? Det uavhengige verkstedet nevnte at det også var noe elektrisk som også måtte repareres, da bilen til tider drar veldig ugjevnt, nesten litt nykkete. Den nykker i takt med forbruksmåleren i turtelleren, som står å svaier ved konstant gasspådrag. Ser for meg ut til å kunne tyde på feil med en luftmengdemåler eller noe annet tenningsrelatert.. Alle forslag som kan unngå totalbankerott mottas med takk:) - Kristoffer -
Nilsen Skrevet Mai 15, 2007 Skrevet Mai 15, 2007 Er ikke uvanlig med tikking på disse, det er vel M40B16 motor du har. Hadde nettopp oppe en slik motor som du har, og der fant jeg til min forbauselse at 4 totalt 8 løftere var defekte, de satt bom fast, slik at justeringen på vippearmen under kammen ble helt gal. Skal ikke garantere det, men vil tro problemet med tikking blir betydelig mindre ved å bare bytte løfterne, og litt diesel i oljekanalene til løfterne for å fjerne evt. smuss som måtte blokkere kanalen. Hvis du har et micrometer kan du måle slitasjen på vippearmene og kammen, så vet du om de må byttes eller ikke. Dette er forholdsvis enkelt. Er en god del mer jobb å bytte selve ventilene. Den største utfordringen med det nevnt over er nok sannsynligvis å få kammen på riktig igjen, men det er merket med piler på hjulene til både veiv og kam, og kamhjulet har et spor slik at det ikke kan settes feil. En verkstedhåndbok gjør sannsynligvis susen, den oppgir også målene på kam og vippearmer. http://hosting.data.bg/bmw/BMW/E-Books/
kristols Skrevet Mai 18, 2007 Forfatter Skrevet Mai 18, 2007 Takk for bra svar! Skrudde frahverandre hele stasen her forleden, med litt varierende resultat. For å si det slik, var det ikke vanskelig å se at kammen var slitt! Den hadde tydelige slitasjespor, og vesentlig mer slitt på noen ventiler enn andre. Jeg tok ut alle vippearmene og tok løs alle løfterne, tørket dem reine og dyppet dem i rein olje og satte dem på plass igjen. Tørket også reint for koks og annen faenskap i toppen, var en del griseri. Tror bilen har vært kjørt på noe skral olje en tid.. Å få kammen på riktig igjen ER et helvette! Den har et spor og merke slik du sier, men fant ut at kamhjulet går på uansett hvordan man setter det på, det klarer bare ikke komme helt inn...så det er fullt mulig å sette det feil. Har enda ikke klart å få det helt ordentlig på plass...:S Jeg har vært påpasselig med å ikke flytte posisjonen kamhjulet har i forhold til veiva, regreima holder den riktig (tror jeg da...:S) Noen gode ideer om hvordan få dette skikkelig på plass? Er det noe gitt moment på skruene som holder kammen forresten? Så forresten at rotoren og fordelerlokket var modent for utskiftning! Var slitt hakk i kontaktene inni der, masse irr og dritt. Får handle et nytt et. Så er det bare å håpe jeg får doningen på veien igjen;)
Nilsen Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 Motoren min hadde sprekt topp så jeg satte den aldri sammen igjen, så har desverre ingen tips for det hjulet. Vil det ikke på sporet igjen? Skruene som holder kammen skal vel ha 10nm etter som jeg forstår av haynes boka, de kaller det cam bearing caps. Lykke til
kristols Skrevet Mai 18, 2007 Forfatter Skrevet Mai 18, 2007 Ahhh.... Joda den vil på, det er ikke problemet. Det jeg merket er at den lar seg sette på uansett hvilken posisjon kammen har i forhold til sporet i hjulet, da sporet starter helt inn mot "slutten" av hjulet...er altså det siste "klikket" som er vrient. Frister å bare sette alt tilbake i TDC, og ta det derfra. Er antakelig også det eneste rette... Ref Haynes, trengs også et spesialverktøy for å holde kammen i TDC og et annet for å holde veiva i TDC:S Snart billigere å sette den på verksted:P K
Mexos Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 har du skrudd av kamhjulet fra kammen?`Håper du har ordnet deg et merke på kammen slik at du vet hvilken posisjon den skal være i. Du må slakke reg reima for å få kam hjulet skikkelig på tenker jeg. Når en jobber med kamakslinger er det lureste å sette veivakslingen på merket sitt nede på blokka. så tar man en kjørner og slår et hakk på kamakslingen og toppen slik at når en skal montere det sammen igjen så setter man bare veiva på merket sitt og kammen slik at hakket på kammen og toppen står rett. Så er det bare å smekke på kamhjulet og montere på reg reima på riktig hakk slik at merkene står riktig ETTER reima er strammet igjen. Håper jeg forsto rett hva du mente nå så jeg ikke har forklart noe du allerede har gjort
kristols Skrevet Mai 18, 2007 Forfatter Skrevet Mai 18, 2007 Jeg antar det jeg og gitt....Nei fikk ikke merket kammen, den er skiftet til en ny en uten merke også:/ Jeg hadde planen om å dytte den nye inn i kamhjulet riktig ved å beholde regreima og hjulet i samme posisjon som da det ble tatt av. Dersom jeg må ta den av (slik det ser ut) må jeg skaffe til veie disse spesialverktøyene ser det ut til, det som holder kammen, og det som er ment til å holde veiva slik at man får skrudd av tannjulet til reima... mulig det er noen enklere metode? Takk for gode tips uansett folkens!
Mexos Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 Jeg antar det jeg og gitt....Nei fikk ikke merket kammen, den er skiftet til en ny en uten merke også:/ Jeg hadde planen om å dytte den nye inn i kamhjulet riktig ved å beholde regreima og hjulet i samme posisjon som da det ble tatt av. Dersom jeg må ta den av (slik det ser ut) må jeg skaffe til veie disse spesialverktøyene ser det ut til, det som holder kammen, og det som er ment til å holde veiva slik at man får skrudd av tannjulet til reima... mulig det er noen enklere metode? Takk for gode tips uansett folkens! Ja du skulle bytte kam du ja, det glemte jeg. Hørtes ut som en logisk prosedyre du hadde tenkt deg fram til der, men forstår problemet ditt nå som reimhjulet kan stå på flere punkter. tdc er nok eneste alternativ da ja ser det ut til :S
kristols Skrevet Mai 18, 2007 Forfatter Skrevet Mai 18, 2007 yepp....det og den hersens pakninga mellom kammen og reimhjulet da...den står i haynesboka oppført som ekstremt vanskelig....:/ får håpe jeg får den til! Må uansett vente vinter og vår på deler, ingen som har hverken fordelerlokk, rotor eller kamreim på lager...for ikke snakke om spesialverktøyet. Noen som veit om det er nødvendig å tømme radiatoren og fjerne huset termostaten sitter i for å skifte reima? K
Mexos Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 Tror det hadde blitt billigere for deg å kjøpe en brukt motor i bedre stand, men er for sent nå
kristols Skrevet Mai 19, 2007 Forfatter Skrevet Mai 19, 2007 ja, har tenkt tanken selv...skifte til b18 i stedenfor, få litt mer guffe. Uansett, har ikke betalt en krone for armene, kammen eller pakningene...forrige eiger tok den kostnaden. Er noen kr. i deler hehe;) Gav opp prosjektet med å få på reimhjulet i samme posisjon, er omtrent umulig uten å ta av reima først. klarte aldri være 100% sikker på at ting er på riktig plass....så nå står kammen til TDC, gjenstår bare å få snudd veiva riktig også....
Nilsen Skrevet Mai 19, 2007 Skrevet Mai 19, 2007 Har fortsatt fordeleren fra motoren min da hvis du er interessert, den gikk som en klokke, bokstavelig talt, helt til toppen sprakk. Har masse andre deler og.
kristols Skrevet Mai 19, 2007 Forfatter Skrevet Mai 19, 2007 Som pokker at du ikke sa det litt før...var ute å handla nytt fordelerlokk og rotor for noen timer siden:( Ser til min fortvilelse i Haynesmanualen at å stille regreima IKKE er noen lett sak. "BMW special tool is required to ....bla bla" Blir nok verksted ser det ut til. Og med ventetiden det er her i lillehammerregionen, blir den kansje ferdig til august:P
ChrZZ Skrevet Mai 19, 2007 Skrevet Mai 19, 2007 ja, har tenkt tanken selv...skifte til b18 i stedenfor, få litt mer guffe. Skifte til M42, M43B18 eller M44 tenker jeg nok heller ja Ikke til M40B18
kristols Skrevet Mai 19, 2007 Forfatter Skrevet Mai 19, 2007 er ikke det jævla mye jobb....? Frister en del mer med en slik motor ja;) K
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå