Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt lang forklaring av problemet:

I dag fikk en av mine BMW E34'r et lite infarkt på vei hjem fra jobb.

Skulle slippe gassen før en jernbaneovergang, men motoren holdt seg på samme turtall, litt over 2000 o/min.

Kjørte forbi en buss som blinka meg forbi like etter, og da gira kassa ned som normalt, og bilen smatt greit forbi. men etter det ville den ikke gire høyere enn til 3 gir... ingen lamper lyser, og nedgiring til 2. og 1. gir fungerer som det skal.

Kom da hjem etterhvert, stoppa motoren, starta den igjen ette en stund, da gikk motoren fremdeles på høyt turtall. Kjørte den så inn i verkstedet. lette etter lekkasjer i innsugssystemet, og prøvde en annen luftmassemåler jeg har liggende, og kobla fra noen stikk fra div sensorer som er lett tilgjengelig... ikke noe hadde invirkning, bortsett fra når jeg tok av stikket tomgangsregulatoren - så gikk turtallet ned Litt, men fremdeles rundt 2000 o/min.

Tok av batteripolen da jeg skulle spise, og kom ut igjen en time senere, men ting var uforandret...

Plutselig, etter et par minutter på "tomgang" (over 2000 o/min) gikk den til normal gange, ca 800 o/min. da kom lampa for girkassa opp, og kassa er i konstant nød-modus. Lar bilen stå med tenning av i et par minutter, da går den på høyt turtall, ingen lampe lyser, girkasse funker som den skal, helt til det går et minutt eller to, da kommer lampa, kassa går i nød-modus, og motorhastigheten senkes til normalt turtall på tomgang...

Hva er grunnen til dette?

Bilen er en '91 mod (prod. 08/90) med standard m50b20 motor og GM - A4S 310R automatkasse.

Har noen vært borti lignende?

Skal skaffe adapter til et diagnose-apparat som jobben har, så jeg får tatt parallellmålinger (signal mellom hjerne og ledningsnett) og får målt alle følere og div, men vil nok ikke få tak i adapter før etter den 17. mai... :(

Såeh... alle tips mottas :)

Skrevet

BUMP.

Bilen starter og går på lavt turtall nå, og har lett for å ville kvovne ifra ved raskt gasspådrag, og ved gass-slipp, stopper ikke, men er helt på nippet...

oljetrykk- og ladelampe begynner å gløde, men motoren drar seg opp igjen og holder seg på ganske stabil og normal turtallgange veldig fort etter gasspådrag og for så å slippe gassen igjen, snakk om et sekund eller to bare.. dette er da i fri-posisjon, når bilen står stille....

Girkasse-lampa lyser nå konstant fra oppstart.

Får håpe det er bare en fille-ting, så ser ikke så mørkt på d, ennå :lol:

Skrevet

Får du tatt en måling på hva dynamo leverer TK?

Første jeg ville gjort var å forsikret meg om feks ikke spenningsregulator er defekt.

På alle slike feilsøkinger på elektrisk er det viktig å forsikre seg om batteritilstand, lading osv.

Ellers er det vanskelig å finne ut av.

Skrevet

Hadde ikke tid til å skru i går, har flere jobber serru, hehe..

Men i kvell ser det ut til at jeg har fri, så jeg skal starte med å måle lading.

Takk for tipset :)

Skrevet

Ble ikke alt for mye tid til bilen i kvell heller..., men fikk nå drevet på en times tid..

Hvilespenning ligger på normal ca. 12,3 - 12,4v

ladespenning ligger på 13,80 - 13,90 v

(både på tomgang og ved høyere motorhastigheter)

Litt lite kanskje?, men holder seg stabilt, og ting såg normalt ut på dynamoen.

Ladespenninga holdes stabil både når motoren er kald og varm.

Satte på en lader/hjelpestarter, justerte til litt over 14 v (lada ca 5 A), og starta motoren.

Spenninga ble faktisk justert ned til hva den lå på før... og laderen viste litt over 10 A.. ble ikke særlig klok av det..

Delte kontakten til lambda-sonden, og ingen ting ble endret, hverken på høyt turtall eller etter den har slått seg over på mer normalt turtall..

Målte ikke polene i kontaktene, da jeg ikke hadde oversikt over hvilke poler som skulle måles, og korekte verdier.

Kan det være lambda-sonden som er synderen?

Rart at det skal virke inn på girkassen, men bare en tanke.

Forresten, når jeg dro av gårde til arbeid i morres, mens bilen gikk på høy tomgang (litt over 2000) ville ikke kassa gire seg opp fra første, måtte sette program-bryteren i "M" (Manuell) for så å gire selv.. gikk tilbake til første gir ved valg av økonomi og sport, så kjørte den på manuell, helt til jeg hadde kjørt noen km, da kom lampa opp, og bilen fungerer kun i 4.gir i pos. D og 3, og kun i 3.gir i pos- 2 og 1.

Kan slikt oppstå ved for lite olje på kassa? skulle peile den sist jeg tok service på den, for en uke siden, men på GM kassa er det ikke peilestav som på ZF.

Så jeg løste påfyllingspluggen øverst på bunnpanna til kassa, og det kom ut litt olje når skruen var nesten ute, så skrudde den til igjen, tapte ikke bort mer en èn dråpe, og det har ikke vært lekkasje der siden..

Oljen lukta forresten normalt, som brukt ATF olje gjør, fargen var mørkere rød enn ny ATF olje.

Følte meg ikke helt trygg på den peile-metoden der, men siden kassa er tett og fin, burte det ikke være der problemet ligger, eller?

Kan det være styreenheten til girkasse eller motor det er noe galt med, eller er det bare en føler?

Instrumentpanelet oppfører seg som det har gjort, ingen manglende funksjoner.

Ser ikke helt vitsen å prøve å feilsøke noe mer før jeg får satt på tester, når jeg forhåpentligvis får adapter til hjernen på fredag. Regner ikke med å få ut så mye nyttigt av diagnosestikken, men har skaffet adapter til den også.

Men skrik for all del ut hvis noen har vært borti lignende, eller har noen gode forslag :wink:

Skrevet
Mål veivakselstillingsføler, 400-800 Ohm, skal levere ca 1,4 VAC ved rotasjon på motor.(Merk AC...)

Får la være å fiple med bilen i dag, har vært på jobb tidligere i dag, og nå er det tid for ta det litt med ro. hehe. Men takker for opplysninger :D

Men får ikke turtelleren signal fra veivakselstillingsføleren? den fungerer normalt..

Skrevet

Mener å huske at turteller får signal igjennom tenningsmodul i styresentral.

Sentralen gir pulser til coiler basert på veivfølers signaler.

Men, har opplevd at dette med veivføler har vært et problem i lignende tilfeller.

Får du ohmet den og det er greit, er det viktig å konstatere at den gir nok strøm ved svingningsdemers rotasjon.

problem kan være at rust har presset den litt for langt ut ifht svingningsdemper...

Blir ujevne signaler som forvirrer styresentral.

Og i disse tilfellene har turteller fungert normalt, mulig styreenhet går i nødprogram.

Skrevet

Good news!

Fikk i dag det etterlengtede kabel-adapteret til diagnose-testeren!

Feilen viste seg å ligge i gasspjeld-bryteren.

Så, jeg tok av en bryter av et annet spjeldhus jeg har liggende, sammenligna delenr. og det stemte. Hadde på den "nye" bryteren, og vips :wink:

Godt å få tilbake 1. og 2. gir :lol:

Så da er jeg en lettet mann, etter å ha kjørt over en uke med girkassa i nødmodus 8)

• 10 months later...
Skrevet

hjertelig takk for svar. Får se om det hjelper å rense den med litt crc eller lignende. Kan kanskje være dårlig kontakt eller no i den dur.

Ser at jeg kan bestille på schmiedmann.no, men litt usikker på hva den reelle prisen er. "Lettere" stor forskjell på prisen med og uten moms.

(prisen på gs er ca 900 spenn)

Varenummer: 13631726591

Navn: GASSPJÆLDSKONTAKT

Lager: 0

Pris excl. Moms: NOK 193,47

Pris inkl. Moms: NOK 5,030,22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...