Gå til innhold

Vasking av bil! Hvordan bør slikt gjøres?

Share

Anbefalte innlegg

Jeg er selv en ivrig vasker og polerer av min bil, men etter å ha lest en artikkel i avisen står det at Zalo og andre oppvaskmidler sliter veldig på lakken. Er dette sant? Evt. hvordan bilshampoo bør man bruke? Noen gode forslag?

Jeg bruker selv Zalo, og er veldig fornøyd med dette.. Prøvde Turtle Wax bilshampoo en gang, men ble ikke veldig fornøyd, så jeg fortsatte med Zalo.

I tillegg.. Er det skadelig å polere bilen for ofte? Jeg har vel polert den 5 ganger siden februar :P hehe.. Bilen blir så utrolig ren og pen etter å ha blitt vasket! Takler ikke skitne biler!

Kom med tips og erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Du vasker da ikke bilen i zalo!!!hehe :lol:

Ikke rart du må polere den hver mnd da..

Bruk en svamp og skikkelig såpe fra eks Meguiars..

Men ren blir den nok med zalo, bare synd voksen forsvinner også.

Grunnen til at den "virker bedre" enn bilshampo er nok at den er litt for effektiv gjerne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spyl bilen med høytrykkspyler. Under skjermer osv.

2. Vask med bøtte og ny ren svamp.

3. Spyl av

4. Tørk med pusseskinn.

Ikke bruk zalo. Det tar polish med en gang. Bruk bilshampo med voks. Den legger igjen et lite vokslag som beskytter lakken og vannet preller av. Jeg er meget fornøyd med Turtle Wax sin nano-tech.

Hageslange anbefales ikke. Det fjerner meget lite dritt og lakken slipes gradvis ned. Og IKKE bruk kost, lakkens værste fiende.

Bruk avfetting når det er nødvendig. Når det er mye asfalt og dritt i lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hageslange holder i massevis, høyttrykkspyler er bare tull.

Jeg bruker en bøtte rent vann, 1 svamp uten såpe (ny hver gang), Meguiars shampo og Cartech pusseskinn som jeg tørker bilen med etter vask.

Spyl løs støv og skitt som ligger oppå lakken. Begynn så med svampingen, jeg pleier begynne med taket og gå nedover.

Spyler av med hageslangen tilslutt.

Tørker! Voila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en bøtte rent vann, 1 svamp uten såpe (ny hver gang), Meguiars shampo og Cartech pusseskinn som jeg tørker bilen med etter vask.

Spyl løs støv og skitt som ligger oppå lakken. Begynn så med svampingen, jeg pleier begynne med taket og gå nedover.

Tørker! Voila!

En som er helt lik meg jo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Avfetting

2. Renspyling

3. Vask med svamp og såpe

4. Renspyling

5. Tørking

6. Gå over lister o.l med gummifornyer/dekkfornyer osv.

Er som regel min rekkefølge...

Ser at proffe folk skiller mellom bioalkalisk avfetting og petrokjemisk avfetting. Noen guruer med foklaring på det? Den petrokjemiske skal vist ta alt som er, mens den bioalkaliske skal være mer skånsom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørker! Voila!

Enig i alt untatt hageslange. Om du vil ha lakk som skal holde seg meget strøken er hageslange som å banne i kirka. Da gnir du drittn inn i lakken og den blir stygg som faen. Høyttrykkspyler fjerner 90% av dritn og holder lakken pen lenge.

Kjenner det ulmer i nøtta når jeg hører sånt :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spyl av bilen

2. Vask bilen med Megauiars NXT shampoo og Megauiars vaskehanske.

3. Gå over bilen med Megauiars clay kit. (en liten "kitt-klump" som tar nuppene i lakken, spesielt nede på dørene osv)

4. Vask bilen igjen.

5. Poler med Meguiars NTX Tech Wax og tørk av med en ren microfiberklut som er beregnet på bil.

Rubbing kommer jo etter punkt 4 hvis du har behov for det da.

Dette er ganske dyre greier, men det gir det beste resultatet etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilxtra i skien har i allefall maguiars, disse produktene er absolut å anbefale, brukte stort sett kun autoglym før, men etter å ha prøvd maguiars er ikke annet i bruk hos meg i allefall.

Kan anbefale gold class såpa, litt sånn champagne farga og tykk og god i konsistensen. litt dyr men bilen fortjener det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørker! Voila!

Enig i alt untatt hageslange. Om du vil ha lakk som skal holde seg meget strøken er hageslange som å banne i kirka. Da gnir du drittn inn i lakken og den blir stygg som faen. Høyttrykkspyler fjerner 90% av dritn og holder lakken pen lenge.

Kjenner det ulmer i nøtta når jeg hører sånt :x

Bruker høyttrykkspyler i vinterhalvåret, dessuten vasker jeg bilen såpass ofte at skitten ikke rekker sette seg. Dvs 3-4 ganger i uken.

Avfetting ser jeg noen nevner her, dette anser jeg være unødvendig utenom saltsesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...