Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pakning,sement vannpumpe m50 e34

Spørmål angående pakning ved bytte av termostat, vannpumpe m50 etc..

Hva trengs bytte av pakninger ved bytte av termostat og vannpumpe? (trengs en spesiell flytende pakning beregenet for kjøleveske)?

På termostathuset kjøpte jeg med en liten pakning som skal sitte inni, men trenger jeg pakning rundt på termostathuset? (etter vært på dele katalogen tror jeg kansje). Kan jeg bruke en form form flytende (sement pakning) eller trengs en spesiell flytende beregenet for kjøleveske?

Samme spørmål har jeg ved montering av vannpumpa også (ingen pakning uten et papp ark som fulgte med men lignet ikke på pakning?

(Deler handlet på mekonomen).

(Fulgte med o-ringer til termostat og vannpumpe).

Termostat: kjøpte først en på biltema men ble litt skeptisk da denne virket mere spinkel i konstruksjon. kjøpte derfor en som var tre ganger dyrere på mekonomen men denne var også noe spinkel. Har samme omkrets men spinklere.Har det dette noe si?

Spylte med hageslange inn i påfyllingen for kjølevesken og der termostaten sitter da jeg så at det hadde gått skall av skovler på vannpumpa. Var dette greit eller noen andre steder jeg bør spylle igjennom før montering?

Så det jeg håper ikke har skjedd, hvordan finner jeg ut om toppakningen har gått?

(Første symptomer var at temp ikke ville gå til norm. Seinere gikk den raskt til fra norm til varm. Åpnet lufte skrue og på med varmeapparatet til den sank ned på kald. brukte vel 3 timer hjem på ca 3,6mil ved å komme meg hjem. Skiftet derfor først termostat og luftet langt og lenge til varme kom inn i coupeen. Kjørte en liten tur (noen km i 50km og ut på vei med 80km. Da på akselerasjonen flyttet temp seg fra norm til rødt igjen. Åpnet lufteskruen og på med varme til den sank mot norm. Kjørte rolig hjem med temp på norm, til siste 100m hvor jeg dro på noe som resultat temp på rødt igjen. Hører ingen ulyder men vannpumpa skovler i plast har mistet noen deler). Startet opp når bilen var kald og la en avis mot vifteblader noe som stoppet bladene (viskosen?). Skulle sikkert prøvd når bilen var varm?

Langt innlegg mange spørsmål ,men om håper min beskrivelse kan hjelpe den som kan svare.

Mvh Glenn

glenno

Skrevet

eg har brukt en flytende paking til litt forskjellig, rød som du kjøper på besninstasjoner. tåler olje og kjølevæske++. og har ikke hatt noen problem med den.

Har også testet Loctite sin flytende pakning, denne var eg endå mer fornøyd med, men den er jo litt dyr da.

Skrevet

Takker for svar snurresprett.

Var innom lokale bensinstasjoner men ingen hadde. Da har jeg fått et svar så får ta veien innom byen imorgen,Nå er det stengt,regner og jeg er vått å kald, he he.

Om noen skulle ha noe mere å bidra med

er jeg takknemlig for det:-).

Skrevet

Nr. 8 her bør du bytte ved skifte av thermostaten, samt O-ring (men den følger vel med).

Puss vekk ulumskheter med finkornet smergel på therm.huset og anleggsflata på blokka før montering. Noe flytende pakningstoff skal IKKE behøves :P .

Skrevet

Kjempe topp "Steffan C". Nei fulgte ikke med nr.8 men fikk kjøpt med denne samt o-ring termostat.

Kjøpte ikke med nr7 så det var noe av spm.

Hva med vannpumpa?

Her er noe av opphavet til min betenklighet: Leste på http://www.autopower.se/ under "Gör-det-själv" "Mekartips" "Termostat- och vattenpumpsbyte" at personen hadde benyttet en form for flytende pakning. Vet ikke om det er forsjell på slike flytende pakninger jeg eller trengs? Hadde ikke noe slikt på lokale bensinstasjonen iallfall.

Skrevet

Jeg har nylig skiftet vannpumpe og t.staten på Touringen. Byttet kun den nr.8 pakningen(oransj), den nr. 7 pakningen skal kun brukes på motorer frem til 05/92 fikk jeg beskjed om på BMW. Den var heller ikke der ved demontering.

Hvis du ser på delelista på linken, så står ikke nr. 7 oppført. Søkte på reg.nr mitt i linken, -96 E34 Touring.

Og som nevnt i forrige innlegg. Bytt kun O-ringer og oransj pakning :wink: .

Skrevet

De glassa som du linker til her, er det eneste man får kjøpt til Touring. Faktisk helt utrolig at det ikke er lagd noe annet!!!!

Men uannsett er hvite blink en utrolig stor oppgradering, ett must mener jeg :P .

Problemet er bare at Radicast ikke selger de lenger :( .

Skrevet

Vet du om den f,eks går an kappe av blanke baklys av f,eks av en sedan?

Har du noen annelse om mm forskjel på sedan /kontra touring mm lykter. Har selv montert blanke tåke/underlys/kjørelys med orange pærer og blanke blinkers foran med orange pærer noe som gjorde bilen 10 yngre etter min omgangskrets mening. Ble liksom galt når enn ser det på skrå foran med blanke/orange foran og standard side blink / baklys om du sjønner.

Skrevet

Sedan lyktene er ikke like! Blir mye kaross arb. på deg hvis du skal få sedan lykter til å passe :P .

Men jeg har sett en Touring på en eller annen tysk side med sedan lykter :shock: . Ble faktisk helt feil utseende messig.

Jeg har også klarglass blink foran, men med sølvfarga blinkpærer (penest) 8) .

Skrevet

Takker for info Steffan C.

Veldig fin touring du har. 8)

Jeg må først ta det tekniske etc.. før jeg begynner på kosmetiske. Kansje vi kan sammenligne hva som er fint en dag :wink:

Skrevet

Hei

Tenkte jeg skulle blande meg inn litt her! Det skal ikke vere nødvendigt og hive på noe ekstra pakninger på vannpumpa en den o ringen som fulgte med vannpumpa. Bare passe på og reingjere annlegsflatene 8)

Skrevet

Ja har noen planer om Rudskogen jeg også.

Fikk byttet vannpumpe og termostat idag da etter din beskrivelse. Uten lekkasje men en ulyd dukket opp. Ikke fått lokalisert dette riktig da valgene står på vanos, termostathus, servo reim og vifteblad. luftinga gikk greit. fylte opp påfylling kjølebeholder og slanger. Satte vifta på varm og fullt. lot bilen gå på tomgang til den ble varm. kjørte så en liten tur der da jeg merket varmen kom i oppover bakker. Vel hatt noen mindre turen alt bra så langt.

Pm meg om du skulle komme over hvite eller helst blanke baklys da. 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...