Gå til innhold

Sportsfilter...


Jostein 520iT
 Share

Anbefalte innlegg

98' 520iT

Hvilket filter anbefaler folket? Jeg vil ha et som passer i filterboksen. Er det noen som kan si noe om effekten av disse, om det er noen? Kan billigfiltrene på f.eks. GS bildeler brukes? Hvor ofte må de renses? renser de luften bra nok? Kan man få problemer senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt orginalt jeg, men mener KN kan skaffes som innsats til orginalfilterboksen.

Fant en side en gang (fra USA) der en dude tok dette skikkelig for seg.

Monterte all verdens filter av de kjente merkene, for så og kjøre bilen på rulle/dyno.

Det som ga mest effekt var orginale papir filter.

Eneste "bakdelen" med de er at intervall på skift av de er en del hyppigere.

For eks. så reklamerer vel KN med opptil 100000 i kjørelengde ved normale forhold før det må renses og innsettes med ny olje.

Er ikke sikker om de har slike filter som skal settes inn med olje til den orginale boksen, men konfilteret er forbeholdt turbobygg med datasprut mener jeg.

De filtrene er for grove, så luftmengdemåleren går på trynet til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektfilter gir skjelden særlig effektøking, men konfilter gir en friskere lyd. Vanligvis vil en eventuell effektøking være < 5 hk på de fleste "nyere" biler.

Har også sett slike tester hvor papirfilteret kom litt bedre ut på filtrering, men feks. K&N er trolig innenfor fabrikkspesifikasjonene uansett.

Hvor ofte filterene må renses avhenger av kjørelengde/-stil, miljøforhold (div. støv/partikler, fuktighet etc)... Så hvis filteret er synlig skittent før intervallet, bør en rense det før intervall.

Blir disse filterene vedlikeholdt, vil/burde det ikke være noen alvorlige problemer mht. motor/lmm.

Mitt K&N filter er sikkert stort nok til motoren min ganger både fire og fem, men det fungerer fint i tillegg til å gi friskere lyd og utseende!

DSC000550.JPG.xs.jpgDSC000560.JPG.xs.jpg

Her er et annet liknende tema med liknende innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98' 520iT

Hvilket filter anbefaler folket? Jeg vil ha et som passer i filterboksen. Er det noen som kan si noe om effekten av disse, om det er noen? Kan billigfiltrene på f.eks. GS bildeler brukes? Hvor ofte må de renses? renser de luften bra nok? Kan man få problemer senere?

Her er en luftfilter test:

http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm

Jeg hadde også en link til en annen ”flow test” og der kom Mahle luftfilter best ut, bedre enn K&N (innsatsfilter). Mahle luftfilter er ett vanlig papirfilter (men ikke av de billigste) og kan kjøpes på Mekonomen. Jeg har hatt K&N innsatsfilter på min 520I men bruker nå dette Mahle filteret og trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt orginalt jeg, men mener KN kan skaffes som innsats til orginalfilterboksen.

Fant en side en gang (fra USA) der en dude tok dette skikkelig for seg.

Monterte all verdens filter av de kjente merkene, for så og kjøre bilen på rulle/dyno.

Det som ga mest effekt var orginale papir filter.

Eneste "bakdelen" med de er at intervall på skift av de er en del hyppigere.

For eks. så reklamerer vel KN med opptil 100000 i kjørelengde ved normale forhold før det må renses og innsettes med ny olje.

Er ikke sikker om de har slike filter som skal settes inn med olje til den orginale boksen, men konfilteret er forbeholdt turbobygg med datasprut mener jeg.

De filtrene er for grove, så luftmengdemåleren går på trynet til slutt.

kjører de renseintervall på 100 000 km så må jo filteret være så åpent att det slipper inn småfugler.. kunne vert litt enig viss de hadde droppa en null..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et KN filter kit på GS(De har kampanje for tiden) og monterte dette. Fikk en bra lyd fra motoren nå. Merket også at bilen er pitte litt kvikkere etter som den suger litt lettere no.

Lyden når man passerer 6000rpm er bare rå!

Det finnes filter som passer rett i boksen og så har en også en mengde andre filter som en kan montere, konfilter osv. Noen krever adapter for montering og noen er det bare til å "skru rett på" Slikt som dette kittet som de selger på GS, det var enkelt å få på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal sette på konfilter må en også huske på å skjerme filteret for varme. Husk at når filteret er inne i org bokksen så får den kaldluft fra ett rør i grillen. Kald luft tar mindre plass enn varm luft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt orginalt jeg, men mener KN kan skaffes som innsats til orginalfilterboksen.

Fant en side en gang (fra USA) der en dude tok dette skikkelig for seg.

Monterte all verdens filter av de kjente merkene, for så og kjøre bilen på rulle/dyno.

Det som ga mest effekt var orginale papir filter.

Eneste "bakdelen" med de er at intervall på skift av de er en del hyppigere.

For eks. så reklamerer vel KN med opptil 100000 i kjørelengde ved normale forhold før det må renses og innsettes med ny olje.

Er ikke sikker om de har slike filter som skal settes inn med olje til den orginale boksen, men konfilteret er forbeholdt turbobygg med datasprut mener jeg.

De filtrene er for grove, så luftmengdemåleren går på trynet til slutt.

kjører de renseintervall på 100 000 km så må jo filteret være så åpent att det slipper inn småfugler.. kunne vert litt enig viss de hadde droppa en null..

Ikke sant...

Men så sto det i papirene som fulgte med både filter og olja jeg kjøpte til turbo saken jeg hadde.

Det er da seff ved helt optimale forhold! (på sjøen eller noe).. :D

Personlig går jeg for papp i orginalt hus på orginal bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...