Gå til innhold

Prosjekt ny garasje! (litt bmw relatert om ikke annet :D )


Ola.
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte vise frem byggingen av min nye garasje, i håp om å få litt innspill for å kunne lage den enda bedre enn planlagt :)

Det hele startet med at jeg har skrudd i hele vinter i en 27kvm garasje full av rot, og med gjennomtrekk osv.. Det var så sykt kaldt, at jeg sverget på å bygge ny stor garasje til våren!

Som tenkt som gjort.. Finansene ble ordnet, garasjen ble bestilt ifra Igland garasjene (som faktisk ble billigere enn hos lokalt trelast lager)

Den nye blir da 6.8x10.25m utvendig, altså 69.7kvm! Den skal bli fullt isolert, og ha en bod og et verksted i bakkant.. kommer mere ang dette i neste post...

Bilder av rivingen av den gamle, og frem til dagens status kommer fortløpende her :) Har kommet langt på vei, å skal snart igang med å innstallere strøm.. Er elektriker, så der skal det gjøres skikkelig. :)

Jeg gjør forsåvidt ALT selv foruten noen håndtlangere som er med av og til.. Alt av graving/riving/støping/snekkering/maling/strøm innstallering gjøres uten noe innleid hjelp altså :) Litt av morroa det :)

Min far er medeier i et annleggsfirma, så maskiner får jeg låne der..

Slik skal da den nye garasjen bli:

tegninger1.JPG

Den gamle garasjen:

Garasjen%20f%F8r.JPG

Under riving: (den gamle blir flyttet, skal brukes til lekestue til dattra mi)

Garasjeriving3.JPG

garasje2.JPG

Utgraving av tomt:

garasje3.JPG

Opparbeiding av gulvplate..

garasjegulv4.JPG

Grav med skjult innstallasjon til lys og stikk.. Støpt gulv/vegger, 360x170x90cm

grav1.JPG

Så hopper vi litt hehe.. Gulv er da støpt, vegger og takstoler er på plass, og taktro er under legging..

garasje12.JPG

garasje11.JPG

garasje10.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen av tankene om hvordan resten skal utføres.. VELDIG åpen for alle innspill som kan forbedre dette prosjektet enda et hakk eller to..

Har ikke all verden av finanser igjen til dette, men noen ting må man bare gjøre uansett, om det viser seg å være kjekt til en senere annledning hehe..

-Hele garasjen skal isoleres og kles med 12mm sponplater

-Port, dør og vindu er isolerte

-Sterk portåpner av typen Chamberlain liftmaster 5580.. Veldig usikker på om jeg skal knytte denne til noe annet lys opplegg..

-Portåpner knapp på innsiden av garasjen et sted, og inne i huset..

-garasjedelen skal bli 6.5m dyp, å blir da 6,6m bred imellom murene/veggene..

-De bakerste 3.5m skal bli to rom, en bod og et verksted.. Verkstedet skal bli 3x3.5m, å skal holdes varmt hele året.. Vindu ifra verksted og inn til garasje delen.. Separat dør til bod og verksted ifra garasje..

-Det skal lages sterk krok i taket, plassert ca "over motor rom" på begge parkeringsplassene.. For motorløft osv..

- Stikkontakter irundt hele garasjedelen, 2stk i grav..

-mye lys.. trolig 6-8stk 2x36w armaturer (nye IP44) i tak på garasjedelen, to 1x36w i grava, og 1stk i bod og verksted

-Trykkluft slange på trommel på vegg

-5kw 3fas varmeovn i garasjedel, hengt opp på veggen med termostat styring

-panelovn på verksted

Det blir også montert tiltak imot uærlige sjeler.. Dette kommer jeg ikke til å dele med noen.

Kom gjerne med innspill, om ting jeg kan ha glemt å tenkt på! Lett å glemme noe, når man er midt i prosjektet!

Mvh

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig intressert i innspill på maling innvendig...

Har tenkt å male det meste i halvblank hvit farge, men er litt sugen på å bryte med noen striper eller noe....

Jaja, da VET du hvilke striper du skal bruke :)

Begynn oppe i ett hjørne, gå halveis nedover på skrå og del hele veggen med ///M-stripene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Dette har jeg også lyst til, men vi må desverre få deala mer tomt og få omregulert fra LNF før vi kan sette i gang. Ikke alltid så enkelt. I tillegg er jeg frista til å flytte herfra bare pga. en jævla høyspentlinje som går rett ved siden av husene, så da er det lite vits å bygge drømmegarasjen.. :(

Men on-topic igjen.. Har du planer om traversjekk på grava? Har du i så fall gjort noe rundt kanten forsterkningsmessig? Kan nok lønne seg å støpe inn stålkarmer som passer disse standard trykkluftdrevne traversjekkene..

Hva er grunnen til at du velger å ha verkstedet separat fra garasjen? Er det ikke greit å slippe å gå inn i et eget rom for å hente verktøy og styre i vei? Jeg ser absolutt fordeler oppvarmingsmessig, men har faktisk aldri tenkt på å dele av til et eget verksted selv. Det er kanskje lurt...

Skal du dekke igjen grava når den ikke er i bruk (for småbarn etc.)? Hvordan gjør du i så fall det?

I stedet for kroker over motorrom ville jeg vel heller montert en 500-1000kg talje med U-formet svingskinne. Den kan da dekke begge bilplassene, og samtidig kunne trekkes inn mot den indre veggen for å f.eks. heise en motor ut av bilen og sette den foran bilen. Overlever du med en manuell kjettingtalje uten noe el. fremdrift eller el.heis trenger det ikke bli veldig dyrt. Fattern har det hjemme - veldig fint til motorheising etc. Traverskran/talje er selvfølgelig det aller beste, men da tror jeg nok at det fort begynner å koste en del...

En annen ting jeg absolutt ville hatt i garasjen er vann, vask og avløp. Det er drit å skru uten tilgang på vann i umiddelbar nærhet.

Når jeg skal bygge vil jeg også vurdere å sette inn vedovn. Jeg vil alltid holde den litt oppvarmet, men å kunne fyre opp med (gratis) ved er raskt og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville droppa den grava,gått for meir takhøgde og fått inn løftebukk..

Løftebukk er utrolig upraktisk i en vanlig garasje. Bruker man 1-søyler har den åpenbare ulemper med armer som dekker girkasse/eksos/etc., og bruker man 2-søyler tar den masse plass. Tenk deg å kjøre inni en 2-søyler for å parkere hver eneste dag. Enten stenger man bakdører eller fremdører, og uansett er det trangere enn nødvendig, også mellom bilene. Man får heller ikke mulighet til å kjøre en bil inn på skrå, etc.

En grav kan man dekke til og garasjen kan brukes akkurat som en vanlig garasje.

Dessuten er det mye billigere å bygge grav (kjeller generelt) enn loft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville droppa den grava,gått for meir takhøgde og fått inn løftebukk..

Når bygningsmyndigheter stopper deg, har du ikke valg..

Er grav så veldig lovlig da?

Mener ha hørt privat "grav" var ulovlig om man ikke hadde oljeutskiller. I tilfelle forurensings osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men on-topic igjen.. Har du planer om traversjekk på grava? Har du i så fall gjort noe rundt kanten forsterkningsmessig? Kan nok lønne seg å støpe inn stålkarmer som passer disse standard trykkluftdrevne traversjekkene..

Dette har vært i bakhodet ja.. Har 20cm støp på kantene + armering ifra en ende til en annen + moms, så det er bygd for å tåle mye nå.. Det blir ikke montert nå, men det er gjort klart for noe slikt i fremtiden..

Hva er grunnen til at du velger å ha verkstedet separat fra garasjen? Er det ikke greit å slippe å gå inn i et eget rom for å hente verktøy og styre i vei? Jeg ser absolutt fordeler oppvarmingsmessig, men har faktisk aldri tenkt på å dele av til et eget verksted selv. Det er kanskje lurt...

To ting.. Oppvarming, og behov.. Garasjen er en garasje, ikke bare reperasjonsplass.. :) Verkstedet er for å ha en fin plass å lage små ting som braketter osv, å for å kunne gå inn å drikke kaffe / surfe i delekataloger osv.. Skal legge opp cat5 kabel ut dit ifra huset :)

Garasjedelen blir ikke oppvarmet uten at jeg virkelig skal skru mye, og at det er kaldt ute.. liker ikke 25grader når jeg skrur bil.. 15 er fint :)

I verkstedet blir da alt av sveiseapparat og andre verktøy lagret i fin temp, året rundt.. Samt oljer, poleringsmiddel osv osv..

Skal du dekke igjen grava når den ikke er i bruk (for småbarn etc.)? Hvordan gjør du i så fall det?

Jepp! Har lagd en kant som er 2"x2" i støpen, som jeg skal lage vinkeljern i stål oppå.. Disse vinkeljernene skal sveises i hjørner, og tettes på utsiden med sikaflex for å hindre at alt vann renner ned i grava..

Vinkeljernene blir lagd så de stikker opp 2cm, så jeg får lave biler innpå grava også :)

Oppå disse vinkeljernene, skal jeg legge nedi plater, trolig i ALU, som skal ligge der til enhver tid når jeg ikke skrur.. De blir konstruert med no slags håndtak tenker jeg.. Ikke kommet så langt enda..

I stedet for kroker over motorrom ville jeg vel heller montert en 500-1000kg talje med U-formet svingskinne. Den kan da dekke begge bilplassene, og samtidig kunne trekkes inn mot den indre veggen for å f.eks. heise en motor ut av bilen og sette den foran bilen. Overlever du med en manuell kjettingtalje uten noe el. fremdrift eller el.heis trenger det ikke bli veldig dyrt. Fattern har det hjemme - veldig fint til motorheising etc. Traverskran/talje er selvfølgelig det aller beste, men da tror jeg nok at det fort begynner å koste en del...

Ikke så dum tanke igrunn.. Skal vurdere den der, men det blir fort litt plasskrevende.. å så er det forhåpentligvis ikke noe jeg har bruk for så mange ganger i året ;)

En annen ting jeg absolutt ville hatt i garasjen er vann, vask og avløp. Det er drit å skru uten tilgang på vann i umiddelbar nærhet.

Her må jeg si jeg har det største irritasjonsmomentet.. Jeg fikk ikke til å lage avløp pga lengde og høyde til kloakksystem :( Men jeg har et skikkelig nyoppusset vaskerom 4 meter unna garasjedøra, med stor vaskekumme, så det kommer vel til å gå allikevel

Når jeg skal bygge vil jeg også vurdere å sette inn vedovn. Jeg vil alltid holde den litt oppvarmet, men å kunne fyre opp med (gratis) ved er raskt og billig.

Vedovn er jo greit nok, men innebærer mye styr med byggingen.. du må ha pipe, og brannvegg.. + at den tar stor plass..

Jeg satser på Elektrisk ovn, og tenker som så at det er få kroner det koster å fyre noen timer.. Å så elegant da.. En setter den på når en kommer hjem, går inn å spiser mat, å har varm garasje når en er klar for å jobbe! :)

Takker for masse kommentarer og innspill! Det trengs, så en får tenkt igjennom alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville droppa den grava,gått for meir takhøgde og fått inn løftebukk..

Når bygningsmyndigheter stopper deg, har du ikke valg..

Er grav så veldig lovlig da?

Mener ha hørt privat "grav" var ulovlig om man ikke hadde oljeutskiller. I tilfelle forurensings osv?

Man må ha oljeutskiller om en har sluk der, og skal bruke grava til oljeskift osv..

Jeg skal bare bruke grava til lagring av ved.. eller var det ski?

Oljeskift? Må en ikke til merkeverksted for å få gjort slike inngrep?

Jeg er dum, å kan ikke noe om bil. Ikke har jeg sluk der heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese om Ola! Å få bygge en skikkelig garasje der hvor man skal bruke mange timer på en av sine øyenstener absolutt morro! Midt i blinken du er håndverker da! :D

Hvis dattera di skal ha den gamle garasjen som lekestue så blir det noe av den største lekestua jeg har sett! Jeg som trodde naboens lekestue var stor.. :o

Stå på, dette skal jeg følge med på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese om Ola! Å få bygge en skikkelig garasje der hvor man skal bruke mange timer på en av sine øyenstener absolutt morro! Midt i blinken du er håndverker da! :D

Hvis dattera di skal ha den gamle garasjen som lekestue så blir det noe av den største lekestua jeg har sett! Jeg som trodde naboens lekestue var stor.. :o

Stå på, dette skal jeg følge med på :)

Takker for den :)

Det skal bli digg å få bra garasje! Har bygd bilene i kalde garasjer i flere år nå, å det blir man lei av etterhvert...

Lekestuen bli på langt nær så stor hehe.. ordla meg feil der isåfall :D

Den skal bli på ca 7kvm.. Jeg sagde ut tak til den ut av taket på gamle garasjen, å flytta bare veggene hele, for å kunne kappe ut det jeg trenger når jeg begynner å bygge den :)

Garasjeriving.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...