Gå til innhold

Meguiars Clay


Villi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært ute og tatt en runde på E36en med en slik klump og må si jeg blir like overrasket over resultatet hver gang jeg bruker den.

Det følger med en sprayflaske med Quick Detailer, eller noe slikt, og det du gjør er rett og slett å spraye dette på bilen og gå etter med denne kittklumpen som da tar med seg så og si alt av forurensing som ligger på lakken. Etterpå tørker du av med en ren microfiberklut e.l.

Klumpen kan med fordel deles i to så er den lettere å jobbe med og varer lengre. Når kittoverflaten er skitten er det bare å kna litt på den til du får ren kitt frem. Når den ikke er i bruk er det fordel at den lagres i en tett pose med litt av denne sprayen inni slik at den ikke tørker ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, BilXtra selger Meguiar's rundt om i landet.

ellers er det en fordel å dele opp claybaren i flere deler til de ulike panelene på bilen. mister du den på bakken, kast den (ikke bruk den på felgene heller)!

kan virke ganske skremmende, men er veldig enkelt og gir enorme resultater. bilen skal være nyvasket og tørr før du begynner. del opp claybaren, lag en pannekake, spray litt quick detailer på et par fots område og la pannekaka gli over lakken (i rette bevegelser, ikke sirkler). merker du at den henger igjen eller "skubber" så bruker du for lite quick detailer. når du ser overflaten på claybaren som glir over lakken begynner å bli skitten, kna den slik at du får frem en ny, fin overflate og fortsett. tørk forsiktig av den quick detailern som blir igjen på lakken med en mikrofiberklut. overflaten er nå som glass!

husk å legge på voks (eventuelt poler først hvis det trengs) da claybaren fjerner all beskyttelse (voks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siterer meg selv fra denne tråden: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=50126

polish kan være kjemisk eller abrasiv, sistnevnte kan være av ulik styrke, og de kraftigste kalles da rubbing. abrasiv polish inneholder små partikler (ørsmå) som sliper (fjerner litt av) klarlakken for å jevne ut og fjerne merker, riper, "edderkoppnett" o.l. den klarlakken som blir fjernet er så mikroskopisk at det ikke er noe å bekymre seg for dersom man ikke bruker rubbing-produkter som kun er ment for store riper o.l.

kjemisk polish har ikke slike slipeprodukter i seg, og er derfor mer beregnet på å få mer glans i lakken uten å fjerne litt av klarlakken.

polish gir ingen beskyttelse, det er kun for å få en penere lakk (mao. klarlakk) for mer glans!

voks er det som legges oppå og beskytter lakken. her finnes det ulike typer, eksempelvis syntetiske og naturlige. naturlig voks består bl.a. av carnauba voks, mens de syntetiske kalles "lakkforsegling" (sealant på engelsk) og er lagd i laboratorier. sealants gir mye lenger holdbarhet og er oftest lettere å legge på, men gir litt mindre dybde og glans enn naturlig carnauba voks. sealants er flytende, carnauba voks er oftest slik som hårvoks, altså i fast form, men kan være flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BDC: Når du legger på voks, hvilket trykk bruker du? Anbefaler du å gjøre dette for hånd? Anbefaler du flere lag med voks?

Jeg må få legge til at jeg har nettopp brukt en meget bra polish for å rense lakken etter at jeg prøvde et produkt som inneholdt teflon. Det er mulig at denne teflonbehandlingen skulle vært gjort med proff-verktøy, men for hånd ble resultatet håpløst.

Først polish, så to lag med voks gjorde imidlertid susen! Nå glitrer det i lakken igjen.

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...