Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Synes de som kjører idealspor og lar bilen "drifte" ut mot tangeringspunktet er helt ok.

Problemet kommer hvis de mister kontrollen og det blir flere kontraer, gjerne da kombinert med at de som ikke slædder holder høyere fart og vil forbi. Hvis de tenker litt og ikke gjøre det med folk rett etter seg ser jeg ikke noe problem med det.

Det verste jeg var ute for på lørdag var å ligge bak en rekke på 8 lette biler hvor alle kjørte fortere enn meg i langsvingen og tregere alle andre steder

Hvis du faktisk kjørte fortere alle andre steder så burde de sluppet deg forbi på et eller annet punkt. Jeg ville nå tro at en lettere bil kjørte fortere i ALLE svingene, og det er ikke noe mer irriterende enn å ligge bak en som lusekjører i svingene, for å så hoppe på pedalen og dure avgårde nedover strekkene (Jeg sier ikke at du gjør det! :wink:).

• Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hvis veitrafikkloven gjelder har jeg alltid lurt på hvorfor det da er hjelmpåbud? Øvre fartsgrense i Norge er vel 100-110 (?). Dermed burde dette være maksfart.

For å ikke bli misoppfattet: Jeg er FOR hjelmpåbud. Jeg spør bare om ting jeg egentlig har lurt på ei stund.. For A drar som ofte med seg B.

Øvre fartsgrense i Norge er 50 km/t i tettbygd strøk og 80 km/t utenfor tettbygd strøk. 90 og 100 km/t grenser er spesielle unntak som må skiltes særskilt (krav til veilys, bredde, midtskille ++). På Rudskogen gjelder nok 80 km/t, men vi har ingen fartsmåling.

Det er hjelmpåbud fordi vi har leid banen og dermed har fulle rettigheter til å pålegge ytterligere forutsetninger for kjøringen. Bl.a. teknisk kontroll, førermøte, hjelmpåbud under frikjøring++

De som ikke liker/godtar forutsetningene og reglene vi setter opp får ikke kjøre.

På lik linje med at jeg leier et festlokale og bestemmer at de som får lov til å slippe inn er pent kledd og invitert.

Skrevet
Var nok Hawk ja. Snakket med han nettopp, men det var visst ikke rare skaden det er snakk om heldigvis!

Bulk under bakluka, bakfangeren fikk seg en god trøkk, og litt av edelstålet på eksosen forsvant. Det var Fastlane E36 M3'n som snurra ut av "breisladden" og inn i bilen til Haakon.

Den hvite E36 M3'n fikk en sleng ut av storsvingen før langsiden og en kjempekontra tilbake i idealsporet. Dermed måtte M3 CSL'n bremse fordi "Fastlane" nå kom snurrende sidelengs inn i idealsporet. Bilen bak M3 CSL'n klarte ikke å stoppe (for liten avstand, uoppmerksom, dårligere bremser eller dekk, jeg aner ikke hvorfor men vil anta at CSL'n ikke hadde de dårligste bremsene på treffet). "Fastlane" var ikke fysisk borti noen av de andre bilene men fikk litt mer enn 360 graders snurring.

Skrevet
Det fyrer kanskje bare mer opp ang. egne heat?

Å ha idealsporsliterne og de med alternativ kjørestil på banen samtidig er iallefall helt idiotisk.

De med alternativ kjørestil på banen blir svartflagget og i verste fall bortvist fra banen slik reglene er i dag. Men vi får trolig inn et forslag til styret nå ang drifting elns, så da skal vi se hva vi kan få på plass til Våler hvis vi har muligheten (reglement, personell, deltakere, godkjenning fra Vålerbanen etc).

Skrevet
Og dermed var vel diskusjonen om sladding/drifting på BMW CCN-treff lagt død og begravet for all æve tenker jeg!

Er det noen som har nevnt at han sladdet/driftet da?

Man kan vel fint snurre uten å gjøre dette.

Jeg tok den første tekniske kontrollen på denne bilen, og jeg gikk grundig gjennom denne pga estiske skilter, blå farge i motorrommet men hvit utenpå etc. Alt var iorden, bortsett fra dårlig bremsevæske. De fikk beskjed om at denne måtte byttes og at de kunne kjøpe dette i bussen til Muska. Litt senere var jeg en runde i depotet, og da lå disse gutta under bilen og lufta bremsene (ikke noe sånt med å bare fylle på litt fersk væske i beholderen). Jeg var oppe i tårnet når "Fastlane" kjørte og fulgte med på kjøringen hans fra starten og helt til han kom opp av "slaktern" siste gang før uhellet (flere runder). Det var ingen antydning til drifting eller fremprovosert sladding. Han var fersk på bane og bommet derfor ofte på idealsporet, men jeg kunne se at han prøvde å finne sporet. Han lærte seg ulike spor underveis (ved å se på andre, samt kjeglene som var satt ut på tangeringspunktene) og prøvde seg litt frem, noen ganger medførte dette at han fikk litt sleng pga overkorreksjoner og feil gassbruk, men ikke noe som kan kalles uforsvarlig eller "drifting". Jeg har ingen grunn til å tro at han lyver når han sier at han ikke fremprovoserte til sladd på begynnelsen av langsiden.

Skrevet

Det verste jeg var ute for på lørdag var å ligge bak en rekke på 8 lette biler hvor alle kjørte fortere enn meg i langsvingen og tregere alle andre steder, det varte en evighet. Som uerfaren er jeg svært forsiktig med å bremse meg forbi, og med tyngre bil og høyere fart sliter man uansett med å bremse senere enn de lette. Det var dritkjedelig.

Det man gjør i slike situasjoner er å ta en halv "nedkjølingsrunde" for å skape avstand til de foran, for deretter å gi gass i de resterende rundene. Samme som F1-førere gjør når de kommer "in traffic". Da går de inn til pistop hvis de allikevel ikke kommer forbi, så bruker de tiden til det fremfor å ligge bak sinker som blokkerer.

Skrevet
Hvis du faktisk kjørte fortere alle andre steder så burde de sluppet deg forbi på et eller annet punkt. Jeg ville nå tro at en lettere bil kjørte fortere i ALLE svingene, og det er ikke noe mer irriterende enn å ligge bak en som lusekjører i svingene, for å så hoppe på pedalen og dure avgårde nedover strekkene (Jeg sier ikke at du gjør det! :wink:).

Jeg var sist i rekka, så jeg gjorde på ingen måte det, men det var de første som ikke klarte å få folk forbi. Tror rekka lå i samme rekkefølge flere runder. Jeg lå på støtfangeren til han foran akkurat når jeg ville, de bremsa kjempetidlig (jeg kunne bare motorbremse inn mot slakteren f.eks.), så jeg vet ikke helt hva de foran drev med, men regner med de fleste i rekka kunne kjørt mye fortere om de bare kom forbi. Da ville det vært litt ambisiøst av meg å begynne å kjøre forbi alle sammen.

Jeg vil påstå jeg er rask til å slippe biler forbi, som oftest enten på langsletta eller inn mot slakteren.

Skrevet
Ikke noen regler om at skiltene må være på bilen under kjøringen/treff

Hjelm er påbudt KUN på frikjøring

Soltak åpent på frikjøring = svart flagg

Du kan ha en glippe på passasjervindu på noen cm

Cab er forbudt på frikjøring det da eller?

Skrevet
Jeg har ingen grunn til å tro at han lyver når han sier at han ikke fremprovoserte til sladd på begynnelsen av langsiden.

Det har ikke jeg heller.

Problemet var att han var veldig uerfaren, og fikk en sladd med påfølgende kontra som han ikke hadde kontroll over. Han drev ikke med sladding rundt banen, men problemet var att han aldri hadde vært på bane før, og hadde ikke vært på hverken førermøte eller idealsporvising.

Han skulle absolutt hatt med seg en instruktør!

Jeg satt på med Haakon da det skjedde, og vi kjørte etter i nesten en runde, og vi var vel rimelig oppgitt over kjørestilen hans.

Skrevet
Navnet "Breisladden" ble nevnt, den aktuelle svingen heter vel Storsvingen, ergo så jeg for meg at han hadde sladdet i den svingen som Gatebilfolket har gitt nytt navn.

Nå skal jeg ikke påstå noe som helst ang. den aktuelle situasjonen, da jeg ikke var der, men et bilde sier ofte mer enn 1000 ord:

OHM_1058.sized.jpg

Det var neppe det eneste stedet og situasjonen han lå litt bredt med bilen?

Det der er ikke å ligge bredt. Det er typisk feil sporvalg, overkorrigering eller overdreven gasspedal (uten å holde eplet helt nede etter at rompa kommer ut).

Skrevet

Kjetil:

Det treffet vi kunne kjøre uten hjelm var et kjørekurs i regi av BMWCCN HedOpp på Vålerbanen i mai 2005 (?). Husker vi hadde en svenske som instruktør på førermøte. Tipper vi var minst 30-35 biler. Det var også en god del av den "harde kjernen" der, så dette kan de nok bekrefte.

Edit: Og vi hadde lov til å ha en passasjer (Dette var før reglene ble endret, på den tiden var det vel strengt tatt "ikke lov". )

Ja, før min tid har det vært litt ulik praksis med regler på banetreff hos underavdelingene. Vi kommer til å samkjøre reglene utover året.

Skrevet

Trodde treffene skulle være ideele for førstegangskjørere jeg?

Burde sikkert vært på førermøte(som jeg trodde var krav).

Men dette viser nok en gang at de "etablerte" ikke godtar de ferske.

Nok en grunn til å holde seg unna ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...