Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vektfordeling og at denne motoren som er basert på M10 ble brukt pga de kompakte dimensjonene på motoren. Den er liten og dermed får den bra vektfordeling.

Skrevet

Fordi de trengte en sprek bil som kunne toppe 3-serien. Den første prototypen av S14-motoren tok visstnok 14 dager å lage. De brukte toppen fra E28M5, kappet av de to bakerste sylinderne av toppen og satte på en blindplate. Litt kamaksling og justering av motorstyring og klart til prøvetur.

M10 motoren som ble brukt som bunndel i S14 (basically) er jo 2/3 av M30 motoren som er grunnlaget for E28/E35 M5 motorene.

Og en liten firesylindret motor passet bedre for vektfordeling og racing enn rekkeseksern.

Skrevet

tja si det. noen konkret grunn er det vel ikke mange som kan gi deg, men den er jo lett å få hissig den gamle m10'ern da.

denne blokka blei også benyttet i en gammel F1 bil som øt godt over 1000HK

"1499,8 ccm

max 1.500 bhp at 11.000 rpm

turbo: KKK (Germany), later Garrett (USA)

block: cast steel (production based)

fuel: synthetic from Wintershall (Germany)

leasing: DM 153.000 per unit "

ladet visst 5,5 bar :shock:

kanskje det var derfor de valgte å satse på m10-blokka i sin første DTM-bil?

1986_Brabham_Team_photo.jpg

Skrevet
okay.. syns bare det var litt rart å ha sekser i 2 og 2.5 literen, og ikke i m3'en...

vekta skulle ned og de brukte en motor som også tålte mye.

Seksern hadde vel blitt mer framtung

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...