ehrnst Skrevet Mai 29, 2007 Skrevet Mai 29, 2007 Hei. Har et problem da jeg skulle bestille godkjenningstime på BT. De ville nesten ikke ha bilen min inn da jeg ikke har papirer fra et særskilt godkjenningsorgan - det var ikke vits. Jeg har fulgt alt på punkt å prikke etter boka, sendt inn søknad etc. Jeg har papirer på schnitzer s3t, men dette er ikke godt nok for henvisning en gang da bilen min ikke er identisk som schnitzeren. i korte trekk betyr dette at jeg må reise nedover eller finne noen papirer på en E30 323 med følgende utstyrsliste: T3 turbo IC Større dyser Større bensinpumpe ettermarkeds motorstyring osv. Om noen har slikt liggende eller vet om noen som har er jeg evig takknemlig om noen kan hjelpe meg.
Kristov Skrevet Mai 29, 2007 Skrevet Mai 29, 2007 Da er det bare å reise ned dessverre... Evt får du bygge identisk med S3T. Hvilket tilsyn er det snakk om? Synes fortsatt det er stor variasjon mellom tilsynene, noen sender søknader videre til SFOOR mens andre behandler de lokalt.
ehrnst Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Skrevet Mai 29, 2007 er SFOOR det er snakk om. risløkka trafikkstasjon som styrer med detta i området her. Det er jo helt banalt å måtte gå igjennom et rent helvete bare for å få noen skilter. Er forresten motorstyringa de "kicka" mest på her. hvis ikke kunne jeg sikkert brukt schnitzer papirene. Schnitzer'n hadde vel 535 dyser, hvilken LMM som ble brukt vet jeg ikke.
Toro Skrevet Mai 29, 2007 Skrevet Mai 29, 2007 du kan prøve ta kontakt med www.ssperformance.no som ligger i skien. Mye mulig at de kan hjelpe deg med papirer.
ehrnst Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Skrevet Mai 29, 2007 har sendt de en mail tidligere idag så jeg får håpe de har gode nyheter
ehrnst Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Skrevet Mai 29, 2007 snakka med norman på trimchip i kveld siden bilen hans er godkjent. hyggelig fyr by the way. han mente forresten jeg burde gå for den 15% regelen eller dra til tyskland. er det noen som kan bekrefte eller avkrefte denne regelen. er bt nødt til og godkjenne bilen på dette grunnlaget, eller er det bare løse rykter. hvis det i så fall stemmer er det jo helt sykt av jeg kan montere turbo på bilen og lade lite for å så kunne kjøre ut igjen med dobbelt, eller kanskje tredobbelt av orginal effekt. men at nei og andre som prøver å gjøre det etter boka skal bli straffet. ikke at det forundrer meg da....
GSS Skrevet Mai 29, 2007 Skrevet Mai 29, 2007 Fikk du klarsignal på søknaden, og likevel avslag nå? Eller er den ikke bygget akkurat som beskrevet i søknaden?
ehrnst Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Skrevet Mai 29, 2007 fikk klarsignal mener nå jeg da. nevnte av jeg ville bygge en bil liknende s3t og sa jeg hadde papirer på den bilen og sa jeg kunne henvise til den. kan legge ut søknaden min her i morgen på kan dere se hva dere mener. men søknaden blei godkjent og jeg har fått saksnr etc
ehrnst Skrevet Mai 30, 2007 Forfatter Skrevet Mai 30, 2007 søknad: Søknad om ombygning av bil.Ombygning av BMW 323i (motorkode M20 B23) 85mod. Hei. Etter tidligere mailkorrespondanse sender jeg nå denne søknaden om ombygning av min BMW 323i fra 85 kjennemerke: BN 11843. Planene for ombygningen er å bygge en fullverdig turbomotor med lavere kompresjon enn orginalt, samt utstyre bilen med ladeluftkjøler/intercooler, større bensindyser etc. Som skrevet på mail tidligere er denne bilmodellen blitt brukt til samme ombygning tidligere, da av Schnitzer Gmbh i tyskland. Denne bilen ble typegodkjent av TÜV og ble produsert i ca 100 eksemplarer og fikk navnet Schnitzer S3T. Denne bilen benyttet samme bremser, understell og drivverk som da den kom fra samlebåndet hos BMW, eksakt lik min bil. Og med turbolader samt ladeluftkjøler utviklet den 220hk. Jeg har som sagt teknisk dokumentasjon på denne bilen som jeg har fått kopi av fra TÜV i tyskland. I tilleg har jeg oversatt papirene til norsk. Målet er ikke å lage en eksakt kopi av Schnitzer S3T, men å få til en ombygging som tilfredsstiller deres tekniske krav og ende opp med en forsvarlig bygget bil. Om dere trenger mer informasjon kan dere kontakte meg på telefon; ** ** ** ** her er forresten svaret jeg fikk: Hei.Jeg har motatt en henvendelse fra deg ang.ombygging av et kjøretøy. Denne typen ombygging bør være mulig å gjennomføre, men husk på at det er krav til dokumentasjon av kjøretøyet og det er det kjøretøyprodusenten som gir. Det vil derfor være viktig å ikke øke for aksel vekten slik at du kommer over de tillatte vektene som produsenten har garantert for ved produksjonen. Jeg går ut fra at du har tenkt til å gjøre mer med bilen enn å montere en turbo, og da er det viktig å samle dokumentasjon på de tenkte ombyggingene. Det er en fordel hvis du tar bilder av kjøretøyet, og redegjør litt mer spesifikt hva du tenker i forbindelse med ombygging. Du kan gjerne sende en søknad til din lokale trafikkstasjon, så vil de vidresende det til den aktuelle saksbehandler. Eller ta kontakt med meg. vet ikke helt hvordan jeg stiller her..... Dette er den teksten som sto i min søknad. vet ikke hva dere mener?
oddis Skrevet Mai 30, 2007 Skrevet Mai 30, 2007 De mener at du skal sende en mer detaljert søknad med en spesifik og nøye gjennomgang av ditt kjørtøy og hvilke deler du ønsker å bruke. Send dokumentasjon på så mange deler som overhodet mulig. En turbookonvertering inngår i masse rart. Utgrei hvordan du vil senke kompresjonen, hva slags ekos/grenrørløsning du vil ha. Forklar og illustrer bilder av hvordan du vil løse rørgate og intercoolerinnstallasjon. Forklar hva slags dyser og hvordan alt kommer til å henge i sammen med eventull tilleggsprut/datasprut etc. Du mangler vel chassinr i den søknaden din også. Hva du skal gjøre med bremser, understell etc. Ta illustrasjonsbilder! Viktig å være nøye og legge vekt på å få ting helt cleant og skikkelig gjennomført! Jeg har vært i noen møter nå hos mitt lokale BT der vi har muntlig diskutert hvordan en liknende ombygging vil kunne ta form. De stilte seg positive. Haken er tillatt foraksellast, som ofte etterlater 2 muligeter: 1. Omregge bilen til 2 seter 2. Dra til TUV og får oppjustert tillatt foraksellast. Vil tro at Ola M535 kan komme med noen rettledende tips her Jeg vet det er flere her og på BMWCCN forumet som har gjennomgått ombygginger. Både Harald T og Ole Martin H har lagt inn disse søknader og godkjenningsgang på BMWCCN. Ta en titt på de da forumet er oppe igjen
ehrnst Skrevet Mai 30, 2007 Forfatter Skrevet Mai 30, 2007 ifølge min kontaktperson i SFOOR skal det ikke være noen problemer med søknaden min forøvrig sendt inn så tidlig som i 2005, før jeg gjorde noen ting med bilen. Det er også et problem for meg personlig at jeg ikke har fått noe formelt skriv tilbake fra BT som bekrefter søknaden min, selv om jeg er blitt lovet det gang på gang. Når det gjelder tillatt forakselvekt skal du klare å komme under dette med god margin:) Når det gjelder bilder er dette vedlagt på side 2 i søknaden som ikke er lagt ut her. Svaret fra SFOOR er også kun et svar jeg har fått på epost før jeg sendte den skriftlige søknaden i posten. Etter den eposten ringte jeg personen opp å spurte hva søknaden skulle inneholde. Fikk til svar at den ikke trengte å inneholde noe særlig mer enn hva jeg skrev i min opprinnelige epost, men den måtte bare sendes pr.post slik at alt var etter boka å det ble registrert og arkivert på "gamle" måten. jeg startet også en tråd på evo.no da jeg sikkert kan få noen gode svar derfra og. tråden der kan sees her: http://www.evo.no/index.php?name=PNphpB ... c&p=139999
ehrnst Skrevet Juni 1, 2007 Forfatter Skrevet Juni 1, 2007 ang dette med datasprutet så er jeg blitt enda mer forvirret. I følge mb190klubben sine sider/brukere gjelder denne TÜV-godkjenninga kun for biler før 89. En tråd på bilforumet sier det motsatte: http://www.bilforumet.no/motorstyring/1 ... sprut.html
ehrnst Skrevet Juni 4, 2007 Forfatter Skrevet Juni 4, 2007 det viser seg nå at det gikk an å godkjenne med sprut for noen år siden. Men vegdirektoratet har satt en stopper å krever testing. Ingen her inne som har noe info?
propan Skrevet Juni 5, 2007 Skrevet Juni 5, 2007 Når det gjelder tuv papirer så er disse som regel linket direkte til en bil med chassinr etc,en tuv godkjenning er en egen godkjenning til akkurat den bilen det gjelder,så om du hadde hatt tuv papirer på det oppsettet du har så gjelder ikke papirene for deg egentlig i forhold til BT. Men hvis du får tak i disse papirene på en bil som er godkjent så er da bilen typegodkjent her i landet,da vil det være mulig å få all dokumentasjon fra BT om den bilen det gjelder og også "kopiere" oppsettet hans. Men da må også du legge fra papirer på at de rette delene er brukt og at bilen er identisk.
ehrnst Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Skrevet Juni 5, 2007 Har fått beskjed om at jeg kan godkjenne på likhetsgrunnlag med S3T men det er sprutet som stopper meg der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå