Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nevnte dette så vidt det var i en annen tråd for noen måneder siden, men da var det ikke akkurat tiden for å starte en egen tråd på det..

Problemet mitt er at AC'n min ikke kjøler ned luften som den skal.. :( Merket at den begynte å bli dårligere på sensommeren/høsten i fjor, men da var det tid for å skru opp varmen så jeg gjorde ikke noe med det.. Nå er det derimot snart tid for å kjøle seg ned litt, så jeg lurer rett og slett på om noen har noen forslag til hva som kan forårsake problemet? Noen erfaringer? Andre som har samme problem?

Tusen takk! :D

Skrevet

OT: Problemet ditt er at du har Air Condition noe som betyr lufttilstand, ergo får du ikke gjort noe med den luften, hadde du derimot hatt Air Conditioning... :P

Spøk til side; etterfylling av gass kanskje?

PS! Flertallet kaller det faktisk Air Condition da, men det er faktisk helt feil, da det uttrykket som vist har en helt annen betydning.

Skrevet
Jeg nevnte dette så vidt det var i en annen tråd for noen måneder siden, men da var det ikke akkurat tiden for å starte en egen tråd på det..

Problemet mitt er at AC'n min ikke kjøler ned luften som den skal.. :( Merket at den begynte å bli dårligere på sensommeren/høsten i fjor, men da var det tid for å skru opp varmen så jeg gjorde ikke noe med det.. Nå er det derimot snart tid for å kjøle seg ned litt, så jeg lurer rett og slett på om noen har noen forslag til hva som kan forårsake problemet? Noen erfaringer? Andre som har samme problem?

Tusen takk! :D

Problemet ditt er at det er forlite kjølemedium på anlegget ofte også kalt gass, dette skal ha et bestemt trykk.

kom gjerne innom så vi kan sjekke dette for deg.

Skrevet
Jeg nevnte dette så vidt det var i en annen tråd for noen måneder siden, men da var det ikke akkurat tiden for å starte en egen tråd på det..

Problemet mitt er at AC'n min ikke kjøler ned luften som den skal.. :( Merket at den begynte å bli dårligere på sensommeren/høsten i fjor, men da var det tid for å skru opp varmen så jeg gjorde ikke noe med det.. Nå er det derimot snart tid for å kjøle seg ned litt, så jeg lurer rett og slett på om noen har noen forslag til hva som kan forårsake problemet? Noen erfaringer? Andre som har samme problem?

Tusen takk! :D

Problemet ditt er at det er forlite kjølemedium på anlegget ofte også kalt gass, dette skal ha et bestemt trykk.

kom gjerne innom så vi kan sjekke dette for deg.

Hvor jobber du? Hadde vært supert å fått det fikset av noen som kan det.. :)

Skrevet

Et kjølemedium er den væsken som brukes for å oppnå nedkjøling av luften inni bilen. Denne vil vil gå over til gass ved trykkfall og det er dette som fører til kjøle-effekten. R-134 er det vanligste kjølemediet nå til dags og det holder væsketilstand under trykk. Et eller annet sted på ledningene i kjøleanlegget, før væsken kommer frem til fordamperen (det du kaller kjøleren, mest trolig) skal det være et lite se-glass. Når du kjører motoren med AC i gang skal du se kun gjennomsiktig væske i glasset, hvis det er bobler i glasset har du for lite kjølemedium. En annen måte og sjekke på om anlegget fungerer på er at at den ene ledningen fra kompressoren skal være brennheit mens den andre, litt tykkere ledningen skal være kjølig. Er tempen lik på begge to har du et problem. Den varme ledningen fra kompressoren går til varmeveksleren (også kalt kondensatoren) som på moderne biler er en del av radiatoren, der den varme gassen fra kompressoren vil bli nedkjølt og gå over til væske. Hvis du ikke har den kjølingen (kondenseringen) har du et problem. Noen anlegg har også et linjefilter som kan gå tett, dette vil som regel stå imellom kondensatoren og fordamperen. Hvis dette filteret er tett har du et problem. R-134 er rimelig stabil, men kan de-kompostere hvis den blir for varm, noe som er et sjeldent problem. Det siste du må sjekke er at det ikke er noe tett luftfilter ellet spjeld som hindrer den kjølige luften å bli transportert ut fra fordamperen. Mest trolig har du rett og slett for lite kjølemedium.

Skrevet
Et kjølemedium er den væsken som brukes for å oppnå nedkjøling av luften inni bilen. Denne vil vil gå over til gass ved trykkfall og det er dette som fører til kjøle-effekten. R-134 er det vanligste kjølemediet nå til dags og det holder væsketilstand under trykk. Et eller annet sted på ledningene i kjøleanlegget, før væsken kommer frem til fordamperen (det du kaller kjøleren, mest trolig) skal det være et lite se-glass. Når du kjører motoren med AC i gang skal du se kun gjennomsiktig væske i glasset, hvis det er bobler i glasset har du for lite kjølemedium. En annen måte og sjekke på om anlegget fungerer på er at at den ene ledningen fra kompressoren skal være brennheit mens den andre, litt tykkere ledningen skal være kjølig. Er tempen lik på begge to har du et problem. Den varme ledningen fra kompressoren går til varmeveksleren (også kalt kondensatoren) som på moderne biler er en del av radiatoren, der den varme gassen fra kompressoren vil bli nedkjølt og gå over til væske. Hvis du ikke har den kjølingen (kondenseringen) har du et problem. Noen anlegg har også et linjefilter som kan gå tett, dette vil som regel stå imellom kondensatoren og fordamperen. Hvis dette filteret er tett har du et problem. R-134 er rimelig stabil, men kan de-kompostere hvis den blir for varm, noe som er et sjeldent problem. Det siste du må sjekke er at det ikke er noe tett luftfilter ellet spjeld som hindrer den kjølige luften å bli transportert ut fra fordamperen. Mest trolig har du rett og slett for lite kjølemedium.

Det her hadde du peiling på! :D Kjempe snilt av deg.. Da blir det en grundig sjekk! :wink:

Skrevet

Fikk bare fylt ca 700g i mot 1500g pga at vifta mi som er i fronten ikke starta. han ville ikke fylle fult pga redd for å sprenge noe...

Men det ble kaldt..

Skrevet
Et kjølemedium er den væsken som brukes for å oppnå nedkjøling av luften inni bilen. Denne vil vil gå over til gass ved trykkfall og det er dette som fører til kjøle-effekten. R-134 er det vanligste kjølemediet nå til dags og det holder væsketilstand under trykk. Et eller annet sted på ledningene i kjøleanlegget, før væsken kommer frem til fordamperen (det du kaller kjøleren, mest trolig) skal det være et lite se-glass. Når du kjører motoren med AC i gang skal du se kun gjennomsiktig væske i glasset, hvis det er bobler i glasset har du for lite kjølemedium. En annen måte og sjekke på om anlegget fungerer på er at at den ene ledningen fra kompressoren skal være brennheit mens den andre, litt tykkere ledningen skal være kjølig. Er tempen lik på begge to har du et problem. Den varme ledningen fra kompressoren går til varmeveksleren (også kalt kondensatoren) som på moderne biler er en del av radiatoren, der den varme gassen fra kompressoren vil bli nedkjølt og gå over til væske. Hvis du ikke har den kjølingen (kondenseringen) har du et problem. Noen anlegg har også et linjefilter som kan gå tett, dette vil som regel stå imellom kondensatoren og fordamperen. Hvis dette filteret er tett har du et problem. R-134 er rimelig stabil, men kan de-kompostere hvis den blir for varm, noe som er et sjeldent problem. Det siste du må sjekke er at det ikke er noe tett luftfilter ellet spjeld som hindrer den kjølige luften å bli transportert ut fra fordamperen. Mest trolig har du rett og slett for lite kjølemedium.

Hei

Mye bra informasjon og sjekkpunkter her, mitt problem i første omgang er at jeg ikke vet hvor de forskjellige ledningene er lokalisert - noen som har en skjematikk å vise til? Bilen er forøvrig en 320D fra 2002.

Hadde selv problem med lite futt i kaldlufta i fjor sommer og verkstedet sa det var lite væske i anlegget. Det ble fylt på men uten at det ble nevneverdig effekt, i dag får jeg bare lunken luft inn hvis det er varmere enn 15 grader ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...