Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en ulyd i bilen min som kommer fra motorrommet. Den går etter turtallet og høres godt når jeg kjører med taket ned! Kan minne litt om turtallssus som man har i dårlig stereoanlegg i bil :P Mistenker at det er viftereima som gneller. Er det på tide å skifte denne da eller er det bare å stramme den? Hvor stram skal den være? lyden forsvinner når jeg drar på litt så tipper det blir spenn i reima da og derfor forsvinner der. Hører ikke lyden når bilen går på tomgang.

Skrevet

Han snakker om viftereim.

Jeg bruker praktisere 1 til 2 centimeter dødgang på min. Men jeg vet at M50 har en tykkere reim med flere innkoplede enheter, så det er mulig den skal være strammere..

Hører du lyden hvis du tar opp panseret og ruser den oppover turtallsregisteret? Da burde det være mulig å lokalisere.

Rasling derimot, da snakker vi fort sliten kjedestrammer på reg. reim..

Skrevet
Han snakker om viftereim.

Jeg bruker praktisere 1 til 2 centimeter dødgang på min. Men jeg vet at M50 har en tykkere reim med flere innkoplede enheter, så det er mulig den skal være strammere..

Hører du lyden hvis du tar opp panseret og ruser den oppover turtallsregisteret? Da burde det være mulig å lokalisere.

Og du snakker om rasling i REG. KJEDE!! ;)

Skrevet

Lyden forsvinner hvis jeg har opp panseret og ruser den. Den er kun når jeg kjører i hastigheter over 45 km/t. prøvde å lokalisere den med panseret åpent, men var vanskelig når lyden forsvant :( Kom såvidt akkurat idet jeg begynte. Hørtes ut som det kom fra Viftereima. Tror ikke den er spesielt slakk. Kan det være en strammer her som har et gåent lager?

Er jo reg kjede på motoren min og den er kun gått 199 000km og motoren virker i topp stand så har vanskelig for å tro at det skal komme fra den. Det jeg lærte om reg reim stramming på bilskolen var at man skulle kunne vri reima nesten en kvart gang, men ikke no mer, men et ikke om det er samme tommelfinger regel på viftereim.

Skrevet

Dette gjelder ikke i samme grad på viftereim. Ofte er disse mye tynnere (kilreim) og ikke det samme knastemønsteret som regreima har (som gjør at reg reima blir stivere).

Strammeren burde være enkel å finne, men jeg har aldri hatt en M50 maskin. Normalt er de på dynamoen. Som sagt, M50 har en tykkere reim.

Ballder:

Jeg snakket om reg.kjede i siste setning, som en bifaktor i forklaringa mi om symptomer til ulike lyder. Hva snakket jeg om i de seks andre linjene? ;)

Ikke bli sur på meg fordi du hadde en skriveleif.

Skrevet

M50 motoren har "automatisk" reim-strammer. Er et hjul med sylinder/fjær på som holdere det hele i spenn. Utenom den er slitt/gåen så tviler jeg sterkt på at reimen glipper. Min strammer er helt fin og den bilen er nå kjørt 270+ kilometer.

Skrevet

kanskje det er den strammeren som gjør det da siden det kommer og går. Reima var stram og fin når motoren var av iallefall. Så den blir slakk når jeg "cruiser" og strammer seg når jeg presser motoren litt? Kjørte en tur nå nettopp og hadde ingen lyd.

Skrevet

Strammeren er hydraulisk ja. Du kan jo prøve å vaske godt rundt alle hjul som reima går rundt og spesielt rundt strammeren, det kan jo være verdt å prøve ihvertfall.

Skrevet
Dette gjelder ikke i samme grad på viftereim. Ofte er disse mye tynnere (kilreim) og ikke det samme knastemønsteret som regreima har (som gjør at reg reima blir stivere).

Strammeren burde være enkel å finne, men jeg har aldri hatt en M50 maskin. Normalt er de på dynamoen. Som sagt, M50 har en tykkere reim.

Ballder:

Jeg snakket om reg.kjede i siste setning, som en bifaktor i forklaringa mi om symptomer til ulike lyder. Hva snakket jeg om i de seks andre linjene? ;)

Ikke bli sur på meg fordi du hadde en skriveleif.

Det var gummi og reimer i de seks første setningene ja.

Men kjede er kjede.

Og reg reim har IKKE kjedestrammer eller??

Ikke bli sur på meg for det om du blander sammen ting da. :moroklem:

Mexos skrev

Har fått en ulyd i bilen min som kommer fra motorrommet. Den går etter turtallet og høres godt når jeg kjører med taket ned! Kan minne litt om turtallssus som man har i dårlig stereoanlegg i bil Razz Mistenker at det er viftereima som gneller. Er det på tide å skifte denne da eller er det bare å stramme den? Hvor stram skal den være? lyden forsvinner når jeg drar på litt så tipper det blir spenn i reima da og derfor forsvinner der. Hører ikke lyden når bilen går på tomgang.

Har opplevd både lager på løpehjul og i dynamo som er deffekt.

På løpehjul/strammehjul så fortonet lyden seg som en relativt jevn pipelyd som forsvant ved litt turtall.

I dynamoen var det av en eller annen grunn en slags raslelyd på tomgang og litt oppover i turtalls spekteret.

Et lite tips til billig feilsøking er og fylle en sånn flask med drikketut med vann( alla bon aqua flaske) og små skvette litt vann rundt om når lyden er der.

Kan rett og slett være reima de som lager lyden, og da vil den lyden forandre seg markant eventuellt forsvinne i det du får litt vann på den.

Verdt et forsøk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...