Gå til innhold

Hvilken veg bør eg plassere subben i E34?


Anbefalte innlegg

Godagen BMW folket.

Har en 520i E34 eg, så har eg montert anlegg i den for en stund siden, så lurer eg på hvilken veg eg bør plassere subben.

Med subben rettet mot bagasjeluken, eller midtarmlenet?

Skiposen er tatt ut, og eg kjører portet kasse.

Subben er en Pioneer TS-W5102SPL, det er en meget kraftig sak.

Har vurdert og sette den i en bandpass kasse, men er jo et helvete å få den i, den veier jo 40kg!

Men har en tro på at den spiller helt forjævlig i bandpass, så skal garantert teste det ut senere i tid. Nå får den ikke mere enn 1600w rms, og den bør vel få sine ønskede 2500+ i eller etter sommeren.

Men nok "offtopic", det er lurer på er vel egentlig hvilken veg eg bør plassere den. Slenger med et bilde, så dere ser hvor porten er :P

Den er litt feilplassert hvis eg skal kunne ha den mot seteryggen.

Og hvis eg plasserer den ut mot bagasjeluka så har den jo mere luft og flytte på (den trenger myye luft, for å si det sånn!)

Så nå er anlegget ute, og det skal dempes før det skal inn igjen, og da skal det også bygges fint. Så bildene er fra sånn det var før.

Men vil høre deres erfaringer og anbefalinger :)

th_DSC00341.jpg

th_DSC00335.jpg

th_DSC00315.jpg

th_DSC00405.jpg

th_DSC00404.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du bør sette den fremover, men da må du passe på å få det helt tett rundt kassen så alt tykket går inn i cupèn. Om du setter bassen i bagasjen med elementet vendt bakover. Vil du kanskje få det til å spille høyere, men du vil også få en treig bass som henger lite med til musikken og som vil rumle mye. Og få bagasjen din til å riste unødvendig. Det er som regel tøft når en er 18år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft og tøft, hele bilen rister jo.. Hvertfall når den er vendt bakover.

Men kan teste ut og lage noen vinkler som tetter litt, og se hva som spiller best. :)

Hvis eg skulle deltatt i Db-Drag, så burde den vel også spilt inn mot cupeen, for er jo der måleren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med et tips; Kjøp tett kasse jo før, jo heller. Hadde tidligere mine to 10-tommere i portet kasse, og ble anbefalt og kjøpe lukket kasse. Jeg tenkte hvorfor ikke? Kassa var mindre og lyden ble vesentlig bedre. Fikk både i pose og sekk med lukket kasse, bedre lyd og større plass i bagasjerommet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen bryr eg meg ikke om, dessuten er det faktisk god plass baki der for meg. ;) Så lenge det er plass til en kasse øl og to, så er det bra saker.

Eg skal ikke sette subben min i en lukket kasse!! :P

Det er en ren konkuranse sub, og lukket kasse er ikke anbefalt til denne.

Lukket kasse gir mere fin lyd, og ikke den punchen og massive bassen eg er ute etter.

Det er mangen subber som eg bedre egnet for lukkede kasser enn portet.

Så lukket kasse er nok meget uaktuelt for meg ;)

Thanx anyway :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er konuranse lyd du er ute etter så skal du la bassen spille bakover også drar du den så langt bak at den står 10 cm ifra bakplata.. Da får du enda mere trøkk inni bilen. Lyden blir da kastet foremover i bilen sammtidig som lyden ifra selve kassa også komme inn i bilen..

Å la bassen spille fremover kan sammenlingnes med å sette en stue høyttaler midt i et stort rom like langt ifra alle veggene. Det blir ikke bra i forhold til at den står en liten halvmeter ifra veggen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er konuranse lyd du er ute etter så skal du la bassen spille bakover også drar du den så langt bak at den står 10 cm ifra bakplata.. Da får du enda mere trøkk inni bilen. Lyden blir da kastet foremover i bilen sammtidig som lyden ifra selve kassa også komme inn i bilen..

Å la bassen spille fremover kan sammenlingnes med å sette en stue høyttaler midt i et stort rom like langt ifra alle veggene. Det blir ikke bra i forhold til at den står en liten halvmeter ifra veggen.

Lykke til

Dette er jeg ikke helt enig i.. Hadde det vært snakk om en stasjonsvogn eller "åpen" bil feks golf hadde jeg vært ening. Men om du setter kassen bak i en sedan/cupè som kun har en liten skipose åpning inn i cupèn VIL du få en romlete og treig bass. Det blir som å ha en feil tunet båndbasskasse. Siden du vil få en insnevring i volumet ved åpningen til skiposen.

Men det er viktig om du skal ha den vendt fremover at det er tett rundt åpningen så alt trykket går til cupèn.

Sammenligningen din var litt rar siden du forhåpentligvis ikke setter stue høytaleren bakover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...