Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden klarte jeg å koke bilen min (520i 24v), (antageligvis viftereima som slura på vannpumpa eller noe). Etter det gikk den varm med en gang og det dampet som bare det. Fikk høre fra mange at dette var nesten helt sikkert toppakning. Nå har jeg skiftet toppakning, slipt topplokk + trykktestet det, og skiftet termostat. Vannpumpa hadde jeg ut og den så og kjentes fin ut. Enda så blir bilen varm som bare det, og jeg skjønner ikke hva det kan være. Kan det være at jeg ikke har fått luftet den skikkelig?????? Noen som har noen ideer om hva det kan være eller som har opplevd dette selv?? Begynner å bli kraftig lei skruing på bil nå uten at noen ting skal bli i orden :x

Skrevet

tror kanskje det kan være at jeg ikke har fått lufta den skikkelig. det blåser kun kaldt fra varmeapparatet. noen som kan si meg hvordan en skal få lufta skikkelig??

Skrevet

det er nok det at det ikke er sirkulasjon ja. har luftet å slik men blir ikke bra, men i torpedoveggen i motorrommet mot føreren liksom er det festet en slags elektrisk pumpe av noe slag. Denne får ikke strøm og fungerer ikke. Kan dette være feilen?? Noen som veit hvor strømledningen til denne boksen ender opp??

Skrevet
For en stund siden klarte jeg å koke bilen min (520i 24v), (antageligvis viftereima som slura på vannpumpa eller noe). Etter det gikk den varm med en gang og det dampet som bare det. Fikk høre fra mange at dette var nesten helt sikkert toppakning. Nå har jeg skiftet toppakning, slipt topplokk + trykktestet det, og skiftet termostat. Vannpumpa hadde jeg ut og den så og kjentes fin ut. Enda så blir bilen varm som bare det, og jeg skjønner ikke hva det kan være. Kan det være at jeg ikke har fått luftet den skikkelig?????? Noen som har noen ideer om hva det kan være eller som har opplevd dette selv?? Begynner å bli kraftig lei skruing på bil nå uten at noen ting skal bli i orden :x

Den termostaten din...

Har den et lite hull som slipper forbi eventuell luft.

Termostater som er helt 110% tette kan lage problemer.

Da blir det en luftlomme rundt termosaken på den, og den åpner ikke/aaalt for sent.

Har driti meg ut på slikt før.

Skrevet

Bilen skal ikke stå i bratt oppoverbakke når du lufter, la den stå helt flatt, du skal ha en lufteskru på toppen av vannpumpa, den du lufter på?

Tror ikke BMW fabrikken har en egen "bratt oppoverbakke avdeling" nei.. :wink:

Skrevet

Nei, fyll på med kjølevæske, og la bilen stå på en slette, og åpn lufteskruen. Og la motoren stå å gå, til det er kjølevæske i hele systemet. Etter ca. 5 minutter er det greit å lukke lufteskruen igjen :)

Skrevet
Nei, fyll på med kjølevæske, og la bilen stå på en slette, og åpn lufteskruen. Og la motoren stå å gå, til det er kjølevæske i hele systemet. Etter ca. 5 minutter er det greit å lukke lufteskruen igjen :)

Har samme problem på bilen min!!

Har gjort dette men bilen fortsetter å koke. Tror jeg har fått ut all luft.

Noen som vet hva det kan være?

I det øyblikket som motoren kokte røyk også festet på radiatoren til slangen(rev av halve brakketen). Det samme skjedde med meg for litt over et år siden. Da reiv slangen av det andre festet på motoren til slangen.

Skal det være så mye trykk?

Hører med til historen at begge gangene hadde jeg tauet en annen bil, men alikevel...

Bilen min er heller ikke noe særlig glad i kø da den etter litt tid blir ganske varm.

Noen som vet om det kan være en sammenheng her?

Låner innlegget ditt litt :D

Skrevet

Ja, akkurat samme som skjedde på min :) Det festet knakk rett av.. Men har ordnet det nå.. Har kjøpt ny sånn viskosekobling.. (Tror det heter det)

Det er til den vifta til radiatoren.. For vifta går ikke nesten.. Såvidt den surrer litt.. Da blir motoren drit varm når det er kø, og på tomgang, og begynner å koke. Får den vel i dag, så da er det ut å bytte :)

Det er vist en svakhet på e36.. Sammen med mye annet :P

Skrevet

vil anbefale til deg å skifte til elektrisk vifte... får kjøpt disse etter mål (hos f.eks US autoparts) så skrur du den rett på radiator og kobler på en temperaturbryter i kjølevannet ut fra radiator.

ps.. du har vel husket å ha varmen på fullt når du luftet....

Skrevet

det var visst bare det at jeg ikke hadde fått luftet den skikkelig. Gjorde som noen her sa, satte snuta i bratt oppoverbakke slik av lufteskruen ble det høyeste punktet. Bare lot bilen gå på tomgang i 10-15 min samtidig som jeg fyllte etter. Da blei det jaggu i orden. Hjertelig takk for alle hjelp. :lol:

Nå står neste spm. for tur. Er ei forferdelig skrangling og dunking på venstrsiden, foran pedalene ca. Bare en stein eller et lite vaskebrett som hjulet skal komme borti før det skrangler og smeller. Høres ut som at noe er løst selv om jeg ikke kan kjenne noenting med hendene. Burde kanskje ikke tatt opp dette op dette tema men :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...