Frank Andre Rui Skrevet Juni 5, 2007 Skrevet Juni 5, 2007 Hei Helt siden jeg kjøpte bilen har jeg syntes den har gått urent/dårlig. Det virker som den små fusker og generelt ikke er helt med. Var på bmw og skulle ha en diagnose, men de var ikke spesiellt behjelplige og de kunne tilby meg en verksted time tidligst en mnd frem i tid. Bilen det gjelder er en 525i 24v 93modell Det er ikke lmm som er synderen i allefall. Fikk et tips om at det kunne være kamgiver e.l Noen andre tips?
Las Skrevet Juni 5, 2007 Skrevet Juni 5, 2007 Kamsensor og veivsensor er svakheter på disse motorene. Det er ikke sikkert at feilene dukker opp som feilkoder hvis verdiene er i "grenseland". Det kan være greit å få de skiftet. Hvis de ryker helt, blir du stående. Andre ting kan være: Tennplugger, coiler, oksygensensor(er), falskluft, bensinfilter osv.
Frank Andre Rui Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Skrevet Juni 5, 2007 Tennpluggene har jeg byttet, coilene og pluggledningene så fine ut. vet fra noen av mine gamle biler med fordelerløs tenning at ledningene til coilene ble spøre og man fikk overslag o.l, men disse ledningene så fine ut. Bilen har gått 190tkm så coilene skal vel ikke bli gåene så fort? Kan det evt gå ann å måle de? Falskluft har jeg sjekket for. Er det lett å bytte de sensorene selv? Hvor sitter oksygensensorene på denne motoren, sjekket litt rundt innsuget og fant ikke noe som kunne ligne.
Steffan C Skrevet Juni 5, 2007 Skrevet Juni 5, 2007 Måtte bytte kamsensor for ett par mnd. siden . Står litt her om det her.
Frank Andre Rui Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Skrevet Juni 5, 2007 Høres ganske mye ut som min det der. Hvor sitter denne sensoren (forkant eller bakkant), mye jobb? Dyr? Måtte du resette, justere e.l etterpå?
Steffan C Skrevet Juni 5, 2007 Skrevet Juni 5, 2007 Ikke noe problem å skifte denne selv. Skru av den klumpen jeg har ringet ut her på vanosen. Bak den sitter kamsensor skrudd fast med en umbrako skrue. Skru ut umbrako, dra ut sensor og kople den av i andre enden. Da er det bare å montere alt tilbake og starte opp, ingen justering eller resetting . Koster ca 7-800,- hos BMW denne sensoren .
Frank Andre Rui Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Skrevet Juni 5, 2007 Da reiser jeg til bmw og handler den i morgen;) Så får jeg bare krysse fingrene og håpe det er den
Frank Andre Rui Skrevet Juni 5, 2007 Forfatter Skrevet Juni 5, 2007 Nei skal ikke utelukke noe som helst, men å bytte coilene er dyrt. Det er vel ikke noe som kommer frem på en evt diagnose heller. Coilene må vel måles med en oscilloskop eller hva det heter?
Las Skrevet Juni 5, 2007 Skrevet Juni 5, 2007 Tennpluggene har jeg byttet, coilene og pluggledningene så fine ut. vet fra noen av mine gamle biler med fordelerløs tenning at ledningene til coilene ble spøre og man fikk overslag o.l, men disse ledningene så fine ut. Bilen har gått 190tkm så coilene skal vel ikke bli gåene så fort? Kan det evt gå ann å måle de?Falskluft har jeg sjekket for. Er det lett å bytte de sensorene selv? Hvor sitter oksygensensorene på denne motoren, sjekket litt rundt innsuget og fant ikke noe som kunne ligne. Coilene kan testes hos verksted med egnet testutstyr. Dvs. avlesning av tenningskurve til hver coil. Det er ikke lett å se om coilene er dårlige. Det kan være interne sprekker i isolasjonen. Men jeg ville først byttet kamsensor, så eventuelt veivsensor. Hjernen trenger signaler fra disse for å styre tenning og bensintrykk. De kan forårsake mye krøll. Hvis problemene vedvarer bør oksygensensorene (vet ikke om det er to) funksjons-testes. Eventuelt coiler videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå