Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å kjøpe en 98mod. 528IA. Vil egentlig ha manuellkasse men det viser seg at dette er VANSKELIG å oppdrive :(

Spørsmålet er da om det er noe tull med disse automatkassene???

Kan jo kansje like gått kjøpe meg en 523i da automatkassen stjeler over et sekund fra 0-100 på 528ia kontra 528i :?:

Skrevet

Nei, du kan ikke like godt kjøpe 523. Det er helt i starten du mister det sekundet du snakker om, det er vel ikke først ut av lyskrysset på 1 gir som er mest morro? Jeg ville valgt aut. i en slik bil, men det er en smaksak.

Skrevet

Jeg har egentlig vært ganske kritisk til å ha automat selv tidligere, fordi jeg mente det var kjedelig å kjøre, de var trege osv, men jeg gjorde helomvending etter første prøvetur med min 523ia. Den var mye kvikkere enn jeg trodde, forbikjøringer går som en drøm, og ikke minst er den veldig behagelig å ha med å gjøre.

Fikk også anledningen til å prøve en 528ia her forleden, og må si at jeg ikke merket stort forskjell ifra min i effekten. Så jeg tror du likegodt kan gå for en 523ia :wink:

Skrevet

Det skiller et sekund mellom 523 og 528 fra 0-100, det er mye enten 523 eiere liker det eller ikke. Ellers er toppfarten henholdsvis 234 og 226. Tror ikke den 528 du prøvde kan ha vært helt i form, 1 sekund er veldig merkbart.

Skrevet

Så ja.. du trenger ikke føle at du blir pelt på nesa bare fordi du har 2,8 selv og jeg mener at en 523 ikke går så merkbart mye dårligere enn en 528. Det ene sekundet du snakker om vil jeg ikke tro er så vannvittig merkbart for den vanlige norske mann, og han skal vel neppe ha bilen til å kjøre rundetider..?

Jeg mener hvertfall at 523ia er et nokså godt alternativ som en 528ia til vanlig gatebruk.

Skrevet

Saken kan også være illusjon som er tatt opp utallige ganger her inne. Man kjøper f.eks sportsfilter som selger påstår gir 15hk ekstra. Alle her inne er såpass oppe å går, og skjønner at dette ikke stemmer. Alikevell er det en merkbarforskjell på bilen etter at denne er installert. Dette er ikke fysisk akselrasjon, for denne vil nok være kun promiller endret. Det er lydbildet, og en følelse av bedre respons.

Du sier at 523 ikke var følbart tregere enn en 528. Jeg tror deg, for det kan være andre oppsett med bilen som gjør at bilen virker raskere en den er. Dette synes jeg er helt greit, for det er tross alt kjøropplevelsen som står, ihvertfall de her inne, i høysetet.

Hadde selv en liknende sak nylig. Far har en Rav4X med 177hk. Denne bilen virker uhyre kjapp i mellomregisteret, men min 530d virker å ha ett kreftene fordelt mere utover, om dere skjønner.

Det var NULL tvil om hva bil som var raskest fra null og opp, men vi ble litt nysgjerrige på "forbkjøringsegenskapene".

Det var null tvil der også. Nyere japanske biler virker å ha ett meget kort register hvor de faktisk har så mye krefter. Snakker ikke her ketchup effekt, men snarere å tømme vaskebøtten. Han holdt fangeren ca.10m. Derifra og ut var det voldomt hva min dro ifra, med komforten i behold 8)

Skrevet
Jeg har egentlig vært ganske kritisk til å ha automat selv tidligere, fordi jeg mente det var kjedelig å kjøre, de var trege osv, men jeg gjorde helomvending etter første prøvetur med min 523ia. Den var mye kvikkere enn jeg trodde, forbikjøringer går som en drøm, og ikke minst er den veldig behagelig å ha med å gjøre.

Støtter den der fult ut! Etter nå å ha hatt to E39 med automat, så har jeg ikke noe som helst å utsette på de. Fungert knirkefritt for meg, og er kvikkere enn man tror/frykter. Og som Toro sier, veldig behagelig å ha med å gjøre! :D

Personlig synes jeg også automat kler en E39 best, men det har jo med smak og behag å gjøre...

Skrevet

som relativ ny BMW-man må jeg si jeg er veldig fornøyd med automatkassa som sitter i bilen min. Har kjørt en E39 520d med manuell og det et regelrett herk i forhold automat. Jeg var litt skeptisk før jeg kjøpte bilen i fjor sommer, men nå ville jeg ikke ha noe annet. Veldig behagelig å kjøre. Sikkert litt å hente i akselrasjon, men det er vel ikke på bane du skal kjøre bilen?

Gå for automat, tviler på at forbruket har så mye å si heller.. alt i alt er det vel gass-foten som avgjør ditt valg! Lykke til med bilkjøp!

Skrevet
Så ja.. du trenger ikke føle at du blir pelt på nesa bare fordi du har 2,8 selv og jeg mener at en 523 ikke går så merkbart mye dårligere enn en 528. Det ene sekundet du snakker om vil jeg ikke tro er så vannvittig merkbart for den vanlige norske mann, og han skal vel neppe ha bilen til å kjøre rundetider..?

Jeg mener hvertfall at 523ia er et nokså godt alternativ som en 528ia til vanlig gatebruk.

Jeg føler meg ikke pelt på nesa heller, dessuten er min motor modifisert.

Det er så enkelt at man leser tidene de oppgitt til. 1 sekund er ikke mye om man snakker om 16 sek eller 17 sekund, men når 528 går på 7.5 og er et sekund raskere enn 523 vil det si at den er HELE 13% raskere fra 0-100. DET ER MYE DET.. Og slik forskjell i aks merker man om man ikke er helt neddopet.

Skrevet

Jeg skal prøve 528ian i morgen så for jeg se om jeg blir frelst 8)

Har dessuten flere aktuelle biler i kikkerten. Sikler litt på en E46 328I

98mod, men den står så langt unna også er det jo første produksjonsåret til E46. Hører mange som sier at det kansje ikke er så lurt og kjøpe første året av en ny modellserie :?:

Skrevet

De som ikke vil ha automat har som regel ikke prøvd det, i en bane bil så foretrekker jeg manuell, men skal jeg kjøre fra A til B så er automat i særklasse. De er ikke trege gearer knirkefritt og er usedvanlig behagelig.

Jeg tok en test mellom en e39 523 og en e30 325 og du skulle tro 325`en skulle dra voldsomt i fra den virka også mye rappere men når det kom til stykke så hang 523`en godt fast i bakfangeren på 325`en som har like mye hester men er vesentlig lettere.

Skrevet

Det var overraskende at ikke 325 klarte å dra fra 523, men etter å ha sjekket dataene viser det seg at E30 325 er ganske treg etter forholdene. Den går 0-100 på 8,3 mot 523 8,5 sek.

Skrevet

Må si meg ganske så enig i at det ikke er så altfor store forskjellen mellom 523ia og 528ia!

Kjører 528ia her hjemme og 528ia i spania, kan ikke si at det er noen kjempeforskjell.... litt er det selvfølgelig, men er det verdt å betale så mye mer for det?? :wink:

Skrevet
Må si meg ganske så enig i at det ikke er så altfor store forskjellen mellom 523ia og 528ia!

Kjører 528ia her hjemme og 528ia i spania, kan ikke si at det er noen kjempeforskjell.... litt er det selvfølgelig, men er det verdt å betale så mye mer for det?? :wink:

Om det er verd det er jo en smaksak, f.eks hvor mye man vil bruke på bil. Jeg ville uten tvil gått fot 528i, hvis ikke vet jeg at jeg hadde angret hver dag, og det er ikke hyggelig. Som jeg skrev tidligere så er det 13% bedre aks i 528. Det er jo en stor og behagelig bil som man ikke merker aksen så mye som i mindre biler, derfor føles de likere enn de er. Men det hjelper ikke med følelsen om man til stadighet blir akset fra av biler man helst ville sett bak seg. Det blir feil å si at 1 sek ikke er mye, om en bil bruker 2 sek. og en annen 1 sekund skiller det fremdeles bare 1 sekund, men den ene er dobbelt så rask.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...