Kobar Skrevet Juni 9, 2007 Skrevet Juni 9, 2007 Har nettopp blitt ferdig med rustsveising på bilen, en 325ix coupe 87 modell, men det er en del småknatter av rust som f.eks overflaterust på hjulbuer, litt rundt baklyktene. Er en del småbulker på panser og dører i tilleg. hvordan skal jeg gå fram? hva slags midler skal jeg bruke til hva? og når jeg skal pusse ned hele bilen, hvilket sandpapir skal brukes? tenkte at jeg skulle pusse listene også, så der må jeg vell bruke temmelig grovt sandpapir først, for å få klort igjennom chromen? Jeg leverer bilen til lakk til rundt august september tenker jeg, er det da vanlig at lakkerer går over bilen og sparkler der hvor han ikke er fornøyd? trenge spesielt tips til hvordan jeg skal ta hånd om overflate rusten først, hva jeg skal gjøre fra start til slutt..
S.Arnesen Skrevet Juni 9, 2007 Skrevet Juni 9, 2007 hør med han som skal lakkere bilen. han vet hvordan han vil ha det
e30forever Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 Heldiggris som skal ha ny lakk. Du nevner chrome lister. Hvis det er listene rund dørene du tenker på så tror jeg at de er aluminium og ikke chrome. Disse er veldig vanskelige å få pene ved lakkering. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt nye shadowline lister. Ellers ville jeg kanskje ha tatt med hele bilen til lakkereren og fått en pris med alt som skal til, oppretting, sparkling og pussing.
EspenS Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 personligt så ville jeg tatt av di listene og tettet di hulene mye finere uten dem
Kobar Skrevet Juni 11, 2007 Forfatter Skrevet Juni 11, 2007 skal kjøpe inn pussepapir for å matte ned bilen, hvillke typer må jeg kjøpe? skal også fikse litt på styling med glassfibersparkel, hvilke papir må jeg bruke på det?
Gjest Skrevet Juni 12, 2007 Skrevet Juni 12, 2007 hei...! nå er ikke jeg noen ekspert, men har nå lakket og pusset noen småting nå etterhvert. På matting av bilen ville jeg gått for 600-800 papir (våt). Når det gjelder den glassfibersparkelen ville jeg startet med noe grovere papir (den er jævlig hard) og kjørt på med finere og finere når du nermer deg et bra resultat... lykke til og husk at når du har fått lakket bilen ferdig SKAL du legge ut bilder!
Kobar Skrevet Juni 13, 2007 Forfatter Skrevet Juni 13, 2007 jeg legger ut i prosjekter nå etterhvert som jeg får kommet skikkelig igang med du skriiver 600-800 våt, hva er våt?
Kobar Skrevet Juni 15, 2007 Forfatter Skrevet Juni 15, 2007 mne hva må gjøres med hjulbene og andre steder det er overflaterust, og hvor det er skrue hull etter karossrei skruer som har holdt styling på plass? hvilket godstoff anbefales? fremgangsmåte?
HeinZ Skrevet Juni 15, 2007 Skrevet Juni 15, 2007 Det du bør gjøre med tanke på pussinga er som følger. Før du begynner og matte ned, finn ut hvor bulkene er og merk dem. mye lettere og se før du pusser. Når du har fnnet bulkene legger du på sparkel. Slip grovt ned sparkelen med 80 papir med langkloss. når det er gjordt så våtsliper du hele bilen med 240 papir( bruk en kloss på ca 20 cm.) Når alt er bra spryter du over med fyller på de stedene du har sparkla og de stedene du har måtte slipe mye. Så går du over med 240 tørt papir med langkloss og høvler vekk strukturen i fylleren. Du ser lett om det da er ujavnheter hvis det er struktur i fylleren. Når det er gjordt vannsliper du med 600 vannslipepapir.
zephyr23 Skrevet Juni 15, 2007 Skrevet Juni 15, 2007 hvor det er overflate rust så bruker du bare en fiberskive og sliper vekk allt av rust, og bare grunner der kjapt før lakkering, under nedmatting av bilen bruker du 800 til 1000 våtslipepapir( det er en type papir du må dyppe ofte i vand når du sliper. men hør heller med en lakkerer først hva han mener du skal bruke, siden dette varierer litt fra lakkmerke til lakkmerke. under sliping av sparkel begynner du på grov slipinga med 120 papir, men ikke puss for mye med dette, og så går du opp til 320 papir. og avslutter med fin finishen med å dra over med 400 papir. etter det er lagt fyller sliper du enten med 500 papir på rondell, eller 1000 papir på høvel (600 blir for grovt til finsliping, da vil lakken etter hvert synke ned i de ripene som blir laga under sliping og du vil få masse synlige sliperiper)
Hyggmaister Skrevet Juni 17, 2007 Skrevet Juni 17, 2007 Etter mitt hode skal all overflaterust sandblåses om du vil fjerne det for mer enn et halvt år...
Kobar Skrevet Juni 17, 2007 Forfatter Skrevet Juni 17, 2007 Etter mitt hode skal all overflaterust sandblåses om du vil fjerne det for mer enn et halvt år... må vel nødvendigvis ikke sandblåses, som nevnt over her kan det fiberslipes, og det blir nok ganske så "reint" da, alt etter hvor mye man sliper da.. ser du er fra helleland, kjenner du henning bjunes? gikk i klasse me han i egersund i to år..
Hyggmaister Skrevet Juni 17, 2007 Skrevet Juni 17, 2007 Tøøøft Ja, henning er en god bekjent av meg! Har du noe kontakt med ham enda, jeg kan hilse hehe... Grunnen til at jeg tipsa deg om å sandblåse, er at jeg har en broder som i sin tid pusset ned maasse rust på bilen sin og lakka over, men det gikk ikke lang tid før det kom snikende frem igjen. Har litt rust jeg også som må tas, og har da fått tips om å sandblåse fra folk med kompetanse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå