-Sammy Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 Da skjedde det meg og, 3 uker siden var det en kompis med 318tds som fikk det og nå meg. I bunn og grunn gikk vannpumpen dukken (er jeg rimelig sikker på, da tempen plutselig steg drastisk og luften på varmeapparatet vekslet hyppig mellom kald og varm luft.) Jeg sjekket viskosekoblingen min ved å prøve å stoppe radiatorvifta, forsiktig, med fingrene. Den stoppet meget lett og greide såvidt å dra seg selv igang igjen. Her lukter det dårlig kjøling.. Så da har jeg kjøpt inn ny vannpumpe og ny viskosekobling. -Men bør jeg også skifte termostaten ? har lest at mange sier dette er like greit å skifte samtidig. Motoren har foresten gått 26000 friske mil. For vel 4 uker siden røyk kløtsjen min og.. så dette var liksom dobbeltoppen av kransekaka *sukk* takker for all hjelp mvh. samuel
Superbeetle Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 Tror jeg ville begynt med å bytte termostaten. Det kan jo være at den ikke åpner seg som den skal. Er jo uansett en rimelig del å bytte ut.. (og lettvint å bytte)
-Sammy Skrevet Juni 11, 2007 Forfatter Skrevet Juni 11, 2007 Ja det kan ver, men en så slapp radiatorvifte har jeg aldri i mitt liv stappa fingrene inni Så jeg dro konklusjonen at viskosekoblinga har krepert. Og vannpumpene er jo notoriske på disse motorene så den bytter jeg uansett. Er noe med bakkelitt impellere som knuser litt for lett, nyere pumper har metall isteden.
Gunnar Skrevet Juni 11, 2007 Skrevet Juni 11, 2007 Ja det kan ver, men en så slapp radiatorvifte har jeg aldri i mitt liv stappa fingrene inni Så jeg dro konklusjonen at viskosekoblinga har krepert. Men viskosekoblingen er jo nettopp det - en kobling bestående av en væske, type olje, som skal stramme den gradvis jo varmere det blir. Er det problemer med vannpumpe/termostat kan du nok risikere at den ikke blir varm nok til at den strammer seg tilstrekkelig. Hvis du har vannpumpe med plastimpeller (som en del M50 ble levert med) er det slik at den bør byttes, og da bør du også ta termostaten i samme slengen. Vil du være på "sikker" side tar du viskosekoblingen i samme slengen, hvis ikke kan du vente og se om den fungerer når resten er i orden. Du skal jo tross alt kunne kjøre fint rundt uten kjølevifte - det er når du står stille det vil by på problemer.
-Sammy Skrevet Juni 11, 2007 Forfatter Skrevet Juni 11, 2007 Ja det kan ver, men en så slapp radiatorvifte har jeg aldri i mitt liv stappa fingrene inni Så jeg dro konklusjonen at viskosekoblinga har krepert. Men viskosekoblingen er jo nettopp det - en kobling bestående av en væske, type olje, som skal stramme den gradvis jo varmere det blir. Er det problemer med vannpumpe/termostat kan du nok risikere at den ikke blir varm nok til at den strammer seg tilstrekkelig. Hvis du har vannpumpe med plastimpeller (som en del M50 ble levert med) er det slik at den bør byttes, og da bør du også ta termostaten i samme slengen. Vil du være på "sikker" side tar du viskosekoblingen i samme slengen, hvis ikke kan du vente og se om den fungerer når resten er i orden. Du skal jo tross alt kunne kjøre fint rundt uten kjølevifte - det er når du står stille det vil by på problemer. Ja men casen er at da jeg testa viskosekoblinga så var motoren såppas varm at den var nær å koke.. Så da vil jeg kanskje tro at det skulle ver tilstrekkelig varmt nok for at koblingen skal stramme seg?
-Sammy Skrevet Juli 5, 2007 Forfatter Skrevet Juli 5, 2007 Jaja så gikk det slik også... Etter å ha skiftet termostat, viskosekobling, pakninger, vannpumpe og en hel del kjøleveske så skulle det ikke gå bra alikevell. Det såg fint ut noen dager etter å ha skiftet alt overnevnte, temperaturen var stabil men jeg mistenkte at der fortsatt var noe luft i systemet siden det av og til kom litt kald luft ut av varmeanlegget i bilen. Jeg fikk hjelp av en kompis som jobber på verksted for å lufte systemet skikkelig. Vi måtte bruke en spesial-pumpe for å få ut luften, for det var et helsikke å få ut de verste lommene. Men det ble da altså tydeligvis ikke gjort godt nok.. selv om vi stod der i 1 og 1/2 time og trykte. Dagen etterpå skulle jeg ned på verkstedet igjen så han fikk ta siste restene der. Men det som skjedde kvelden før, altså etter første lufteforsøket, var at tempen' steg uten at jeg såg det. Det gikk så langt at den kokte uten å si fra den j*veln.. Lyset kommer jo først på lenge etter at den har kokt da, så det er bare teit. Veien jeg var på var ikke egnet for noe fart da bilen min er lav, så jeg fikk ikke fartskjølt den. Altså sportsrattet mitt som så elegant dekker tempmålern fra der jeg sitter har nå skaffet meg en topp som mest sannsylig ser ut som en banan. Dette da bilen min nå bruker 1L kjøleveske om dagen.. Motoren har gått 260k og jeg tviler på den har hatt noe særlig service før jeg fikk den. Tror vanosen driver å takker for seg siden den hyler som en stukket gris, pluss kløtsjen er snart vekk, og girkassen har meget slitte sync-ringer. Det tikker en del så jeg lurer på om ventilene/løfterene har fått det. Også er det vannpumpe, viskosekobling og termostat da men de har jeg skiftet. Føler bare det tyder meeget sliten motor.. Hva skal jeg gjøre nå ? Ny topp, ny motor, kan det vere kun ny toppakning ? Trenger litt anbefalinger, M.v.h Samuel.
-Sammy Skrevet Juli 5, 2007 Forfatter Skrevet Juli 5, 2007 Skal helst selge unna snart, men føler det lønner seg å selge med motor liksom. Hva lønner seg mest for meg i denne situasjonen ?
Ballder Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 Skal helst selge unna snart, men føler det lønner seg å selge med motor liksom. Hva lønner seg mest for meg i denne situasjonen ? Er bilen veldig fin ellers, så lønner det seg å fikse vil jeg si. Er den et vrak ellers, så er jo deler alltid etterspurt. Men... Gjør du jobben selv, så er det nok ikke snakk om en formue. Må du ha den på verksted, så går det rett i dass vil jeg si. DYRT der.
Gjest Skrevet Juli 5, 2007 Skrevet Juli 5, 2007 huff.. kjip historie. Bytt motor du, får du tak i en brukt til en fornufyig pris og skrur selv burde det ikke bli så ekstremt mye dyrere enn å begynne å rep på det du har. Å selge bil uten motor er dårlig buisness..
-Sammy Skrevet Juli 6, 2007 Forfatter Skrevet Juli 6, 2007 huff.. kjip historie. Bytt motor du, får du tak i en brukt til en fornufyig pris og skrur selv burde det ikke bli så ekstremt mye dyrere enn å begynne å rep på det du har. Å selge bil uten motor er dårlig buisness.. Tror jeg bytter hele motoren ja, så slipper jeg å finne ut hva det neste som skal ryke er.. Bilen ellers er jo egentlig i veldig god stand da, det er gjort mye på den så jeg vil helst ha tilbake så mye som mulig. Det å selge uten motor tviler jeg på at jeg tørr prøve. Takker for anbefalinger
-Sammy Skrevet August 26, 2007 Forfatter Skrevet August 26, 2007 Jaja, da kokte bilen 2 ganger idag (har kokt en gang tidligere)... Så da kan det kanskje konkluderes med at toppen er bananas ? Ene gangen skjedde det faktisk i fart. Altså det var god kjøling, men alikavel så kokte den. Det er -nylig- skiftet vannpumpe, termostat, viskosekobling, kjøleveske, pakninger osv osv.. I tillegg til disse problemene så er en eller flere bærekuler gåen, begge styrestagene må skiftes, foringene i dempertårnene må kanskje skiftes. Kløtsjen er ennå ikke skiftet. Tankgiverene mine viser feil mengde på tanken. Nå har jeg skrudd på driten i 5 dager, først viser det litt for mye, så knekker slange"nippelen" først en gang - så enda en gang. Tar 1 døgn etter liming til det kan belastes. Nå viser måleren for lite, da sitter giveren for høyt oppe. Det er hull i bunnen av den skåla som sitter neddi tanken. Det er i den skåla pinnen fra flottørarmaturen skal stoppe på. Det gjør den ikke, pga hullet. Bordcomputern viser også for mye bensin. Det er og noe kødd med høyre bakhjul da dette bare spiser hjullager (fjerde til nå, på bare 6mnd.) Mulig hele opphenget må skiftes. Må legges opp nye brekkvaiere. Vanosen hyler som et h%lv#tte, må vel skiftes snart -dyrt-. Ventilene tikker i takt med vanosen's hyling, hærlige greier dette. Nøkkelen knakk i førerdøra og vil overhode ikke ut igjen, nå sprekker jeg snart. Klipsa på høyre framvindu tok kvelden, så det driver bare å detter ned. Toppen på motoren lekker olje verre en norskehavet, ditto på toppdekselet -og den pakningen er nylig skiftet på verksted! Mistenker dynamoen for å sluntre unna.. Girkassa er løsere enn mye rart gatelangs, røre i grøten har ny betydning nå. Det er ikke skinninteriør i bilen engang! Fikser et problem, så går 2 eller flere (gjerne det jeg fiksa til å bynne med også) til h&lv#tte. føler psykisk kolaps ikke er langt unna nå hihi
Fliid Skrevet August 26, 2007 Skrevet August 26, 2007 Hmm, det her var mye. ta av toppen, trykk test den, plan den. Sett på ny pakning. Da fikser du vann lekkasjen å oljelekkasjen på motoren. Ikke mye igjen da
Tore Diesel Skrevet August 26, 2007 Skrevet August 26, 2007 Dette hørtes mildt sagt trasig ut, å du har min fulle sympati, selv om jeg sitter her og humrer over det siste innlegget ditt. Ser for meg hvor frustrert jeg hadde blitt dersom det var meg... Men som tidligere nevnt i tråden her, så tror jeg at jeg hadde begynt å se meg rundt etter en brukt motor, i stedet for å begynne med total overhaling av den gamle, og så tatt resten derifra. Blir det for ille, så kan jeg jo alltids komme med et skambud, selv om bilen din ikke frister så veldig mye akkurat nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå