Maxxsonics Skrevet Juni 14, 2007 Share Skrevet Juni 14, 2007 Kjøpte en kondensator får noen år siden..men har bare blitt glemt hele greia så har aldri blitt brukt! vordan kobler jeg den opp? og er det i hele tatt noe vits?står 5 farad på den, er ikke det veldig mye? og er det noe å satse på i d hele tatt? legger ved noen bilder av den jeg, håper noen hær inne som har peiling kan svare meg på dette! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G-A Skrevet Juni 14, 2007 Share Skrevet Juni 14, 2007 Vitsen med en kondensator er vell at den samler opp nok strøm til subben.. Dette er viktig for de som hører trance.. Eller som noen ville ha sagt; fjortissmusikk siden det er masse dunk dunk.. Jeg har hørt at kondensatoren er med på å spare dynamoen, siden kondensatoren "samler" opp strømmen... Den skal vell kobles over ene fasen til subben, dette er vist på noen tegninger på forumet, så det er bare å søke seg fram.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pusikatta Skrevet Juni 14, 2007 Share Skrevet Juni 14, 2007 en kondensator tar seg av strømtoppene når du har et heftig bassutslag, altså du slipper lydforvrengning å at subben blir treg samt. at lysene dine ikke blinker lenger kondensatorn klarer å levere strøm kjappere til forsterker når du spiller høyt med store bassutslag. monteres bare på + å - før forsterker, så "lenker" du bare videre til forsterker etter den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet Juni 14, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2007 ok.. var det jeg mente serru.. men.. er denna jeg har noe serlig å satse på a? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyen Skrevet Juni 14, 2007 Share Skrevet Juni 14, 2007 husk å ladde opp conensatorn først med en motstand, hvist ikke d gjøres så vill d bli for høy spenning når conensatorn skal laddes ut og d vill gå hardt utover forsterekeren,, kobles paralelt i mellom forsterker og batteri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAL_535i Skrevet Juni 14, 2007 Share Skrevet Juni 14, 2007 du får ikke høyere spenning på kondensatoren enn dynamoen leverer (ca 13.8 ) uansett hvordan du lader den opp. Poenget med å bruke motstand første gang du kobler spenning på den er at ladestrømmen ikke skal være for høy å skade kondensatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrmpower Skrevet Juni 15, 2007 Share Skrevet Juni 15, 2007 5 farad er ganske mye ja, jeg har en 1,5farad å for min del er det aalt for lite, jeg har 2x12" 800w stk, men tipper at den skal funke ganske bra jeg:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyen Skrevet Juni 15, 2007 Share Skrevet Juni 15, 2007 du får ikke høyere spenning på kondensatoren enn dynamoen leverer (ca 13.8 ) uansett hvordan du lader den opp. Poenget med å bruke motstand første gang du kobler spenning på den er at ladestrømmen ikke skal være for høy å skade kondensatoren. hmmm,,, rart synest jeg,, ved bruk av motstand vill det bli et speningsfall og da vill jo iIKKE strømen som går igjenom conensatoren ved opplading bli mindre, men STØRRE, det er jo simpel rekning med ohm's låv for å finne ut d Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet Juni 15, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2007 var med en motstand på denna kondensatoren husker jeg.. men gudene vet hvor den har blitt av! MÅ jeg bruke den, og hvordan bruker jeg den motstanden til å lade opp kondensatoren? jeg har koblet MYE bil anlegg og annet elektrisk utstyr, men detta kondensator stellet har jeg ikke mye peiling på gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Juni 16, 2007 Share Skrevet Juni 16, 2007 Bare å koble til minus på kondensatoren på vanlig måte. Så kobler du pluss med motstanden mellom. Hold pæren/motstanden med en tang siden den blir varm. La den "lade" i 1min. om du bruker pære vil denne da ha sluttet å lyse. Bruke en motstand som er på ca 2000ohm dvs en 12volts pære. Dem som brukes som skilt/intreørlys er fine. Når en tar kondensatoren ut kan det være greit å lade den ut. Da legger du bare pæren mellom polene på kondensatoren når du har tatt den ut. den vil da lyse i noen min så er den tom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet Juni 16, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2007 ok.. det var en fin og grei beskrivelse! tusen takk Nautiluz! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAL_535i Skrevet Juni 16, 2007 Share Skrevet Juni 16, 2007 du får ikke høyere spenning på kondensatoren enn dynamoen leverer (ca 13.8 ) uansett hvordan du lader den opp. Poenget med å bruke motstand første gang du kobler spenning på den er at ladestrømmen ikke skal være for høy å skade kondensatoren. hmmm,,, rart synest jeg,, ved bruk av motstand vill det bli et speningsfall og da vill jo iIKKE strømen som går igjenom conensatoren ved opplading bli mindre, men STØRRE, det er jo simpel rekning med ohm's låv for å finne ut d Spennende! Du mener altså at jo mere motstand, desto mere strøm? Nå er jeg ikke sikker på eksakte egenskaper på kondensatoren under opplading, men strømmen er selvfølgelig størst i begynnelsen av oppladingen, så la oss ta et tenkt eksempel at kondensatoren under de første x-antall sekunder har et likespenningsmotstand på 0.5ohm. Det er nok egentlig snakk om millisekunder og enda lavere motstand, men dette er et eksempel. 12V = 24A 8V = bare 16A.. Vis gjerne hvordan du har tenkt deg dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAL_535i Skrevet Juni 16, 2007 Share Skrevet Juni 16, 2007 Bruke en motstand som er på ca 2000ohm dvs en 12volts pære. Dem som brukes som skilt/intreørlys er fine. ei pære på 2000ohm vil utvikle 0,072watt på 12V og ville ikke ha gitt mye lys =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pusikatta Skrevet Juni 16, 2007 Share Skrevet Juni 16, 2007 du får ikke høyere spenning på kondensatoren enn dynamoen leverer (ca 13.8 ) uansett hvordan du lader den opp. Poenget med å bruke motstand første gang du kobler spenning på den er at ladestrømmen ikke skal være for høy å skade kondensatoren. hmmm,,, rart synest jeg,, ved bruk av motstand vill det bli et speningsfall og da vill jo iIKKE strømen som går igjenom conensatoren ved opplading bli mindre, men STØRRE, det er jo simpel rekning med ohm's låv for å finne ut d I= U(spenning) over R(motstand/ohm) |spennigen er det som driver elektro ionene, så derfor mindre spenning, jo mindre strøm av elektro ionene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå