Gå til innhold

noen kondensator spørsmål..


Anbefalte innlegg

Kjøpte en kondensator får noen år siden..men har bare blitt glemt hele greia så har aldri blitt brukt! vordan kobler jeg den opp? og er det i hele tatt noe vits?står 5 farad på den, er ikke det veldig mye? og er det noe å satse på i d hele tatt? legger ved noen bilder av den jeg, håper noen hær inne som har peiling kan svare meg på dette!

pict1953xo3.th.jpg

pict1955kx1.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen med en kondensator er vell at den samler opp nok strøm til subben.. Dette er viktig for de som hører trance.. Eller som noen ville ha sagt; fjortissmusikk :-) siden det er masse dunk dunk..

Jeg har hørt at kondensatoren er med på å spare dynamoen, siden kondensatoren "samler" opp strømmen... Den skal vell kobles over ene fasen til subben, dette er vist på noen tegninger på forumet, så det er bare å søke seg fram.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kondensator tar seg av strømtoppene når du har et heftig bassutslag, altså du slipper lydforvrengning å at subben blir treg samt. at lysene dine ikke blinker lenger :P kondensatorn klarer å levere strøm kjappere til forsterker når du spiller høyt med store bassutslag. monteres bare på + å - før forsterker, så "lenker" du bare videre til forsterker etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk å ladde opp conensatorn først med en motstand, hvist ikke d gjøres så vill d bli for høy spenning når conensatorn skal laddes ut og d vill gå hardt utover forsterekeren,, kobles paralelt i mellom forsterker og batteri :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får ikke høyere spenning på kondensatoren enn dynamoen leverer (ca 13.8 ) uansett hvordan du lader den opp. Poenget med å bruke motstand første gang du kobler spenning på den er at ladestrømmen ikke skal være for høy å skade kondensatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får ikke høyere spenning på kondensatoren enn dynamoen leverer (ca 13.8 ) uansett hvordan du lader den opp. Poenget med å bruke motstand første gang du kobler spenning på den er at ladestrømmen ikke skal være for høy å skade kondensatoren.

hmmm,,, rart synest jeg,, ved bruk av motstand vill det bli et speningsfall og da vill jo iIKKE strømen som går igjenom conensatoren ved opplading bli mindre, men STØRRE, det er jo simpel rekning med ohm's låv for å finne ut d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var med en motstand på denna kondensatoren husker jeg.. men gudene vet hvor den har blitt av! MÅ jeg bruke den, og hvordan bruker jeg den motstanden til å lade opp kondensatoren? jeg har koblet MYE bil anlegg og annet elektrisk utstyr, men detta kondensator stellet har jeg ikke mye peiling på gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å koble til minus på kondensatoren på vanlig måte. Så kobler du pluss med motstanden mellom. Hold pæren/motstanden med en tang siden den blir varm. La den "lade" i 1min. om du bruker pære vil denne da ha sluttet å lyse. Bruke en motstand som er på ca 2000ohm dvs en 12volts pære. Dem som brukes som skilt/intreørlys er fine.

Når en tar kondensatoren ut kan det være greit å lade den ut. Da legger du bare pæren mellom polene på kondensatoren når du har tatt den ut. den vil da lyse i noen min så er den tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får ikke høyere spenning på kondensatoren enn dynamoen leverer (ca 13.8 ) uansett hvordan du lader den opp. Poenget med å bruke motstand første gang du kobler spenning på den er at ladestrømmen ikke skal være for høy å skade kondensatoren.

hmmm,,, rart synest jeg,, ved bruk av motstand vill det bli et speningsfall og da vill jo iIKKE strømen som går igjenom conensatoren ved opplading bli mindre, men STØRRE, det er jo simpel rekning med ohm's låv for å finne ut d

Spennende! Du mener altså at jo mere motstand, desto mere strøm?

Nå er jeg ikke sikker på eksakte egenskaper på kondensatoren under opplading, men strømmen er selvfølgelig størst i begynnelsen av oppladingen, så la oss ta et tenkt eksempel at kondensatoren under de første x-antall sekunder har et likespenningsmotstand på 0.5ohm.

Det er nok egentlig snakk om millisekunder og enda lavere motstand, men dette er et eksempel.

12V = 24A

8V = bare 16A..

Vis gjerne hvordan du har tenkt deg dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får ikke høyere spenning på kondensatoren enn dynamoen leverer (ca 13.8 ) uansett hvordan du lader den opp. Poenget med å bruke motstand første gang du kobler spenning på den er at ladestrømmen ikke skal være for høy å skade kondensatoren.

hmmm,,, rart synest jeg,, ved bruk av motstand vill det bli et speningsfall og da vill jo iIKKE strømen som går igjenom conensatoren ved opplading bli mindre, men STØRRE, det er jo simpel rekning med ohm's låv for å finne ut d

I= U(spenning) over R(motstand/ohm) |spennigen er det som driver elektro ionene, så derfor mindre spenning, jo mindre strøm av elektro ionene) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...