Gå til innhold

Nytt kamera :)

Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et nikon d40 i dag som mitt første speilreflekskamera. Ja, vet at bilen er alt annet enn ren, men fikling med kameraet hadde pri. over bilvasking i dag :)

Det er så sinnsykt mange innstillinger på kameraet, så det ble bare testing og litt læring i dag.

Resize%20of%20DSC_0092.JPG

Resize%20of%20DSC_0044.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehrnst:

Lukkerprioritet kan være greit det også, men er like greit å styre det gjennom blender. Har mer kontroll med bildene da synes nå hvertfall jeg. Du setter blenderpri og sjekker at lukkertiden er ok. Vil du korrigere denne kan du over-/undereksponere eller forandre iso.

Mirakulix og R.E.H:

Speilrefleks vil si at det er et speil som vender seg inni kamera og sender lyset til en bildebrikke som mottar lyset og lagrer det om til data. Kompaktkamera har ikke denne egenskapen, og er derfor mye mindre og mer hendige. Fordelen med speilrefleks er at du kan skifte objektiver og lettere styre innstillinger selv. Ulempen er selvfølgelig prisen og størrelsen. Kompaktkamera er mer hendig, men du har som regel ikke de samme mulighetene til å ordne med innstillinger. På noen av de større kompaktkameraene har du mulighet til å sette opp innstillingene selv, men du vil likevel ikke få styrt det like bra som med speilrefleks.

Tips: Ikke kjøp speilrefleks med mindre du vil bruke mye tid til å sette deg inn i dens egenskaper! Det er stort å du har det ikke med deg like ofte som et lite hendig kompaktkamera. Et vanlig kompaktkamera nå for tiden er mer en godt nok for de aller fleste, og det er altfor mange der ute som kjøper speilrefleks fordi det ser tøft ut. Det ender med at de bare bruker det på helautomatiske innstillinger som de like gjerne kunne fått på et lite kompakt. Hvordan bildene blir har mer med fotografen å gjøre enn kamera...

(Skal ikke påstå at alt jeg sier er 100% rett, men har sett litt for mange eksempler på at det er slik...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

jeg sier bare at speilrefleks kamera er helt konge ! :)

Unner alle et slikt kamera, vanskelig å bruke, litt...

Men bildene blir sykt mye bedre å du kain ta bilder av evt, nordlys, stjerner osv osv.

og et lite kompakt kamera koster jo ikke så alt for mye det heller,

ja takk begger deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...