Gå til innhold

Kjøleproblem E39 1997 528


paa
 Share

Anbefalte innlegg

Har et seriøst problem og trenger tips/hjelp:

Kort beskrevet: Fyller opp kjølesystemet med forhjulene litt opp for å få radiatoren på høyeste punkt. Begge lufteskruene av. Fyller opp kjølesystemet med temp. satt til max. og pumpene går. Fyller opp til at det ikke kommer luft ut av luftepluggene. Exp. tanken er nå helt full av vann. Skrur igjen luftepluggen nærmest termostat først deretter den på radiatoren. (har radiator med eksp. tank på siden av radiatoren). Setter på radiatorlokket. Kjører bilen varm og tempå er ok. Venter til dagen etter for å evt. etterfylle. Når jeg tar av lokket med kall motor øker vann (ekspanderer) nivået noe. Om jeg sjekker vann nivå eller ikke betyr ikke noe for følgende. Etter noen dager (3-4)så stiger temp. brått og motoren vil koke hvis jeg ikke stopper. Antar at det er en luftblokkering i kjølesystemet. Vanskelig å si om det forsvinner vann da den er varm når jeg åpner lufteskruene og det kommer massevis av damp. Bilen har restvarme system. I Haynes boka står det at BMW service må lufte dette da pumpene må tvangskjøres. Har ikke gjort det.. enda. Det ser ikek ut til at det forsvinner vann ut, det er ikke hvit røyk fra eksosen og det er ikke vann i oljen. Har skiftet et par slanger som var lekk, men det ble ikke noe bedre etter det. Har hatt bilen på BMW verksted for å trykkteste kjølesystemet og de sier det er tett. Mener å høre noe romling fra framsiden av motoren ved tomgang. Akkurat som om det koker og frigjøres luft, men er ikke sikker. Det er tydeligere ved kall motor enn varm motor. Har byttet radiator og termostathus. Har ikke sjekket tilstanden til vannpumpe og termostat. Det virker som om det kommer luft til i kjølesystemet som ikke slipper ut og over noen dager bygger det seg opp til en luftblokkering. Exp tanken er tilnærmet 80-90 % full når det skjer. Det at det ved kall motor stiger i eksp. tanken tyder vel også på at det er luft i systemet. Det bobler ikke i eksp. tank med motoren i gang. Når jeg ruser så synker nivået i tanken noe for å stige igjen når turtallet faller igjen. Motoren går ikke ujevnt eller er vanskelig å starte - hverken varm eller kall. Skal prøve å få tatt kompr. test og trykkfluktasjonstest på kjølesystemet hos BMW verkstedet. Hva kan være feil ???? Topp pakning ? Topp ? Kan det trekkes luft inn via akselen på vannpumpen ? Lyden (tidvis romling - bobling) kan muligens komme fra området rundt vannpumpen - men er ikke sikker - vanskelig å lokalisere ? Dette er et problem. Noen som har opplevd det samme ? Tips / Hint ? Takknemlig for all hjelp ...

paa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha lest dette, så sitter jeg med en stygg fornemmelse for topp/pakning.

Beskrivelsen din når du gasser/slipper gassen tilsier at vannpumpe er ok og gjør jobben sin.

Nei. Vil påstå at det ikke kan trekkes luft inn vannpumpen.

Har ihvertfall vært borte i noen pumper som lekker og må byttes.

Men da har problemet vært at vannet kun forsvinner på "vanlige" måten.

Tror desverre du får svar på problemet ved en komp. test ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen av de samme problemene. Men hos meg var det vannpumpen.

Fikk du luft inn i systemet slik at det ble blokkering ? --> høy temp.

Kan ikke se noe forskjell til meg om den går på tomgang eller kjører...

Lurer på om jeg skal prøve å bytte vannpumpe før jeg leverer den til BMW... Har tross alt gått 170000. Det er vel plast hjul i BMW sine gamle pumper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen av de samme problemene. Men hos meg var det vannpumpen.

Fikk du luft inn i systemet slik at det ble blokkering ? --> høy temp.

Kan ikke se noe forskjell til meg om den går på tomgang eller kjører...

Lurer på om jeg skal prøve å bytte vannpumpe før jeg leverer den til BMW... Har tross alt gått 170000. Det er vel plast hjul i BMW sine gamle pumper...

Jepp, høy temp og mye kødd med vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...har nå skiftet vannpumpe, termostat og termostathus.

Den gamle vannpumpen så ok ut. Hadde presset stål hjul så det var ok. Lageret virket litt dårlig. Vi får se om det hjelper...

Noen som vet hvor stor åpning termostaten gir ? Prøvde å koke den gamle for å se om den åpnet. Startet å åpne rett før vannet i kasserollen begynte å koke. Åpnet sånn max. ca. 5 mm. Tok av kasserollen og det tok ikke lang tid før den var helt lukket.

Synes også trykket i systemet er noe stort... Eksp. tank lokket er nytt og det åpner ikke pga. trykket. Slangene er rimelig harde å klemme på. Selv om bilen har stått over natta så er det en god del trykk igjen i systemet. Som sagt så er det trykktestet og funnet helt tett. Kan det tenkes at det pumpes trykk inn i kjølesystemet selv om den evt. lekkasjen ikke fører til lekkasje av vann inn i den evt. sylinderen som gir lekkasje ??? Skal levere den inn for lekkasje test med trykkluft. Tenkte å gjøre det selv men må vel da plukke av toppdekselet for å se når ventilene er lukket... eller finnes det en annen metode ??? Tips ??? Anyone ???

Er litt skeptisk til å ta av topplokket hvis det er topp pakningen. Hørte at det er flere BMW motorer som gjengene i blokka kan gå på... Er visst en gjentagende feil ved topplokksfjerning. Noen som har formening om hva det koster å få byttet topplokspakning ?? Pakningen koster vel en tusen lapp + div andre pakninger. Arbeidet ?? Trykkteste toppen ???

Takk for alle tips så langt...

paa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare to. en ved radiatoren og en ved termostathuset. I og med at det er restvarmesystem på bilen så skal det riktignok være en under filterhuset på vs. - men det er ingen - faktisk ikke en eneste kjøleslange. Kun bremsevæskebeholderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...har mistanke om det jeg å.. Verksted på onsdag så får vi se...

Fikk antydet 12000 for skifte.. :-(

Er jeg riktig heldig så er vel topp skjev eller sprukket i tillegg.....

:(

Tok komp. test i går.. viste mellom 11,5 og 12 bar på alle syl.

Tok 2 til 3 "slag" før maks. verdi - har ikke prøvd med olje i tillegg

Ingen belegg på plugger.

Er d... lei nå derfor leverer jeg den inn til BMW...

Skal bytte nedre kuler bak i tillegg.

paa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja - fikk svaret fra verkstedet i dag....

-Topp pakning må byttes

-Topp planes (0,5 mm ut av plan...)

-Topp trykktestes

-Ventiler må slipes pga så skjev topp

-Ventiltetninger må byttes

-Kamakselgiver må byttes

-(Nedre bakre opphengskuler må byttes)

-To kjøleslanger må byttes

-Div pakninger

Toppen viste tydelig tegn på varmkjøring men var heldigvis ikke sprukket.

Totalt den nette sum av 20.000,-

Heldig som har noe å bruke feriepengene på....

Med andre ord : IKKE VARMKJØR BMW MOTOREN DIN !

:(

paa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...