Gå til innhold

E30 318is, Styling, interiør og stereoprosjekt


BMW_E30
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha solgt 325`n billig pga mye rust, har jeg fått skaffa meg et nytt prosjekt. Hadde mest lyst på en 325i, men frista også med en 2dørs diamantsvart facelift e30 med takluke også, fordet om det ikke er noen sekser.

Planene er å senke, montere styling jeg har liggende fra forrige prosjekt, nye felger, stereo og nytt interiør. Samt lakkering.

Bilder og mer info om prosjektet kommer etterhvert.

Så et spm:

Hvordan er utvalget med effektanlegg til disse? Så motortechnik hadde simons til m40 motor, passer det til m42?

Er det ellers noen som vet om noen som selger effektanlegg til disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke noe typisk is prosjekt dette her, da det virker som de fleste som kjører sånne biler er i hovedsak innterresert i banekjøring, understell osv, men planene for min bil er som følger:

Styling:

ISS frontspoiler

Rieger infinity sideskjørt

Rieger e46 m3 look bakfanger

Mtech2 vinge

bakrutesenker

Fjerne antenna og tette hullet

+div småttere

Sansynligvis keskin kt1 felger

samt 60-40 senkesett.

Innvendig blir det lyst m3 skinninteriør.

Kommer til å montere

Alpine cd spiller

alpine frontsett

alpine hattehyllehøyttalere

og alpine forsterker til å drive dette

Blir sansynligvis, mac audio baskasse med 2 10 tommere og mac audio

forsterker til denne. Da jeg har dette fra forrige prosjekt.

Ellers vil jeg prøve meg på å montere el vinduer.

Kommer også til å sende en søknad om godkjennelse til å

trimme motoren til ca samme effekt som 325i.

Men det blir nok en stund til enda, i og med at det er etter det jeg har hørt

lang behandlingstid på disse søknadene, samt at det er dyrt å trimme motor.

I første omgang, kommer jeg til å sette bilen til en som skal rette opp et par bulker og gjøre grunnarbeidet for lakkering.

Så vil bilen bli hellakkert (bortsett fra under panser inni dører osv) i originalfarge (diamantsvart)

Når bilen er lakkert, kommer jeg til å bygge stereo og sette inn interiøret. Styling kommer jeg sansynligvis til å vente til å montere til neste år, da håper jeg også på å komme igang med trimming av motoren.

Et par bilder av bilen slik den er nå:

im000786fm9.th.jpg

im000787um1.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var M3 speil med blinklys montert. Måten jeg gjorde det på var å borre ett hull ved siden av der originalkablene til bilen går gjennom torpedoveggen (der skal det seinere trekkes strømkabel til stereo, muligens også noe til el vinduer)

Så klipte jeg av kablene til blinklysa og kobla dem på høytallerkabler, som jeg strakk til dørene og opp til speila.

El justeringa til speila var det jo ferdig ledninger, men måtte klippe og teipe litt, for koblingene til speila passa ikke.

Tok også å prøvemonterte frontfanger og øyelokk.

im000793xy4.th.jpg

Det neste nå, blir å montere framskjermer uten blinklyshull, og finne en eller annen måte og montere bakfanger slik at den kan skrues av og på, på en grei måte. Mulig jeg også monterer sideskjørt før lakkering.

Kommer også til å montere stereo og interiør om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var elektriske ruter montert, kjøpte ettermonteringsett fra motortechnik, det kan anbefales for de som kunne tenke seg elektriske vinduer. Mekanismen i døra var enkel å montere, og det var ikke noe vanskeligere å legge opp kablene, enn det er å legge opp kabler til en forsterker og et par høyttalere.

Har også montert chrome nyrer.

Nå venter jeg bare på ei pakke fra bilstereospesialisten.no så jeg kan gjøre bilen ferdig innvendig og montere nytt interiør:

061016113530ok6.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bra dette.

hvilke mods har du tengt og gjøre med motoren? skal begynne på en is motor selv, planen var turbo, men lyster litt på og prøve og hente 200-220 suge hk ut av den isteden, hvis dette kan la seg gjøre for nogen lunde samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med motoren enda, blir som sakt ikke noe i år. Blir det trimming, vil jeg prøve med Dbilas innsug, trimkammer, effektanlegg og få programert en chip som passer det oppsettet.

Får se hvor langt jeg kommer med det.

Trur det blir dyrere å hente ut 200-220 sugehester. Men turbo koster vel litt det også, skal det bli skikkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg fått skifta ut interiøret, montert stereo og satt hjulkapsler på stårfelgene :P

Golvet var heldigvis rustfritt, det var også innsiden av kanaler og hjulbuer.

Av stereo så har jeg montert alpine komponentsett hvor mellomtonen passa der originalhøyttalerne står foran, diskantene er montert på plastdeksla ved speila.

Diskantene er foreløpig bare limt utenpå, men har tenkt å lage hull i plasdeksla for å få de lengre inn (ser for meg at det er noe dritt å lage hull der uten å ødelegge deksla da)

Trur ikke jeg kommer til å gjøre bilen ferdig i år, men vil gjøre stereoen helt ferdig med bassere baki, samt prøve å gjøre bagasjerommet litt stilig.

Kommer også til å få på plass noen interiørdetaljer.

Ellers er planen og skifte alt av service deler og ta en grundig gjennomgang av bilen.

Så får jeg ta utvendig styling og slikt neste vår.

im000796sf2.th.jpg

im000797ib9.th.jpg

im000798ft5.th.jpg

im000799ei2.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Etter noen dager med vårvær, og et forsøk på salg med dårlig respons har jeg påbegynt prosjektet mitt igjen.

Har prøvemontert all stylinga og den passa rett på, så kommer til å ta monteringa etter lakkering da det gikk veldig greit å montere. Bortsett da fra sideskjørta som jeg har montert ferdig, da det er en dritt jobb og fort gjort å lage riper i dem under montering etter dem er lakkerte.

Monterte også en universal bakpotte, som jeg fant ut var en enkel løsning istedenfor å legge effektanlegg hele veien. Kanskje ikke like gromt, men kan anbefales for dem som vil ha mer lyd og tøffere utseende på en enkel og rimelig måte.

Bakpotta kosta i underkant av en tuasenlapp, pluss et par hundre kr for noen rør og klemmer i overgangen mellom det gamle anlegget og den nye bakpotta.

Har også montert nye framskjermer uten blinklys.

Da er bilen snart klar til å sendes til grunnarbeid og lakkering, som jeg vil overlate til folk med mer peiling enn meg sjøl.

Sliter litt med at sideskjørta ikke sitter skikkelig fast, fikk tips av en å bruke byggskum mellom kanalen og skjørtene. Noen som har noen argumenter for/imot det? Eventuelt noen andre triks?

Tok noen bilder underveis:

noyr9vru2xn8wdkjlyxh_thumb.jpg

7i0v0xfj27s5swxbe9b2_thumb.jpg

v1m0chnasdms0ihvnys2_thumb.jpg

r27keckpnjo75ykrkxzc_thumb.jpg

ffhwy3unr6ndnbw9e32v_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...