Gå til innhold

Opppussing E30 IX TBO Kitt til m20b25?


Sweet_Protec
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er bilen din facelift versjon så skal det sitte en 8,8:1 motor der. Men dette må du sjekke opp 100%.

Sendte Andreas litt linker og info om BMW turbo for litt siden, hør med han. Der står litt info og steder du kan sanke deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppers :) hørtes bra ut hehe ja den er facelift, både bilen motoren skal inn i og bilen som motoren er tatt i fra.. okei. men jeg skal ikke ha mere enn 300HK jeg altså og dreie stemplene er planen uansett..

Har tenkt å bestille dette kittet fra ebay http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-1984 ... enameZWD1V

Også skal jeg få en til å bygge datasprut til meg, fattern jobber med en :)

Høres det greit ut eller??

Med det kittet, ned dreide stempler, nye råder, MLS, ARP og Datasprut.. Grei oppskrift det vel? :)

Kan jeg kjøpe råder og stempeler hos Koed.dk? Eller selger de bare oginalt der kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke nye råder og stempler. Men du trenger nye rådeLAGER og stempelRINGER. Samt veivlager. Det kan du fint kjøpe hos Koed. Kjøp også ei M21 (E30 324td) oljepumpe, denne har høyere pumpekapasitet og er foretrukket på hardt trimma M20er. Koster rundt tusenlappen.

Det kitet ser helt greit ut spør du meg. Jeg har et slikt grenrør som følger med liggende her selv, men det har lett for å sprekke, samt at hvis du har langsliggende oljefilteruttak (usikker hvordan det er på iX) så tar det borti, så det er lurt å få tak i et som går nedover (kanskje det går å snu det?), evt et mindre filter. Er litt usikker på dette punktet. Hvis du kjenner noen som er dyktig til å sveise så anbefaler jeg heller å lage adapterrør, slik som dette istedet for det Kina røret, funker bedre. Leser mye klager på at det kina-røret bygger mye unødvendig baktrykk.

Her er bilde av et simpelt adapterrør, ikke store saken, men den funker bra: yhst-54168318875339_1991_568280.jpg

Her er et to bilder av da jeg monterte det kina røret på den gamle M20 , du kan se oljefilteret tar i, i nedkant. Mangler en drøy halv cm på at flensen skal ligge plant med eksosportene.

kinagrenr.jpg

Tar i:

kinagrenr2.jpg

Anders K bygger nok MS sprut til deg, han kan masse og har fingra i over halvparten av distriktets grombiler.

Skal du dreie av stemplene ville jeg heller fresa o-ringer i blokka og putta nedi pianotråd og orginal toppakning. Bedre enn MLS OG neddreiing som er overkill spør du meg. Husk å sveis toppen, kanskje det viktigste for holdbarhet.

Anbefaler å legge av mange timer på PPF forumet, der snapper man opp uhyre mye nyttig (pure-pf.com).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

`selv har jeg det adapterrøret fra 666

http://e30klubben.net/div/666fabrication2.jpg

Kan bekrefte at det fungerer bra, ser pent ut og, men det havner fort på 2500+

Ser du vurderer ca samme oppsettet jeg har.

Som oddis sier tror jeg du bør gå for pianotråd da dette fungerer og er bevist flere ganger. Jeg har en oljelekasje i forbrenningskammeret og er usikker på om det kommer fra pakninga eller noe annet (MLS pakning) skal av med toppen nå så får jeg se om det er pakninga som lekker eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei tusen takk for masse nyttig info, og det er sant som dere sier :) men jeg har faktisk adapter til olje filteret :D så det kommer til å stå rett ut ;) hehe og har hørt det samme om grenrøret jeg også men bruker det til evt sprekker så får jeg tak i noe annet...:)

Og som dere sier det er nettopp Anders K som fattern jobber med, og det er også han jeg har snakka med angående turbo bygget mitt... han sa jeg kun trengte å dreie, MLS og ARP

Men så en veldig vesentlig detalj om mtt turbo bygg da, jeg skal MAX lade 1 bar kommer til å kjøre på 0,7 bar på veien og kanskje 1 bar på bane :) da trenger jeg vel ikke gjøre så masse, det sa hvertfall ikke kristiansen... men sant som du sier oddis, jeg skal bytte ringer og lager skrev bare litt feil :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre MLS behøver du ikke dreie stemplene etter mitt syn. Jeg ville valgt pianotråd, koster det samme og høyere holbarhet. Men det er meg.

MLS og ARP på 8,8:1 = Ready to go. Ihvertfall med såpass moderat effektuttak.

Neddreing av stempler + pianotråd er veien jeg ville ha gått, siden du skal plukke motoren ned uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke nye råder og stempler. Men du trenger nye rådeLAGER og stempelRINGER. Samt veivlager. Det kan du fint kjøpe hos Koed. Kjøp også ei M21 (E30 324td) oljepumpe, denne har høyere pumpekapasitet og er foretrukket på hardt trimma M20er. Koster rundt tusenlappen.

Det kitet ser helt greit ut spør du meg. Jeg har et slikt grenrør som følger med liggende her selv, men det har lett for å sprekke, samt at hvis du har langsliggende oljefilteruttak (usikker hvordan det er på iX) så tar det borti, så det er lurt å få tak i et som går nedover (kanskje det går å snu det?), evt et mindre filter. Er litt usikker på dette punktet. Hvis du kjenner noen som er dyktig til å sveise så anbefaler jeg heller å lage adapterrør, slik som dette istedet for det Kina røret, funker bedre. Leser mye klager på at det kina-røret bygger mye unødvendig baktrykk.

Her er bilde av et simpelt adapterrør, ikke store saken, men den funker bra: yhst-54168318875339_1991_568280.jpg

Her er et to bilder av da jeg monterte det kina røret på den gamle M20 , du kan se oljefilteret tar i, i nedkant. Mangler en drøy halv cm på at flensen skal ligge plant med eksosportene.

kinagrenr.jpg

Tar i:

kinagrenr2.jpg

Anders K bygger nok MS sprut til deg, han kan masse og har fingra i over halvparten av distriktets grombiler.

Skal du dreie av stemplene ville jeg heller fresa o-ringer i blokka og putta nedi pianotråd og orginal toppakning. Bedre enn MLS OG neddreiing som er overkill spør du meg. Husk å sveis toppen, kanskje det viktigste for holdbarhet.

Anbefaler å legge av mange timer på PPF forumet, der snapper man opp uhyre mye nyttig (pure-pf.com).

blir nødt til å "kritisere" litt. har samme grenrør og oljefilterbrakett. og den braketten kan jo snus og vendes på etter ønske. snur man så filteret peker forover(gjerne m10 filter) så får man koblingene nedover, og selv med eksos bandasje har jeg "god" klaring til eksos, og kan bytte filter uten å måtte demontere noe. slangene til kjøler må bygges om litt.

mls pakning er jo dyre i innkjøp og kresne på strøkne og plane overflater.

skal man først maskinere topp\blokk er piano og elring pakning et mye bedre valg ja :wink: sleng sammen med ARP bolter til topp så kommer di 300 ønskede hk'ene glatt med org 8,8:1 komp. få på plass et skikkelig mappet sprut så blir det bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...