Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så å si nye skiver å klosser,men tenker å bytte skoene til brekket også. Er det en skikkelig drittjobb el er det en grei jobb? 320-95 :):?:

Skrevet

Ganske grei jobb hvis du holdt i en skrutrekker før.

Noen viktige ting å huske på:

Pass på at du ikke runder den umbraco-skruen som holder fast bremseskiva til navet. Spray på litt CRC/WD40 før du setter igang...gjerne en 2-3 ganger så det får tid til å trekke inn i gjengene. Rens skruen for støv og dritt,så umbraco nøkkelen sitter helt nedi.

Kan godt banke litt med en hammer rundt på annlegsflaten,men pass på at du ikke treffer navringen. Banker du grad på den,kan det bli vanskelig å få på felgen.

Men regner med at dette går greit siden du sier at skiver er ganske nytt.

Så i korte trekk:

Løsne håndbrekkwirene inne i bilen.

Løsne og ta av caliper(heng den opp i noe med ståltråd etc. så ikke bremseslangen henger i strekk)

Demont. bremsebakken og bremseskiva.

Nå ser du skoene. Hvis belegget ikke har sprekker og har passe tykkelse(3-4mm) så behøver du egentlig ikke bytte dem.

Puss over dem med litt sandpapir (60) og samme inni bremseskiva på annlegsflaten der skoene treffer.

Så kan du forsiktig smøre opp de mekaniske delene rundt skoene med CRC uten å søle på skoene.

Sett så på skiver,caliper etc. før du legger til skoene.

Det gjør du med den stjernekrans tingen som du ser sitter mellom skoene.

Skrutrekker inn i ett bolthull,vipp/stram til skiva står fast og så BITTELITT tilbake.

Så strammer du wire'n igjen.

Stram sånn at hjulene står på feks 3.hakket...det pleier jeg å gjøre...føles tight og fin da.

Hvis du må bytte skoene så pass på at du husker hvordan og hvor alt sitter.

Kjøp med mont.sett til skoene også....koster ca.100-150kr. og er veldig kjekt å ha da det somm sitter der ofte er rustent og går istykker.

Smør opp bremsewire og den mekanismen som sitter på enden av den godt med crc.

Kan godt ta på litt kobberpasta på de bevegelige delene når du setter de sammen.

Strammefjærene oppe og nede er forskjellige og skal sitte på spes.måter/riktig vei.

Se hvordan de gamle sitter før du demonterer.

Så er det bare å skru alt sammen igjen.

Husk å trå på bremsen et par ganger så pedalen blir hard før du starter og kjører,så slipper du å kjøre rett i noe fordi bremsene ikke tar...he he.

Men nå blir det nesten mer jobb å skrive alt dette enn å bytte skoene,så nå gir jeg meg...he he.

Håper dette hjelper deg ett stykke på vei.

Bare husk å følg med på hva du gjør,så går det helt sikkert bra:-)

Lykke til...

P.S. Dra på Torshov Bilrekvisita...der får du Heynes verkstedhåndbok på bilen din.

Der står alt du trenger å vite forklart med bilder og grundig gjennomgang.

Fåes på både svensk og engelsk hvis ikke jeg husker helt feil...

Løp å kjøp...kommer ikke til å angre.

lykke til...

Skrevet

He he,takker! Dette var utfyllende ja,veldig bra! Bør gå greit detta,litt knot er det alltids da... Gjorde nettopp jobben på en saab 93,der kunne jeg bare hekte av wire'n på baksiden av skivene der-så det var jo ganske kurant. Men på en annen side,var dey jo så jævelig trangt inni der.

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...