Gå til innhold

Oktanvalg til 92 mod. 320(E36)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Flere som har erfaring med shell vpower 99 oktan? Den er dyr... så har det noe for seg?

Jeg kjørte med trimma M10 i min E30 i sommer. Når jeg kjørte med slik tenning som jeg hadde justert den til, banka det helt grusomt med 95 oktan, mens med 98 ble det tysst! 99 oktanen til shell gjorde at bilen gikk enda hakket bedre, da tenninga kunne trikses bitte litt mer med!

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Må si jeg syns det er merkelig at ikke flere av dere BMW eiere ikke prøver å skaffe MTBE. Det har et oktantall på mellom 115- 120, som sikkert gjør at motoren går ultramykt eller kansje lydløst....? :roll: .

Skrevet

Cosworth bremsa 511HK på 98 okt, og 544HK på 102 okt.

Det er klart oktantallet har noe å sei, jaffal på ein trimma bil.

Chip`a Bmw er ment å gå på 98 okt, men kan fint kjørest på 95okt, men får ingen utbytte av chip`en da.

Orginale biler, merker man veldig lite eller ingen forskjell på 95okt vs 98okt.

Skrevet
Det er klart oktantallet har noe å sei, jaffal på ein trimma bil.

Jupp, det er jeg enig i. Men på en orginal, f.eks E36 320(som disse trådene stort sett handler om) så er 95 oktan mer enn bra nok. Alle BMW'r fra -91(ikke M20 motor) har bankesensor, som gjør at bilen funker utmerket på 91- 98 oktan fuel :P .

Skrevet

Ok da har det altså ikke noe for seg å fylle 99oktan vpower på min bil. Bortsett fra den "rensende" effekten. Men den får jeg jo på billigere 95 vpower også.

• 1 month later...
Skrevet

Nå har jeg fylt 99 vpower noen ganger. Jeg hadde litt lugging før på 3 giret rundt 1500 omdreininger. Det har blitt borte... Merkelig... Tror jeg faktisk holder meg til den 99'n fremover jeg :)

Skrevet

Har hørt at man kan blande stoffet toulen inn i bensinen for og for høye oktantallet :wink: Kanskje det også hadde vært noe?

Men jeg som har datapsprut, selv om det er sugemotor. Får jeg noe mer effekt av og bruke 98 oktan?

Skrevet
Tenningen er justert til oktanvalget som den skal ha, men om din skal ha 95 eller 98 vet jeg ikke, står i instruksjons manualen.

På e39 sitter det en (banke)sensor som justerer tenning automatisk når du skifter oktan,vet ikke om det er slik på din,jeg har prøvd 95 oktan og merket ingen forskjell,har bestandig brukt 98 uansett bil.

Skrevet
Denne kjerra har jeg hatt i 5 år,og har alltid kjørt på 95 oktan blyfri.Men her forleden kom en kompis og sa at han på sin relativt nye Mercedes., konsekvent fyllte 98 oktan blyfri. Ennvidere mente han at motoren gikk mykere og akselererte bedre.

Så fylte jeg selv i går min tredje tank med 98 oktan blyfri(kom faen meg på nesten 650 kr.), og har samme oppfatning som merce-kompisen:

-silkemyk gange på rekkesekseren. Men det kan jo være rein og skjær innbilning.

Finnes det noen teknisk kyndige, som har et vettugt synspunkt på oktanvalg? Hva bruker forresten dere andre E36 eiere?Vil 98 oktan produsere mer røyk fra eksosrøret?

Motoren din har bankesensor og derfor kan du kjøre på just ossen bensin du vil. 92 eller 102 oktan, den justerer tenningen etter hva den får tildelt.

Siden du har bankesensor så vil du nok ikke merke noe forskjell i effekten, men du kan oppleve at den går roligere på tomgang og at den går litt billigere.

Jeg hadde kjørt 98 eller 99 på den hadde jeg vært deg.. Jo høyere oktan dess bedre. Du får høyere temp i sylinderene og du forbrenner renere og mere effektivt..

Skrevet

gamle sierraen min med turbo fikk mer tenningsbank av å kjøre på 99 enn på 98.. så ejg veit ikke ejg.. hehe men kjører 98 på min bmw.. går bedre da syns jeg..

Skrevet
Men jeg som har datapsprut, selv om det er sugemotor. Får jeg noe mer effekt av og bruke 98 oktan?

Ikke automatisk. Det du kan gjøre er å kjøre senere tenning med 98 oktan og dermed få mer effekt. Mapper du om for å kjøre på 98 oktan vil du få tenningsbank hvis du fyller 95, med mindre sprutet ditt har bankesensor som kan justere tenningen.

Skrevet

hmm.. kanskje man skulle begynne å fylle 98? ;) hvis alle sier at det blir kjempegreier må det jo prøves. dog blir det en grei prisforskjell på en 80l tank..

Skrevet

I instruksjonsboka på min gamle is med m44 motor sto det følgende:

Motor beregnet for 91-98 oktan.

Ved bruk av 91 oktan garanteres ikke oppgitt effekt.

Ved bruk av 95 oktan garanteres oppgitt effekt

Ved bruk av 98 oktan garanteres over oppgitt effekt.

Dette vil jeg anta gjelder alle motorer med 2 kammer.

jeg kjører med 98/99 på min m20b25 også, da forrige eier brukte å gjøre det, har ikke merka noe galt i det. flere som gjør det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...