Gå til innhold

Oktanvalg til 92 mod. 320(E36)


dejavu
 Share

Anbefalte innlegg

Denne kjerra har jeg hatt i 5 år,og har alltid kjørt på 95 oktan blyfri.Men her forleden kom en kompis og sa at han på sin relativt nye Mercedes., konsekvent fyllte 98 oktan blyfri. Ennvidere mente han at motoren gikk mykere og akselererte bedre.

Så fylte jeg selv i går min tredje tank med 98 oktan blyfri(kom faen meg på nesten 650 kr.), og har samme oppfatning som merce-kompisen:

-silkemyk gange på rekkesekseren. Men det kan jo være rein og skjær innbilning.

Finnes det noen teknisk kyndige, som har et vettugt synspunkt på oktanvalg? Hva bruker forresten dere andre E36 eiere?Vil 98 oktan produsere mer røyk fra eksosrøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det sies vel at rekkesekseren liker seg best på 98 oktan. Men om du kjører på 95\98 har vel egentlig ikke så mye å si.. jeg byttet til 98 for en stund siden og har fylt det siden. Og visst noen hadde kjørt tanken min tom og fylt 95 uten at jeg visste det så hadde jeg sikkert ikke merket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ikke ha noe galt av det.

Men en ting sier jeg bare:

98 og 95 har ingen effektforskjeller.

Fordelen med 98 er enkelt og greit at den er mer stabil, den tenner senere, eller enklere sagt; den trenger mer temperatur for å antenne.

Spesielt på turbo/kompressorbiler som man har trimmet vil temperaturen i motoren øke når man trår på, i noen tilfeller blir det så varmt at bensinen antenner FØR selve gnisten tenner, dermed får man såkalt tenningsbank.

Tenningsbanken gir rett og slett stempelet motkraft mens det ennå er på tur opp, noe som kan føre til at stemplene går i oppløsning eller brennes hull i.

Tenningsbank merker man som en form for knatring fremme ifra når man belaster motoren.

Skjer dette kan det hende det hjelper å bytte til 98 bensin, ettersom denne forhåpentligvis tenner når gnisten tenner, ikke tidligere pågrunn av trykk og temperatur som blir for høyt.

Hjelper det ikke da med 98 bensin må man vurdere bedre kjøling i form av vanninsprøytning, intercoolere, tykkere blanding osv osv, den samme gamle visa.

Det jeg skal frem til: 98 gir ikke mer effekt, det er rett og slett bare dyrere, og brukes på motorer som det hentes veldig mye effekt ut av, fordi den tenner mye mer stabilt (trenger som sagt høyere temperatur for å "selvtenne" enn 95 bensin)

Vet ikke om jeg har klart å få dette forståelig frem eller ikke, men jeg tror nok du kan kjøre på vanlig 95.

Eneste du oppnår ved å kjøre på 98 bensin er høyere bensinkostnader, mer forurensning og ei tenning du må justere, ettersom 98 bensinen tenner senere.

som sagt: håper dette var forståelig, det er i allefall slik jeg har forstått dette ofte omdiskuterte oktantallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin er bensin:) Men fyller 98 oktan, vet ikke om jeg kommer til og fortsette det etter at turboen er borte, Men har som regel fylt 98 oktan på det meste av motor jeg har hatt. bortsett fra gressklipper og bensindrevet hårføner;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E28n min går merkbart dårligere med 95-oktan.

Så noe må det utgjøre.

I instruksjonsboka står det at den skal ha 98 Super. Eneste jeg ikke fyller på er blyerstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men troen kan flytte fjell, så dersom jeg tror hardt nok, at 98 oktan gir mer effekt, så er det kanskje verdt den ekstra krona pr.liter.. :?

Den skal ikke ha noe galt av det.

Men en ting sier jeg bare:

98 og 95 har ingen effektforskjeller.

Fordelen med 98 er enkelt og greit at den er mer stabil, den tenner senere, eller enklere sagt; den trenger mer temperatur for å antenne.

Spesielt på turbo/kompressorbiler som man har trimmet vil temperaturen i motoren øke når man trår på, i noen tilfeller blir det så varmt at bensinen antenner FØR selve gnisten tenner, dermed får man såkalt tenningsbank.

Tenningsbanken gir rett og slett stempelet motkraft mens det ennå er på tur opp, noe som kan føre til at stemplene går i oppløsning eller brennes hull i.

Tenningsbank merker man som en form for knatring fremme ifra når man belaster motoren.

Skjer dette kan det hende det hjelper å bytte til 98 bensin, ettersom denne forhåpentligvis tenner når gnisten tenner, ikke tidligere pågrunn av trykk og temperatur som blir for høyt.

Hjelper det ikke da med 98 bensin må man vurdere bedre kjøling i form av vanninsprøytning, intercoolere, tykkere blanding osv osv, den samme gamle visa.

Det jeg skal frem til: 98 gir ikke mer effekt, det er rett og slett bare dyrere, og brukes på motorer som det hentes veldig mye effekt ut av, fordi den tenner mye mer stabilt (trenger som sagt høyere temperatur for å "selvtenne" enn 95 bensin)

Vet ikke om jeg har klart å få dette forståelig frem eller ikke, men jeg tror nok du kan kjøre på vanlig 95.

Eneste du oppnår ved å kjøre på 98 bensin er høyere bensinkostnader, mer forurensning og ei tenning du må justere, ettersom 98 bensinen tenner senere.

som sagt: håper dette var forståelig, det er i allefall slik jeg har forstått dette ofte omdiskuterte oktantallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bmw i bergen (Jæger) sier de at bmw bør ha 98....

Litt dyrere, men forbruket skulle også gå litt ned!

Bergensere! Neida, men hva er vitsen å kjøre på 98 oktan bensin hvis forbruket skulle gå LITT ned, når 98 oktan er dyrere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kjerra har jeg hatt i 5 år,og har alltid kjørt på 95 oktan blyfri.Men her forleden kom en kompis og sa at han på sin relativt nye Mercedes., konsekvent fyllte 98 oktan blyfri. Ennvidere mente han at motoren gikk mykere og akselererte bedre.

Så fylte jeg selv i går min tredje tank med 98 oktan blyfri(kom faen meg på nesten 650 kr.), og har samme oppfatning som merce-kompisen:

-silkemyk gange på rekkesekseren. Men det kan jo være rein og skjær innbilning.

Finnes det noen teknisk kyndige, som har et vettugt synspunkt på oktanvalg? Hva bruker forresten dere andre E36 eiere?Vil 98 oktan produsere mer røyk fra eksosrøret?

For meg er det kunn en type bensin som gjelder, det er Shell V-Power Racing 99 oktan : http://www.shell.com/home/Framework?sit ... _1602.html

Begge mine biler (BMW 520I og Ford Mondeo) går faktisk bedre på denne bensinen. Prøv selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...