Gå til innhold

Tips til montering av bilstein senk på e36?

HappyHenke
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har gått til innkjøp av ett bilstein B10 senkesett til min E36 320. Har aldri vært borti montering av senkesett før og lurte litt på hvilken jobb jeg har foran meg. Planlegger å få bilen oppå bukk for å gjøre jobben lettere.

Hvor lang tid kan jeg regne med å bruke? Er det noe utstyr jeg trenger under monteringen? (fjærklemmer osv?)

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjærklemmer. Samt at det er endel 18mm, som ikke er i vanlige sett.

Ellers er det rimelig rett fram. Jeg hadde kjøpt nye topplager både foran og bak (fra e46 cab bak) også.

I et bedagelig tempo med litt surr innimellomg så går det fort en arbeidsdag gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sånn halvveis effektivt arbeid går det vel på ca 5timer første gang du gjør det (tok så lang tid på min bil). Forvent litt rust rundt om, så blir nok gjerne litt dårlig stemning med tanke på rustne muttere+++ Menmen, du får det nok til! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tiden, så vil jeg si meg enig med Hagenisse.. Tida går fort når man har lite eller ingen kunnskap, og du kan prakkes litt med at fjærklemmene ikke presser sammen fjæra godt nok når skal ha på de nye fjærene. Da går d an å bruke en laststropp eller noe sånt for å erstatte klemmen mens du flytter den..

Brukte ikke annet en fjærklemmer, fastnøkler og en liten laststropp her.. Det kan være at du må bruke vekt-stang eller noe sånt, skruene kan sitte veldig godt..

Jeg følte ikke at vi trengte bukk når vi holdt på.. det er jo de tre skruene på baksida og de tre i motorrommet.. Ellers så er det jo ikke noe mer du gjør på bilen..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har gått til innkjøp av ett bilstein B10 senkesett til min E36 320. Har aldri vært borti montering av senkesett før og lurte litt på hvilken jobb jeg har foran meg. Planlegger å få bilen oppå bukk for å gjøre jobben lettere.

Hvor lang tid kan jeg regne med å bruke? Er det noe utstyr jeg trenger under monteringen? (fjærklemmer osv?)

Tips mottas med takk.

Hei.

Jeg har kjøpt samme settet som deg, men har bare fått tid til å montere foran. Monteringen gikk faktisk veldig greit til tross for at jeg har liten erfaring på området. Klarte meg uten fjærklemmer også! Jeg kjøpte ny fjærgummi oppe og nede, demperlager, demperpute+beskyttelse, fjærskål samt nye skruer, skiver og muttere. Om du ikke bruker fjærklemmer kan du skvette litt når du løsner toppmutteren og spennet i fjæren utløses. Husk loctite på skruene når du monterer fjærbeinet igjen. Jeg vil anbefale deg å ta en hjulstillingskontroll når du er ferdig med montering. Der stilles spissing/camber. Du slipper at bilen din spiser dekk. Lykke til!

snes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e36 er geniale når det gjelder å bytte dempere:)

bak: en bolt nederst på demperen, benne brua ned og dra ut fjæra. i bagasjen må du ut med trekket for å få av demperen helt.

front: tre muttere på dempertårnet, 2 bolter i bånn av fjærbeinet og en bolt med mutter.

pleier å gå som leverpostei den jobben der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...