Gå til innhold

1994 bmw M5 som bruksbil?


Dammed
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan, kjøpte meg en toyota celica 2000 mod for 3 måneder siden og selv om jeg veldig fornøyd med den så syns jeg den manglet RWD og en del hester.

Så jeg begynte å tenke på BMW, tenkte først på 328 E46, men så begynte den lille gutten i meg å skrike M5...

Så begynte jeg å se meg litt rundt og så fant jeg en fin E34 M5 94 mod til 150.000kr som har rulla 115.000 km.

Syns det virket litt for godt til å være sant, siden jeg kan fint få solgt min celica til 180.000kr og da har jeg litt til overs til evt bilstereo, eller litt småfiks.

Men er det noe logikk i det jeg tenker å gjøre "bytte" en 2000 til en 1994 mod?

Og er det mulig å bruke en M5 om vinteren og generelt som en hverdagsbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En M5 kan jo fint brukes om vinteren, men vet ikke om det er noe jeg ville utsatt den for.

Bare pass på at du får en originalbil dersom du er ute etter det. Det fins mange bygg der ute som ikke er godkjent som M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell som de fleste Bmw, feilfrie, helt til noe skjer :D

Neida :P

Gå nøye over bilen, sjekk alt av foringer og understell at er tight og fint, ikke klunkelyder, motor går pent, osv osv osv.

Rettogslett gå over den som man bør gjøre på enhver bruktbil :)

Når det gjelder vanlige feil på akkurat e34 , og kanskje M5, så får noen andre svare på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så er det at jeg er ikke så veldig flink til å gå over foringer og sånn. Må få meg en som kan mye om bil, når jeg skal se på biler.

Men når jeg har funnet bilen så skal den på naf test. Og service heftet skal sjekkes nøye gjennom.

Men angående feil på E34 M5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min til daglig, men har 2.5 mil hver vei til jobb, og passer på å dra den ut på turtallet noen ganger når den (omsider) får oljetemp. Har hørt flere som har hatt problemer med å bruke de til småkjøring (går sur), så du bør ha litt distanse på turene dine.

Vet egentlig ikke om noen som bruker de på vinteren, men det er forsåvidt planen min. Det eneste er at jeg tror nok kanskje det ender med å kjøre noe annet mest mulig. Ser jo hvor følelsene går.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hvertfall fortelle at du ikke skal bli urolig over at bilen ikke går 100% jevnt på tomgang, og at den går på ca. 1.000 rpm. Dette er helt normalt.

Er ikke voldsom ujevn gange, bare litt pruting og man merker det litt i bilen når man sitter i den.

Du kan også opleve litt hakking/jagging når du kjøre vanlig bykjørsel under 4120 rpm. Dette skyldes at der er montert et 'resonance chamber' og en 'resonance flap'

'resonance chamber' er en form for omdirigering av innsugsluften som gjør at bilen får mere NM på lave turtall, og når du når 4120rpm åpner 'resonance flappen' så luften suges direkte.

Dette pga. vinkel og åpning på kamakslerne, bygd for høyt turtall og power derefter.

Flere andre produsenter som har tat i bruk dette system.

Så hvis der er montert uorginalt luft filter, så som KON eller lign. da må du få med orig. innsug og montere dette igjen, hvis du vil ha bunndraget tilbake.

Hakkingen/jaggingen opleves som et lite nyk når man har rullet uten gas pådrag, og det er da når du gir litt gas at der opleves 1 lille nyk, ikke flere nyk, kun 1

På 3,6 litern kan man kontrollere resonans flappen ved å starte bilen og se om aktivatoren som sitter oppe ved innsugsmanifolden, åpner og lukker 2 gange, veit at dette ikke skjer på 3,8litern.....her må du vist varme op bilen først, og trøkke spederen i bunn for å se om aktivatoren beveger seg.

Du må bruke gas pedalen, da der sitter en sensor der!

Ellers sjekk at oljetryks lampen i Instrument cluster slukker ganske sjapt etter start, da dette ellers kan indikere at der er problemer med ventilen i oljefilterhuset. Hvis ventilen er defekt, vil filter huset tømmes for olje hvergang bilen stoppes, og der går litt tid før oljetryk er oppe da filter hus må fylles først.

Dette er mest et problem på 3,6litern, og man montere normalt dele fra 3,8 litern på 3,6 litern for å bli kvitt problemet.

Men problemet kan opstå på 3,8 literen også.

Gå skikkeligt over alle dempere på bilen, må ikke vere lekasjer på dem.....de er mildest sagt SVIIIIIN dyre.

Ellers så er det typiske for E34;

Rust ved bensin fyllings flappen,

rust i hjulbuer,

rust ved jekke punkter og vær opmerksom på at side skørtene på M5'en skjuler kanalerne og jekke punktene ganske bra, så se ordentligt etter,

Ulyder fra diffen og drivverket.

Finn en stor bred rundkjøring uten trafik, kjør inn i 2gear trykk speederen i bunn og gi et hurtigt tryk og slip på clutchen så den kommer op i en 5K rpm, da skal den kaste røven ut og drifte pent uten det mindste slurring i clutchen.......vær bare opmerksom på at den kommer fort :D

Olje lekasjer fra motor, gearkasse og diffen,

Hvis du har mulighet ville jeg skrue av rattet (Mener det er 22mm mutter) og skrue ut de 2 små stjerne skruene som holder Instrument Cluster, ta det ut og sjekke at der sitter en plastik plombering over Coding Pluggen. Mangler denne plastik plombering kan Code pluggen tas ut og der kan vere jukset med kilometer.

Sjekke motor olje for hvitt guffe,

Sjekke kjølevæske for olje,

Ta op baksetet (Sæt deg i setet og dra fronten kraftigt op i et ryk på hver side) og se etter vann eller rust som indikere at der har vert vann her,

Se også gjerne under gulvmatterne (helt nede ved karossen) på begge sider foran. Her må du demontere den innerste liste som holder teppet nede og stikke en hånd inn og føle etter fukt, prøv å se om du får hånden helt inn og merke langs kanalen helt fremme og så lang tilbake som du kommer. Typisk rustdannelser hvis der er lekasje på avløps rørene fra soltaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke den som helårs bil......tjaaaa det går vel fint det, men må nok kjøpe seg skikkelige vinterdekk som står fast 8)

Hvis du har samvittighet til det, så gjør det :)

Og er bilen ombygget til M5, da ville jeg vere veldig skeptisk og ta med en som virkeligt har peiling på å sjekke om alt virker som det skal.

Mange som bare slenger i motor, drivverk og undervogn.

Men der er ganske store forskjelle på det elektriske anlegg fra vanlig 5serie til M5, så det bedste er å kjøpe seg ombygget M5 hvor det kan dokumenteres med bilder eller annet at absolut alt er byttet over.

Ellers ville ikke jeg røre en ombygget M5 [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BoSJo, tusen takk, syk liste du la opp der. :D

Kjekt å finne folk som kan sakene sine. ;)

Men nå skal jeg prøvekjøre en 328, senere en M3 og så en M5.

Regner med at det blir en E34 M5, elsker utseende på dem, samt str'en og at det er en del under panseret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart gått for M5'en

Her får du bil som er helt suveren på langkjørring, kan faktigst få den ned i 8-9liter pr. 100km (Akkurat samme som min 525IA), deilig støy svak kjørekomfort med myk men stadigt stiv nok fjering til det moro.

Og så er der rimelig spark i den til å veje 1700Kg.

Har sitta på med en del andre 280+ hk (Lette)biler, og syntes at puha, her går det unna.

Men det gjør det også i M5'en, man merker det bare ikke på samme måte fordi komforten er der. Ikke noe skrammel plastic som rister og bråker, akkurat passe GOD motor lyd i kabinen og ikke noen japse 4'er som lyder til å hoppe ut av motorfestene. Gode seter som man synker litt ned i når man gir på, ikke forsøkt på å lage bøttestole med litt polstring som ikke fungere allikavel.

I bunn og grund en deilige bil å kjøre, men det hele avhenger av kjørestil og hvad man liker.

Vil du gjerne føle veien og hele bilen mere, da er M3 nok mere saken da denne er hakket mere 'sports bil'.

328 kommer til å føles som om den står stille ved siden av M3 og M5 :D

Men helt sikkert myyyyyye billigere og vedlikeholde :idea:

Ps. har egentligt ikke så veldig mye peiling på BMW, men der ligger mye info på nett, så bare å sette i gang å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

328 kommer til å føles som om den står stille ved siden av M3 og M5 :D

Tja, kan vell diskuteres det :D

Her er dataen på de tre:

e46 328 7 s 240 km/t

e36 m3 5.5 / 6 s 250 km/t

e34 m5 5,9 s 250 km/t

Men mye vil ha mere, så ville drept for en e46 m3 :twisted::twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e46 328 7 s 240 km/t

e36 m3 5.5 / 6 s 250 km/t

e34 m5 5,9 s 250 km/t

E34 M5 3,8L S38B38 5,9 og 250 som du skriver

E34 M5 3,6L S38B36 6,3 og 250 (jeg har den treige model her)

De 250 kan man gjøre noe med, er bare en Limit :twisted:

Men lite vits å koste penge på det i Norge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

testa en 328 i dag. En E46 modell. Og hjelt seriøst så er det mer morro i min celica.

Bilen var altfor støydempet, man hørte nesten ikke motoren før 4500-5000 rpm. Syns det var mildt sagt kjedelig. :( Den gikk fortere enn min celica, men opplevelsen var mye ebdre i celicaen min, syns jeg.

Skal teste en e36 M3 og e34 M5, men kan garantert si at det ikke blir en 328, da beholder jeg heller min celica.

edit: btw, M5'en er en 3.8 litra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...