Gå til innhold

Olje M5 3.6

VillKapping
 Share

Anbefalte innlegg

Shit! Var billig! :shock:

LItt billigere her:

http://www.stnorge.no/SazCart/?details&prodid=Castrol%20TWS%204%20liter

Pratet med BMW på Gjøvik her nå. De anbefalte også TWS til denne motoren. Prøvde å få de til å finne ut hvor mye olje som gikk på også, men det var ikke så lett. De trodde det gikk på 5.75 liter, men var ikke sikre. Noen som vet det a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5.75 liter er korrekt.

Stjerneservice (Simen Malerbakken her på forumet) har Castrol RS 10W-60 til 548,-/4 liter.

Ellers så oppgir faktisk AutoData følgende:

Cold climate: 5W-30

Moderate climate: 10W-40

Hot climate: 15W-40

Alternative moderate climate: 10W-60

Det er minst to M5er her på forumet som går på Castrol sin 10W-40. Tross alt fantes det ikke 10W-60 den gang disse motorene kom på markedet, så da gikk de på mye dårligere olje enn vi har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Gunnar! 548,- for 4 liter var absolutt ikke ille! Er Castrol RS det samme som TWS? Du sa jo i ett tidligere innlegg i denne tråden at du tenkte på å kanskje ha på TWS på neste oljeskift. Har du da tenkt å bruke bilen hele året? Det skal jeg gjøre.

Edit: Selvsagt er ikke RS og TWS det samme.. :oops: Men det jeg mente var at har de omtrent de samme egenskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formula RS 10-60

Relative density @ 15.6 deg C = 0.852

Viscosity at 40 deg C = 154.4

Viscosity at 100 deg C = 22.57

Viscosity Index = 175

Flash Point (closed) deg C = 206

Pour point deg C = -27

TBN = 10.14

TWS Motorsport 10-60

Relative density @ 20.0 deg C = 0.865

Viscosity at 40 deg C = 163.1

Viscosity at 100 deg C = 24.3

Viscosity Index = 181

Flash Point (closed) deg C = 198

Pour point deg C = -42

TBN = 8.1

Tror nok du kan bruke begge to helt fint om du ikke har veldig kalde klima, men du ser jo selv at flytetemperaturen på RS ikke er allverdens, -27 dukker jo opp på gradestokken mange steder i landet.

Jeg kommer neppe til å kjøre 10W-60 til vinteren. Det blir nok syntetisk 5W-40 eller 5W-50 av kjent fabrikat. Kjører som nevnt Castrol 10W-40 på den nå.

Sånn på generell basis har jeg mer tro på å bytte olje oftere enn å nødvendigvis alltid kjøre det absolutt dyreste.. men det blir troing alt dette her med olje.

Her er forresten Castrol sine egne anbefalinger til E34 M5 ved "normal" bruk:

EDGE Sport 0W-40

EDGE 5W-30

Magnatec 5W-40 C3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Helt enig med deg at det er mye synsing og troing angående olje. Må jo være det når det ikke går an å bli enig om hva som er best. Kommer nok til å prøve TWS 10w-60, men allikevel bytte ofte. Synes ikke prisen var så ille heller.

Har du forresten senkesett på bilen din? Mitt er ikke TUV - godkjent så tenkte å gå for H&R sitt. Senker 10 bak og 30 foran. Har nye bilstein dempere så tror det kan bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...