Gå til innhold

Skjære hull i hattehylle?


Anbefalte innlegg

Hallo.

Har 2stk 6x9 jeg skulle ha senka nedi hattehylla. Har bygd provisorisk med finerringer de står på. De skal egentlig ha en del større kasse enn hva finerringene kan tilby og fikk tips om at jeg kunne skjære hattehylla for å senke de nedi der.

Jeg synes det er litt trist å måtte skjære i karosseriet, spesielt når det ikke er gjort før. Men jeg vet ikke om jeg har noe valg når jeg vil ha bedre lyd enn 4stk 25w høyttalere som sto originalt.

Utgjør det noe for stivhet/verdi/osvosv. for bilen om jeg skjærer fine hull i hattehylla for å senke høyttalerene nedi?

Har lite lyst å gjøre det, men det blir feil med kasser o.l. hvis jeg bygger oppover.

(E28)

På forhånd tusen takk for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er om det ødelegger noe av stivheten karosseriet har? Kan prøve å forsterke hullene med noe stål rundt.

Og vil det senke verdien på bilen?

Muligens litt feil forum å spørre om det på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er en grunn til at stålet er der, men har hjulpet en kamerat med akkurat den jobben i både en E30 og E34. Det viktigste han lærte (jeg ville dekke litt til) var at knistene fra vinkelsliper fort kan tenne fyr på interiøret, men gikk heldigvis bra.

Hva med å heller legge litt penger i skikkelig gode høyttalere som passer der du har de orginale? Pleier å bli minst like god lyd av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er en grunn til at stålet er der, men har hjulpet en kamerat med akkurat den jobben i både en E30 og E34. Det viktigste han lærte (jeg ville dekke litt til) var at knistene fra vinkelsliper fort kan tenne fyr på interiøret, men gikk heldigvis bra.

Hva med å heller legge litt penger i skikkelig gode høyttalere som passer der du har de orginale? Pleier å bli minst like god lyd av det.

De originale er liksom dobbelt så små (om ikke mindre) som 6x9 og veldig flate. Det er en liten nedsenkning til de i hattehylla bare.

Er veldig fornøyd med de 6x9 jeg har (Blaupunkt etellerannet med forsterker) men de får ikke spilt slik de skal nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skjærte hull i hattehyllen i min E36 coupe for å få opp to bassporter på 100mm. Hørte med en mekaniker før jeg begynte, og han sa det gikk bra, så lenge jeg ikke skjærte i bjelken som går på tvers ved seteryggen, og den som går fra midten og bak. Det jeg skjærte i var så tynt at det ikke stivet opp noe som helst fikk jeg vite.

Stikksag/bajonettsag er vel det beste for å skjære hull. Blekksaks anbefales ikke 8)

Båndpasskasse + bassport i hattehyllen er skikkelig digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...