Hansh

Members
  • Content Count

    3421
  • Joined

  • Last visited

About Hansh

  • Rank
    Generalløytnant
  • Birthday 05/07/1984

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Bergen

Recent Profile Visitors

1385 profile views
  1. Hansh

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Har nevnt før at jeg holder til i samme nabolag som Trond Mohn, som tidligere kjørte Bentley i mange år, men nå en stund har kjørt RR Ghost, og sistnevnte synes jeg har en fantastisk tilstedeværelse på veien i forhold -etter min mening. Tror den tilstedeværelsen og egenarten hadde avgjort for min del, selv om jeg nok hadde klart å kose meg med Bentleyen over.
  2. Hansh

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Da har dagens bilmarked og politikk fått en veldig tydelig konsekvens for min del, for 3 uker siden. Han som aldri har eid, eller interessert seg i dette, har en stasjonsvogn med diesel og automat parkert bak huset. Attpåtil er det en Skoda med FWD. Skulle tro jeg har blitt slått i hodet med en stein, men svaret er ny jobb med tilbud om firmabil. Selv om kompensasjonen for å kjøre egen bil er god, viser regnestykket mitt i beste fall null gevinst ved å kjøpe f. eks. en nyere brukt 5-serie. Hva verdien faktisk vil være om noen år opplever jeg å ha blitt fullstendig bingo, og å skulle kjøre 3-serien, som nærmer seg 280 000 km, så mye i hverdagen fremover ville ikke vært aktuelt. Bare det å kunne kjøre rundt i Bergen uten å ofre bompenger en tanke er verdt byttet til firmabil. Synes selvfølgelig det var artig at Skoda Superb ble diskutert her rett etter jeg bestilte bilen, og for meg opplevdes den som det klart beste valget, av bilene jeg fikk velge mellom. Liker at den er så romslig, har hengerfeste, er behagelig å kjøre og ser relativt bra ut. Kunne valgt Passat GTE av den utgåtte typen, men synes Superb fremstår som en mer ærlig bil, og ikke noen av bilene er i nærheten av kjernekvalitetene jeg liker så godt hos BMW, så da valgte jeg heller å fokusere på helt andre kvaliteter, og verdsette hvor mange km jeg har fått oppleve hittil med RWD, bensin, manuell og kjørefølelse. Tålmodigheten med todørs bil var nok og ganske på overtid hos resten av husstanden. Må til slutt og innrømme at jeg koser meg langt mer med bilen enn forventet, og som rullende arbeidsplass fungerer den meget bra. God sommer!
  3. Ja, møtte han i en Range Rover Velar rett før vi stoppet, og kommenterte at det var rart han ikke kjørte Rollsen som vanlig. Han hadde tydeligvis punktert, og fått en ungdom til å komme med annen bil til han og ordne opp med hjulet. Litt etter kom det og en slaskete mekaniker i klær som ikke hørte hjemme i den bilen, og kjørte den inn på verkstedet. Fin lyd fra motoren var det i hvert fall!
  4. Fristende å sette seg inn.
  5. http://www.ladbible.com/news/uk-man-stripped-at-side-of-road-and-started-simulating-sex-with-car-20190205?c=1549362344787 Noen her som er like glad i BMW som han her? 😂
  6. Hansh

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt, og deretter artikkelen, var og at hvem har rett til å definere hva ren kjøreglede er? Jeg er med på din definisjon Fredrik, men er den fortsatt gjeldende i dag? For min del redder han egentlig i stor grad påstanden med å gjøre det klart at den ikke kan sammenlignes med en MX5, og jeg har en mistanke om at kjøreegenskapene til nye X5 vil overraske meg stort. Prøvde for snart etter år siden nye X3 (som da var rykende fersk) og forrige X5 på isbane rett etter hverandre, og der X5 ikke er i nærheten av å skjule vekten i en unnamanøver, har X3 blitt imponerende kompetent når man virkelig tester grensene. Hvis de har gjort noe lignende med X5 i generasjonsskiftet, har den nok blitt temmelig kjøreglad, for å være en stor og tung SUV/SAV. Forrige X3 og X4 prøvde jeg samme sted året før der igjen, og den gangen synes jeg X3 var kjedelig og manglet den gode BMW-følelsen, mens X4 faktisk var et overraskende bra bekjentskap i forhold, særlig som X4 M40i. Uten å huske detaljene godt nok, mener jeg at X4 manglet den gode kombinasjonen av komfort og kjøreegenskaper som nye X3 har. Morsomt nok har jeg og virkelig fått teste mine analoge kjøreegenskaper i dag, da ene ABS-giveren nylig valgte å svikte, akkurat i tide til at årets første snøfall kom i natt. Heldigvis er ikke gamle kunster glemt, og den etter hvert gamle sliteren min fortsetter å imponere meg på vinterføre. Samtidig tror jeg nok de gode egenskapene jeg har fått kjenne 100% direkte på i dag, delvis må tilskrives utviklingen på dekkfronten som har foregått siden min normal var å kjøre analoge biler på vinterføre.
  7. Den ulykken skjedde rett ved innkjørselen til der jeg i alle år har tilbrakt vinterferier og påskeferier, så kjente igjen stedet ut fra bildene. Er jo dessverre en grunn til at det ikke er 80 på hele det strekket lengre.
  8. Kjører jo rett som det er en 440i, med original M-performance chip og eksos, og synes det er en fantastisk maskin!
  9. https://www.elbil24.no/nyheter/onsker-ikke-a-oppgi-batterikapasiteten-pa-elbiler/70453208 Bra det er ett bilmerke som ser verdien i å spille med åpne kort. Kan det ha med i3 sitt forbruk å gjøre?
  10. Det var visst en gledelig overraskelse i nyeste Vi Menn.
  11. Hansh

    Idiotparkeringstråden!

    En som like gjerne tok de to siste plassene på parkeringen. Vurderte sterkt å bare sette bilen på tvers bak han, men ble akkurat ledig ved siden av.
  12. Hansh

    Fredriks alternative bimmerstråd

    De gangene jeg har kjørt på motorvei i Danmark har det nesten konsekvent vært biler med norske skilt som har lagt og sperret venstrefeltet. Danskene opplever jeg som relativt flinke i trafikken, og milevis bedre enn nordmenn. Det jeg ikke tok med angående forbruk på min bil og Tiguanen, er at det økte forbruket helt klart skyldes at mens min er seig over et bra register, og kan kjøres mye i høye gir, så må den lille turbomotoren i Tiguan jages mye mer for å treffe ideelt arbeidsområde, og den føles veldig ofte for svak for bilen. En 2-liter med turbo, som ikke er like avhengig av pustehjelpen, tenker jeg er et bedre kompromiss egentlig. Selv om mye kan gjøres med kompressor eller elektrisk turbo i tillegg, er jeg skeptisk til totalnytten i å lage motoren så komplisert.
  13. Hansh

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har kjørt Volkswagen Tiguan med 1,4 bensin og forhjulstrekk noen ganger på langtur, og den bruker mye mer bensin enn min egen 320i. Den har jeg nylig kjørt hjem fra Geilo via Hemsedal til Bergen med et forbruk på ca 0,55 på vinterføre. På turer som begynner og slutter i samme høyde har jeg vært nedi 0,56-0,57 flere ganger. Slikt forbruk var jeg ikke i nærheten av med Tiguanen.
  14. Prøvekjørte X2 sist søndag, og den hadde heldigvis elektronisk girspake. Kjørte X1, og diverse andre BMW, dagen etter, og den mekaniske spaken føltes veldig gammeldags å bruke i forhold til de andre modellene.
  15. Hansh

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Har skummet litt gjennom hva som har foregått her mens jeg har vært på ferie og forskjellig, og så de forskjellige spesialutgavene av M4 ble diskutert, samt sammenlignet med 440i. Min far valgte jo nylig å kjøpe en ny topp utstyrt 440i X-drive, mens han for de samme pengene kunne kjøpt seg moderat utstyrt M4. Han valgte slik nettopp fordi han synes 440i var heftig nok til å være en bruksbil på Vestlandet, og særlig X-drive gjør bilen til en svært effektiv kjøremaskin året rundt. Særdeles god å trekke tilhenger med er den og. Selv synes jeg egentlig de har gjort et fornuftig valg, da han virkelig nyter hele pakken bilen gir med utstyr og alt, samtidig som driftskostnadene blir langt lavere på en bil som tross alt brukes mye. Den er en imponerende effektiv kjøremaskin som virkelig kan kjøres fort, samtidig som den er langt mer komfortabel i komfortmodus enn min E92 er. Eneste jeg egentlig savner er at i min bil skal det lite til hvis man vil å virkelig kjøre bilen med gasspedalen i moderate hastigheter, men det oppveies delvis av den enorme effektivitetsfølelsen, samt at du fortsatt føler godt at du kjører en velbalansert bil som gir tilbakemeldinger. Gleder meg til å prøve den på vinterføre, og virkelig få lekt litt med den! Sommerferiens mest autofile øyeblikk, noe det ikke har vært mange av siden jeg som vanlig har brukt mest tid i båt, var nok på vei over Hardangervidden for en uke siden med min egen E92. Tok igjen en E91 320d(?) med M-sport, som jeg ble kjørende i tospann med videre oppover Måbødalen og over hele Hardangervidden. Oppdaget underveis at det var 2 jenter i 20-årene som kjørte såpass friskt foran, og etter hvert, bak meg. Tror ikke jeg skal gå inn på antallet forbikjøringer og hastigheter, men det var tydelig at vi var 2 stk som koste oss i relativt jevngode biler, selv om jeg ganske tydelig kjørte litt mer offensive linjer gjennom svingene og ganske lett dro fra der hvis jeg ville. Å plutselig bli med på noe slikt i 10 mil, før begge stoppet på Geilo, løftet i hvert fall min tur mellom Bergen og Oslo mange hakk! Skal og nevnes at det aldri oppstod skumle situasjoner, og at den generelle trafikken fløt langt under fartsgrensen. Noe jeg og synes er et viktig poeng å nevne på bakgrunn av hele dette innlegget er at selv om min egen bil kun har ca halve effekten av min far sin, er den såpass effektiv ved riktig girvalg og kjøreteknikk at den kan føles både relativt sprek og svært underholdende. Tross alt er den vel og uansett betydelig raskere enn det meste jeg passerer på sommerveiene i Norge. At min far sin har krefter til relativt heftig akselerasjon er gøy, men man blir veldig fort vant til det, og da føles det for min del ikke så heftig uansett, så jeg klarer fint å kose meg med min egen bil etter å ha kjørt min far sin. Det tror jeg og er et viktig poeng om fornuften i for stor grad sier man bør bytte fra en M5 til noe langt mer moderat.