Gå til innhold

BMW Norge. Godkjenning av ombygging av motor str.?


Stephan.s
 Share

Anbefalte innlegg

Først og fremst resververer jeg meg fra svar som linker til søkefunksjonen. Er umulig å finne noe direkte som omhandler dette uten å sitte å lese gjennom topicer som omhandler "ombygging, bmw, norge" i flere timer.

Det jeg lurer på er om BMW Norge ikke godkjenner ombygging av motor på sine egne biler? Altså, fra e34 520->M5 eller 540? Har lekt med tanken en stund å bygge om min bil til noe med litt mer saft i, så var hos biltilsynet i dag og snakket med en fyr ang. dette. Han presiserte da at man må ha dokumentasjon på at dette er godkjent fra BMW.

Var da hos Autozentrum Gardermoen i dag og hørte med en som satt der. (Han virket vel og merke ikke direkte intressert å i heletatt snakke med meg)

Han sa da at BMW Norge har fattet i fellesskap at de ikke godkjenner slike ombygg lengre.

Jeg er inneforstått med at turbobygg og bytte til uorginal motor så må TÜV inn i bildet, men ombygg til en motor som allerede er typegodkjent for e34, er dette virkelig så vanskelig å få til her i landet, eller har jeg bare truffet på feil fyr, på feil dag?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min m5 er godkjent ombygd hos bmw og kontrollen ble tatt hos autozentrum gardemoen. fikk papirer av de på at bilen er bygd om etter boka med riktige bremser osv i forhold til min 3,6 m5 motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg pratede med hos BT i Oslo (Husker ikke hans navn i farten, men han er ansvarlig for alle ombyggnings godkjenning der) sa at dette ikke var noe problem, jeg kunne få det godkjent direkte hos dem uten noe annet.

Det skal da siges at jeg fortalte ham at jeg ville strippe den Norske bilen totalt, ta absolut alt fra M5'en og bygge over, hvilket jeg også kommer til å gjøre.

Dermed har jeg jo også ramme nummer på M5'en å vise til da, se alle dele er tat fra denne bilen.

Skulle bare skrive søknad og sende dem først, få svar og gå igang.

Huske å ta masse bilder som skulle brukes som dokumentation for at jeg rent faktigst har flyttet alt over.

No problem iht. ham :)

Er self. litt noe annet hvis man vil samle dele her og der, da må man nok komme med bevis for hvilke dele som er ulike, og dermed byttet.

Alternativt kan man dra til et TüV senter og få bilen godkjent først (Tyskland), da skulle BT vist ikke kunne gjøre så mye annet end bare å godkjenne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BoSJo

Hvis det faktisk blir til total ombygging så blir det å skaffe en komplett bil, enten fra tyskland eller sverige. Han jeg snakket med hos BT i dag virket ikke helt sikker på det han snakket om. Han måtte bla i forskriftene for hvert spm. jeg stilte (var der vel og merke personlig) Men jeg sender deg en PM BoSJo.

Var også å hørte med Stenshagen Lillestrøm i dag. Nesten samme svar der som hos Autozentrum. Han var derimot ikke helt sikker på om BMW Norge gikk med på å godkjenne slike ombygg. Han refererte meg riktignok til Stenshagen Oslo for å snakke med de, for de visste bedre sa han.

Nå har jeg bestemt meg for å komme til bunns i dette her, så alle innspill fra alle og enhver mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Norge slutta å hjelpe til med ombygginger og ombyggingspapirer en gang på midten av 90-tallet, men såvidt jeg har skjønt er det opp til hver enkelt forhandler om de vil ta på seg slike ting. Jeg skal bare ha en time eller to (hos BMW-forhandler) hvor de skal ta en gjennomgang av bilen og bekrefte at alt av deler er byttet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Norge slutta å hjelpe til med ombygginger og ombyggingspapirer en gang på midten av 90-tallet, men såvidt jeg har skjønt er det opp til hver enkelt forhandler om de vil ta på seg slike ting. Jeg skal bare ha en time eller to (hos BMW-forhandler) hvor de skal ta en gjennomgang av bilen og bekrefte at alt av deler er byttet osv.

Takker for svar Gunnar. Håpet på en respons fra deg da jeg mener at du har bygget om 2 e34 etter det jeg har lest her på forumet(?)

Men du har altså sluppet gjennom nåløyet til BMW med dine bygg? Kan jeg da spørre hvilken BMW forhandler du gjorde dette hos? Da med tanke på den "nye" M5'en du er i besittelse av. Hvis du gir ut denne infoen, så ta det gjerne på pm.

Burde egentlig ikke være så vanskelig for BMW å gjøre dette. Man betaler jo selv for de timene det tar hos et verksted for å gå over at ting er etter forskriftene.

Har selv egentlig ikke tenkt så langt som M5 enda, da dette er noe "alle" bygger. Har ikke behov for så mye krefter som det før overgangsalderen 8)

Har sett meg ut en rimelig 535 som kunne være av interesse i vårt naboland. Komplett bil sådan, som heller ikke befinner seg så langt unna hvor jeg holder til. Tenkte meg et slikt bygg av grunn:

1: Lære. Er ikke utdannet mekaniker, men fattet interesse i dette og syns det er en hobby verdt bryet og kronene.

2: Kunne tenke meg litt mere krefter og en liten "oppdatering" av den slitene 520'en jeg har, da jeg har en mistanke om at den snart forbrenner sin siste liter.

Men dette skulle da ikke være lett i lille norge

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå fått en 530 i hus. Ikke gjort noe mer enn å handle bilen og se hva slags fremgangsmåter jeg kan ta for å få startskuddet til å begynne å bygge.

Satt forøverig og surfet forumet, og kom over en post som omhandlet ombygg fra 316 til 320 eller 325. Stod noe om totalvekt på bilen som ikke kan overskride det en 316 da opprinnelig var godkjent for, ergo, evt. sitteplasser måtte kuttes ned hvis totalvekten ble overskridet.

Det jeg nå sitter og erger meg over er at hvis dette er ett 100% vanntett faktum, så har da 520 en totalvekt på ca 1950kg, mens en 530 har 2100kg. Vil det da si at jeg vil få samme problem? Med at dette ikke går igjennom med mindre jeg plukker ut baksete?

( http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/Upload/2795.jpg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tenkte jeg skulle dele mine erfaringer angående BMW Norge. Jeg skal få godkjent en ombygd Alpina B10 om et par dager, og i forbindelse med det bygget kontaktet jeg BMW pr mail. Jeg spurte høflig og seriøst om de på noen måte kunne hjelpe meg med dokumentasjon, og presiserte at jeg kjente til deres null-hjelp policy, men at de gjerne måtte ta seg rundelig betalt for jobben. Jeg lovte også diskresjon om de ikke ville bli nedringt av andre ombyggere.

Jeg fikk ikke svar. Så jeg purret. Hadde fått mottaksmelding via Outlook, så jeg visste at de hadde fått mailen. Tre måneder etterpå har jeg fremdeles ikke fått svar. Jeg vil anbefale deg å ikke stole på hjelp derfra, uansett type ombygging!!

Dette er altså måten BMW behandler sine kunder. Hadde jeg ikke vært så glad i det fordømte merket skulle jeg boikottet det for resten av livet. Men slik er det - skal vi kose oss i BMWene våre må vi leve med en d*** av en importør.

Når det gjelder nedregistrering av antall sitteplasser pga totalvekt, har jeg også dette problemet, og du får det også. Jeg håper dog at vi ikke må kvitte oss med baksetet...det blir for kjipt til å leve med. Jeg har TÛV-papirer på ny tillatt totalvekt på 2160 kg, men fikk blankt avslag på søknaden. Jeg tror ikke de leste noe av det jeg sendte med, men dekket seg med en gang bak standardfrasen "vi kan ikke se å ha mottatt dokumentasjon fra fabrikant". TÛV og Alpina dokumenterer altså ikke godt nok, og atAlpinaen (jeg importerte komplett bil) har gått slik i 13 år med samme karosseri er heller ikke noe å bry seg med, selv om de vet at råkarosseriene er identiske. Jeg blir så inderlig forbanna. Siste ord er imidlertid ikke sagt, og dette skal ankes så langt det går. Inntil videre har jeg strippet bilen så mye som mulig og satser på å få en treseter så lenge. Skifter jeg til manuell har jeg til en 2+2, og det får duge. Bil er ikke lett i Norge, slik er det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Norge har nok mye telefoner om slik ombygging, skulle di behandle alle saker di mottar er jeg redd for at di ikke kunet serve BMV forhandlerne rundt i landet da dette går på teknisk suport.Mulig at jeg tar feil men dette er saker som ofte ikke tjener bmw noe særlig i å betjene ,da dette ofte er kunder med biler som aldrig er innom bmw sine verksteder og legger igjen penger.Men det burde vært mulig å kjøpe denne tjenesten av et frittstående firma med riktig kompetanse som for eksempel tidligere TI (Teknologisk Instetutt) .Eller hos Statens Vegvesen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som goks skriver så er dette med forakselvekt blitt et ankepunkt som Biltilsynet henger seg opp i. Selv erfarne byggere som f.eks Helge Vik har sagt at det lønner seg å finne en 6 syl version som man bygger om, av den grunn at de har høyere tillatt forakselvekt. Så i et E30 tilfelle så vil det lønne seg med en 320 istedet for en 316/318.

Jeg har selv fått merke hvor vanskelig det å få fatt i en E30 320i facelift med mine ønsker kontra en 4 syl version. 316/318 florerer det av i forhold til 320, og prisdifferansen er minst 15-20 lapper. Og dette er for en bil jeg ribbe helt ned. Ikke morro å bruke masse på råkaross da.. :roll:

Jeg leste imidlertidig en diskusjon på BMWCCN der den ene debatanten sa at han hadde vært på TUV for godkjennelse OG oppjustering av tillatt forakselvekt til 6 syl spec. Dette mener jeg var ved en S38 i E30 ombygging. Bilen var orginalt en 316 mener jeg å huske.

Jeg har selv søkt om å få bygge om bruksbilen min (318i) til 325i og fått aksept på de betingelser at jeg drar innom en autorisert BMW forhandler/verksted og lager et dokument der de underskriver at denne bilen er i tråd med hva en 325i skal være. På arket lager jeg et merkandsfelt der jeg setter opp alle fysiske endringer som avviker fra en orginal 325i (som jeg har forespurt om å få godkjenne). Dette er f.eks senkesett, felg og dekkdim, effektanlegg, grenrør og diverse ekstrautstyr etc..

Jeg skal prøvemontere det nye oppsettet i bilen og sjekke hvor høy aksellastene blir og deretter ta en vurdering på om det er lurt å bygge om eller ikke..(Kjøre uten bakseter blir ikke aktuelt) Imidlertidig så er dette ganske så resursskrevende..

Stemmer det faktum at man får oppjustert forakselvekten via TUV så må man ta i betrakning om at vi snakker om muligens i 20-25 lapper for den prosessen. Og det blir helt på trynet for en "enkel" 325 ombygging.

Vanvittig irriterende og demotiverende å bli motarbeidet da man prøver å gjøre ting "etter boka". Med den andelen av bilintressert ungdom (som stadig vokser..) og den hyppige grad av modifikasjoner på norske (ungdoms/)biler så skulle man tro at da Biltilsynet valgte å opprette sin egen spesialgruppe SFOOR, at de mente alvor.

Et tips kan være å gjøre som enkelte gjorde før, nemlig å dra over til den svenske avdelingen ("ombygd fordon") og få bilen godkjent bilen der (spesielt da det inngår kapping og modifikasjon av karosseri), siden de har en "litt" mer liberal holdining der borte. Så dra hjem og komme med en anbefaling i hånden.. Mener å huske gamle Escorten til Nicolaisen ble godkjent slik..

Nei, det skal ikke være lett..

Såklart, jeg kunne jo alltids revet ned bilen rett etter EU kontroll og kastet inn en turbomotor og litt understellsoppgraderinger, kjørt 2 år på full gass, revet den ned og satt den tilbake til orginalstand, EU godkjent og fortsatt i samme tempo. Men skulle man treffe på noen eller noe så er det et dyrt valg..

Faktum er at 99% av de jeg har snakket med som kjører ombygd bil bruker den på overnevnte måte (!).

Jeg støtter det en eller annen sa her inne, nemlig at Norge kriminaliserer sin befolkning :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å gjøre som enkelte gjorde før, nemlig å dra over til den svenske avdelingen ("ombygd fordon") og få bilen godkjent bilen der (spesielt da det inngår kapping og modifikasjon av karosseri), siden de har en "litt" mer liberal holdining der borte. Så dra hjem og komme med en anbefaling i hånden.. Mener å huske gamle Escorten til Nicolaisen ble godkjent slik..

info om dette? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget spennende tråd til tross for at det går utenom hva jeg har planer om å få igang. For tiden står det her prosjektet stille da jeg surfer meg rundt på nettet og samler all informasjon jeg kommer over ang. "ombyggingstemaer" her i landet. Er aldri like svar å få, så tror forarbeid før man i heletatt snakker med BT er trumfkortet i enhver slik sak. Samt at når man først kontakter BT er trynefaktor det som avgjør det hele.

BMW Norge har jeg gitt opp. Vært personlig da som nevnt i post 1 hos to BMW forhandlere, og som jeg gjettet er svaret nei, eller ikke int. i å prøve å hjelpe engang.

Sitter nå med noen alternativer fremover ang. hvor mye jeg gidder å faktisk legge i dette.

1. Er da å gjøre det på den tungvinne måten, TÜV i Tyskland og alt det der. Men det er uaktuelt da det koster mer enn det smaker for en 530.

2. Få en utskrift av ETK av forskjellene på de to bilene, og godsnakke med BMW mekaniker til å sjekke at det er korrekt, og prøve å få en underskrift på at det stemmer. Dette er dog kun en teorisak jeg har lest om at noen har fått igjennom.

3. Bare begynne å bygge, kjøre bilen til BMW verksted når den er ferdig og få de til å ta en kontroll på at det er korrekt bygget.

Poenget med at jeg kjøpte denne 530 var fordi jeg trodde (hadde ikke undersøkt nok når jeg bestemte meg for å kjøpe) at dette ville være en enkel sak da alle papirer på 530'n er i orden, samt tollpapirer og svenks vognkort. Håpet at dette var en billig oppgradering av bilen, samt en lærerik tid med bygging av bil. Men disse håpene må jeg visstnok se langt etter. Jeg trodde ikke jeg måtte ut med allverden av kroner og tid for å få dette i boks, men så feil kan man ta. Jeg har ikke tid, penger eller ork til å ta det den tunge veien, så er BT negative til saken, blir det å selge begge bilene.

Jeg skal undersøke mer før jeg sender søknad, men faren er jo også at søknaden kan ta opptil 1 år, hvis ikke mer, og ta ser jeg på det som en tapt sak. Er ikke enkelt å ha bil som hobby i dette molbolandet desverre. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...