Stephan.s Skrevet August 12, 2007 Forfatter Skrevet August 12, 2007 Alternativene står også mellom å søke autodb daglig etter slitne 530 med norsk kaross, som kan brukes til ombygg. Eller la bilen stå til 2024 og registrere den som veteranbil Hadde vært litt morsomt det og med en 530 om 17 år som kun har gått 146000,-, men er på en måte uaktuelt det også.
goks Skrevet August 12, 2007 Skrevet August 12, 2007 For det første: Ja, jeg ser selvsagt at BMW ville fått litt å gjøre, men hvorfor ikke flå oss da, isteden for å nekte oss hjelp? Så kunne de ansette en eller to som jobbet med dette og fått en pen gevinst. Dem om det. Jeg var også en naiv tosk som trodde dette var en god plan for å skaffe en bil jeg egentlig ikke hadde råd til å prioritere inn i budsjettet. Men med alt dette trøbbelet med godkjenning og tull, så er dette siste gang jeg bygger om noe som helst. Neste gang er det ferdig bil. Basta. en av postene over nevnte TÛV-godkjenning av økt foraksellast...er dette fakta og fremdeles gjeldende burde jo jeg fåt godkjent min TÛV-godkjente, nye totalvekt. Dette blir en thriller, folkens. (Mange thrillere ender dårlig, by the way.) En siste kommentar er til BMW-verkstedene. Jeg ringte Stenshagen i Oslo og spurte om mulighetene for at de gikk over og dokumenterte at de nødvendige deler var skiftet. De ble himmelfalne over ideen - hadde aldri hørt om noe slikt (og hadde visst jobbet der i 20 år...sovet på jobb, eller?). Det måtte han sjekke opp og ringe meg tilbake, noe han aldri gjorde. Jeg kontaktet heller Brages i Ålesund, og snakket med berksmester. Han sa at det kom til å koste en formue, og det var ikke sikkert at papirene jeg fikk kom til å være nok for BT uansett. Han anbefalte et laboratorium i Trondheim som han ikke helt husket navnet på. Hyggelig fyr som selv styrer mye med biler, men som dere forstår var jeg ikke lysten på å betale i dyre dommer når de selv sa at papirene kanskje ikke ble tilfredsstillende. Mitt råd er å selge begge bilene og kjøpe deg en norsk 530 i steden. Du blir en dyrkjøpt og slitsom erfaring fattigere, men det er ikke nødvendigvis negativt. Krummer du nakken får du det til til slutt, men om prisen blir overkommelig får du selv vurdere. Kanskje vi alle skulle flytte til Sverige isteden? Billige biler og mye bedre regelverk. Juhuu. Da sier jeg godnatt.
Bonden Skrevet August 12, 2007 Skrevet August 12, 2007 BMW Norge er styrt i fra tyskland ,ikke lett å overbevise en tysker om at ombygging er god butikk .Han hadde nok svart hvorfor ikke kjøpe riktig modell fra starten av hva er problemet?.
Stephan.s Skrevet August 12, 2007 Forfatter Skrevet August 12, 2007 BMW Norge er styrt i fra tyskland ,ikke lett å overbevise en tysker om at ombygging er god butikk .Han hadde nok svart hvorfor ikke kjøpe riktig modell fra starten av hva er problemet?. For meg ligger en del av gleden i å ha "bygget" noe selv. På den måten blir bilen litt mer personlig og tror man får mer glede av den.
Kermitt Skrevet August 12, 2007 Skrevet August 12, 2007 Jeg tenkte jeg skulle dele mine erfaringer angående BMW Norge. Jeg skal få godkjent en ombygd Alpina B10 om et par dager, og i forbindelse med det bygget kontaktet jeg BMW pr mail. Jeg spurte høflig og seriøst om de på noen måte kunne hjelpe meg med dokumentasjon, og presiserte at jeg kjente til deres null-hjelp policy, men at de gjerne måtte ta seg rundelig betalt for jobben. Jeg lovte også diskresjon om de ikke ville bli nedringt av andre ombyggere. Jeg fikk ikke svar. Så jeg purret. Hadde fått mottaksmelding via Outlook, så jeg visste at de hadde fått mailen. Tre måneder etterpå har jeg fremdeles ikke fått svar. Jeg vil anbefale deg å ikke stole på hjelp derfra, uansett type ombygging!! Dette er altså måten BMW behandler sine kunder. Hadde jeg ikke vært så glad i det fordømte merket skulle jeg boikottet det for resten av livet. Men slik er det - skal vi kose oss i BMWene våre må vi leve med en d*** av en importør. Når det gjelder nedregistrering av antall sitteplasser pga totalvekt, har jeg også dette problemet, og du får det også. Jeg håper dog at vi ikke må kvitte oss med baksetet...det blir for kjipt til å leve med. Jeg har TÛV-papirer på ny tillatt totalvekt på 2160 kg, men fikk blankt avslag på søknaden. Jeg tror ikke de leste noe av det jeg sendte med, men dekket seg med en gang bak standardfrasen "vi kan ikke se å ha mottatt dokumentasjon fra fabrikant". TÛV og Alpina dokumenterer altså ikke godt nok, og atAlpinaen (jeg importerte komplett bil) har gått slik i 13 år med samme karosseri er heller ikke noe å bry seg med, selv om de vet at råkarosseriene er identiske. Jeg blir så inderlig forbanna. Siste ord er imidlertid ikke sagt, og dette skal ankes så langt det går. Inntil videre har jeg strippet bilen så mye som mulig og satser på å få en treseter så lenge. Skifter jeg til manuell har jeg til en 2+2, og det får duge. Bil er ikke lett i Norge, slik er det med den saken. Ser at du har bygget om en bmw til en alpina b10 (biturbo?) . Jeg går selv å sysler med den samme tanken. Fikk du tak i en hel delebil med alle vitale deler inntakt? Hvor fikk du tak i bilen? Hvor mye måtte du betale?
BoSJo Skrevet August 12, 2007 Skrevet August 12, 2007 Stephan.s Husker ikke allt som er skrevet i tråden tidligere, men har du hatt kontakt med BT? Tror ikke dem er så vanskelige når man har komplett bil å vise til. Det hørtes ikke ut til at dette der skulle bli det mindste tull da jeg pratede med dem, men der sa han og at noe sånt "når du har hel bil og bygge over i en annen, da ser ikke jeg noen problemer i dette"
Stephan.s Skrevet August 12, 2007 Forfatter Skrevet August 12, 2007 BoSJo Ja, du skrev ett innlegg ganske tidlig i tråden, og takker igjen for hjelpen. Men nei, har ikke kontaktet BT enda da jeg fant ut at forarbeid er nøkkelen til å få dette igjennom. Tror ikke du har støtet på samme problem som jeg evt kommer til å støte på med vektforskjeller. 520 til M5 kontra 520 til 530 en to ganske forskjellige ting med tanke på motor. For å ikke snakke om vekt som jeg har nevnt tidligere her. Var jo før jeg kjøpte bil innom hos det lokale BT, men han jeg snakket med hadde som nevt i en tidligere post ikke peiling på den han snakket om. Jeg liker selv å snakker personlig med folk, for pr tlf eller papir er det så utrolig lett å gi avslag. Men er jo til ingen nytte da du alikevel må skrive søknad (Noe jeg lærte da jeg først var hos BT) Har ikke kontaktet BT ang. selve søknaden enda da jeg som sagt har forsøkt og samle mest mulig info om "godkjenning av ombygg" generelt fra div norske foraer. Alt jeg har lest hittil har bare vært negativt vedr. å få slikt godkjent, hva det nå måtte være. Men kan jo hende det er slik at det er kun de som faktisk ikke får søknaden godkjent at de søker hjelp og sympati på forum, mens de som faktisk får lov til å bygge ruger i all stillhet Men kan kanskje være en fordel å ta kontakt med BT og få en kontaktperson før man gjør noe som helst. Jeg tar og sender deg en PM BoSJo.
ehrnst Skrevet August 13, 2007 Skrevet August 13, 2007 Som du leste i tråden min på evo.no ble det nevnt at jeg skulle godkjenne min på likhetsgrunnlag på Schnitzer S3T. Som det kom fram da jeg kontaktet "min" person hos SFOOR gikk ikke dette lenger da jeg hadde byttet motorstyring, og de, samt BMW kunne gå god for utslippskurven osv. Dette med motorstyringen ble nevnt i søknaden jeg sendte - men da fikk jeg ikke den beskjeden så jeg handlet i god tro og hadde en god følelse fordi jeg hadde rent mel i posen samt fulgte prosedyren de har satt til punkt å prikke. Når det da gjelder din godkjenning skulle det ikke være noe problem (etter hva jeg har fått i svar fra BT/SFOOR) da bilen din vil bli eksakt lik en 530. Siden du bor i akershus som meg ville jeg kontaktet personen jeg har kontakt med på Risløkka trafikkstasjon (Ta kontakt med meg på PM) Si da at du har en 520, samt en 530 du har momset inn i landet. Du har også tilgang til en deledatabase som du kan dokumentere med delenummer på alt som er forskjellig fra din bil til en 530. Si du da vil bytte alle delene som er forskjellig å printe ut en liste med delenummerene på begge bilene. Spør da om dette er GOD NOK dokumentasjon for å få bilen din godkjent. Martin
Tam Skrevet Oktober 30, 2007 Skrevet Oktober 30, 2007 For å ta opp en gammel tråd så har da NeonMuffler fått godkjennelse til å bygge en E30 318I med en 3.5 liters motor ++ Maks forakselvekt må ikke økes er omtrent eneste kravet de stiller og han setter jo inn E36 fjærbein/bremser osv og bygger om "ganske" mye. Papirarbeidet tok riktignok 2,5 år .. En søknad om å bygge om en 525 til M5 (e34) var også enkel match da det er å flytte komplett bil over og dokumentere byggingen med bilder. Tok 14 dager å få tillatelse til det. Det som er viktig er å dokumentere grundig skriftelig i en søknad før noe gjøres.
E36Cab1 Skrevet Oktober 30, 2007 Skrevet Oktober 30, 2007 Eg har bygget om en 1994 modell E36 318i cab til M3,dvs eg tok alt som kunne taes av deler fra en 1997 modell 3.2ltr og satte over. Ettersom den eg har ble importert i 2002 blir det sikkert ei stund til eg vil forsøke å få denne godkjent. Men har lest endel,snakka med folk og fundert endel.... Først var eg innom Bmw merkeverksted og fortalte om det eg hadde gjort. Fikk bare til svar at 'det kan du drømme om å få godkjent!'. Men sa at eg kun var ute etter å få bilen på bukk,så en mekaniker kan skrive under på at alt av oppheng,bremser,eksos,drivverk,nødvendige forsterkninger osv er montert på bilen. Dette er fort gjort og vil ikkje koste mykje(jobba som mek før). Da sa Bmw at dette kunne det gjøre,for det var omtrent som en slags tilstandsrapport på bilen. Hva eg ville gjøre med dette papiret eller håpe å oppnå var min sak fikk eg beskjed om. Fair enough Biltilsynet har eg ikkje(logisk nok) snakka med enda,ettersom eg drøyer den litt. Men virker som om at det er ulik praksis overalt,noen nøyer seg med dokumentasjon som nevnt ovenfor,andre vil fysisk komme og sjekke arbeidet ,andre vil ha bilder og dokumentasjon/kvitteringer på donorbil/deler osv... Eg har vel ingen av delene ettersom min ER ferdig,men men... Så mitt svar til deg er vel at får du nei en plass,kan det vel kansje være verdt å forsøke en annen plass?!? SFOOR,hva er det for noe forresten?
ehrnst Skrevet Oktober 30, 2007 Skrevet Oktober 30, 2007 For å ta opp en gammel tråd så har da NeonMuffler fått godkjennelse til å bygge en E30 318I med en 3.5 liters motor ++ Maks forakselvekt må ikke økes er omtrent eneste kravet de stiller og han setter jo inn E36 fjærbein/bremser osv og bygger om "ganske" mye. Papirarbeidet tok riktignok 2,5 år ..En søknad om å bygge om en 525 til M5 (e34) var også enkel match da det er å flytte komplett bil over og dokumentere byggingen med bilder. Tok 14 dager å få tillatelse til det. Det som er viktig er å dokumentere grundig skriftelig i en søknad før noe gjøres. Dette har jeg fått beskjed om og - ikke økning av godkjent forakselvekt. Har han sagt noe om hva slags motorstyring som brukes er det orginal motronic? Min blir viss ikke godkjent uten fullstendig syklustest da jeg har datasprut
Stephan.s Skrevet Oktober 30, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2007 For å ta opp en gammel tråd så har da NeonMuffler fått godkjennelse til å bygge en E30 318I med en 3.5 liters motor ++ Maks forakselvekt må ikke økes er omtrent eneste kravet de stiller og han setter jo inn E36 fjærbein/bremser osv og bygger om "ganske" mye. Papirarbeidet tok riktignok 2,5 år ..En søknad om å bygge om en 525 til M5 (e34) var også enkel match da det er å flytte komplett bil over og dokumentere byggingen med bilder. Tok 14 dager å få tillatelse til det. Det som er viktig er å dokumentere grundig skriftelig i en søknad før noe gjøres. Er akkurat der hovedproblemet mitt ligger, med tanke på at jeg går fra r6 motor til v8. Er noe annet når en går fra r6(525) til r6(M5) motor. Men takk for innspill. Hjelper å lese hva andre har fått til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå