Gå til innhold

Noen som har noe å utsette på denne?? Jeg sikler....


Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne her har jeg sett mye på og regnet meg frem og tilbake om jeg har råd til.. :) Så hadde det enda ikke vært for det forbanna huskjøpet vi skal gjennomføre.. hehehe.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMG er det som gjelder!

Løp og kjøp....når du har hatt SMG en stund vil du aldri bytte, det kan jeg garantere.

Nydelig farve også...var denne farven jeg hadde lyst på....men slik ble det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMG er det som gjelder!

Løp og kjøp....når du har hatt SMG en stund vil du aldri bytte, det kan jeg garantere.

Nydelig farve også...var denne farven jeg hadde lyst på....men slik ble det ikke.

Det kommer litt ann på hva du skal bruke bilen til syntest jeg. Skal du kjøre en del på bane, så hadde jeg valgt manuell, mens SMG fungerer best til hverdagskjøring.

Ang fargen, så er jeg helt enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMG er prinsippielt et bra system det, selvom det er en utgående teknologi nå som dobbel-clutch-kassene kommer. Som feks DSG.

E92 M3 ventes å komme med BMW's nye dobbel-clutch-kasse i 2008, derfor fåes den bare i manuell når den kommer i salg fra september.

Har kjørt endel med DSG, og fungerer perfekt det, men jeg synes det er noe eget med å ha full kontroll i form av en manuell clutch.

Liker at ting føles mekanisk, og at man ikke bare trykker på en knapp for å gire. Vet man kan gire med spaken også, men er jo i prinsippet bare en knapp.

Og ja, SMG I som bruktes i E36, ble kraftig forbedret i E46 i form av SMG II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ble ikke SMG veldig forbedret i E46 vs E36 M3?

SMG I og SMG II er som natt og dag. SMG I er treg og det har vel vært en del (dyre!) problemer med den, men jeg har ikke hørt om noen spesielle problemer med SMG II. SMG II fungerer som den skal dvs den er kjapp i giringen.

Har prøvd E46 med begge deler, og SMG var morsomt i 15 min. Etter det så savnet jeg manuell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt endel med DSG, og fungerer perfekt det

Oppgiringer var råkjappe, men virket som kassa nøler litt ved nedgiringer.

Hvis SMG er så kjapt at man ikke sitter og venter på giringa (slik vanlige automater i manuell modus er) - så ser jeg ingen grunn til å ha manuell, bortsett fra at det er gøy å trampe på alle tre pedalene samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen venting på gir. På S6 går girskifte kjapt og kontant, uten noe som helst forsinkelse. Litt for kjapt føles det som noen ganger...det river og smeller ganske brutalt.

Må ikke sammenlignes med SMGI eller noen som helst av hverken SSG eller DSG girkasser. Denne er i en annen klasse.

Dessuten er ikke SMG en automatkasse, dette er en vanlig misforståelse.

Det er en manuell kasse med hydraulisk-elektrisk (ble det rett tro?) clutch.

Istedetfor at du trykker inn pedalen, gjør bilen det for deg.

Altså ingen vits med manuell...hvis ikke du klarer girskifte på mindre enn 0.08 sekunder da...eller liker å trampe pedaler som hagenisse nevner.

Dessuten er det jo nettopp på bane man skal ha SMG....begge hender på rattet hele tiden. Det var vel det den var beregnet for.

Hva skal man vel med SMG når man kjører rundt på handletur i byen? :wink:

MVH

TommyL

Edit: Her er en fin side for dem som vil lese mer om SMG kassa som står i E46 M3

http://www.m3smg.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, om det er kjappe girskift som er målestokken, kan SMG sammenlignes med DSG.

Mens SMG gjør girskiftet unna på 80 millisekunder, kan du dele det på ti for å få de 8 millisekundene DSG gjør det på. Dobbel-clutch er fremtiden for sekvensielle kasser. :wink:

Men uansett, både SMG og DSG er kjappere enn alle mennesklige girskiftere, det er sikkert. Det er bare det med å kjøre med gassen i bunn og "trykke på en knapp" for å skifte gir jeg ikke synes er så gøy i lengden. Iallefall ikke akkurat nå. :)

Hvordan DSG funker:

http://cars.about.com/od/thingsyouneedtoknow/a/ag_howDSGworks.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...