[space] Skrevet Juli 10, 2007 Share Skrevet Juli 10, 2007 Sakser dette fra et leserinnlegg i vg. Vet ikke om tallene stemmer, men syntes det var et ganske bra poeng han kom med: "Forurensingskalkylene hagler over oss og blir spist med hud og hår. Det siste er nå et forslag om å heve bensinprisen til 18,- pr. liter for å få reduset bilbruk/utslipp med 15%. Slike forslag er kun en ny bilavgift til staten, som allerede har grafset til seg 55 milliarder uten å yte mer enn 1/4 part tilbake til transportsektoren. Scenarioet blir slik: Veitrafikken forurenset i 2005 atmosfæren med 9,6 millioner tonn CO2. (Statistisk sentralbyrå) La oss anta at dette har steget til ca 13 millioner tonn d.d. En reduksjon på 15% innebærer en reduksjon på ca 2 millioner tonn. Denne reduksjonen tilsvarer ca 0,00000006% av det totale naturlige produksjonen på 34 000 milliarder tonn. Det er kanskje fortsatt noen som tror at den foreslåtte reduksjon og bensinprisøkningen er for å bedre vår forurensningssituasjon? Da må han/hun i så fall være ganske optimistisk til hva 0,00000006% kan prestere! -O. Holmestrand, Asker" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonass Skrevet Juli 10, 2007 Share Skrevet Juli 10, 2007 ja, vi i norge forurenser vel ikke mer enn 1promille i forhold til resten av verden. Hørte at mijøavgiften på fly som vi KAN betale gikk til fattige land i afrika...da vet vi jo hvem som får de pengene.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Juli 10, 2007 Share Skrevet Juli 10, 2007 Vel, hvis resten av verden reduserer med samme mengden pr innbygger ville vi få redusert utslippene med ca 0,0007% Ikke ille hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveinar Skrevet Juli 11, 2007 Share Skrevet Juli 11, 2007 Problemet er at vi i norge tror at resten av verden følger etter og at Norge står i spissen. 90% av jorden tellus har aldri hørt om Norge, så dette med at andre følger etter er bare tull, mulig de gjør det på EGET initiativ, men aldri om store land ser hva Norge gjør når de skal ta en avgjørelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet Juli 11, 2007 Share Skrevet Juli 11, 2007 For hver dag som går, blir jeg mer og mer oppgitt over dette miljø-peset. Mektig lei! Og jeg som trodde at det var vi selv som bestemte i dette landet (folkevalgt regjering). Hvordan kan da bensinprisen settes til 18 kr/l dersom vi (folket) ikke vil det? Det lurer jeg virkelig på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TB328i Skrevet Juli 11, 2007 Share Skrevet Juli 11, 2007 diesel biler forurenser mer enn bensin, alikevel er bensin dyrere... FRP!! stem frp, tror de er litt mer vettuge når det gjelder bilavgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 11, 2007 Share Skrevet Juli 11, 2007 Bare tull å legge på bensinen, bilfabrikkene lager uansett renere og renere biler. SLIK skal man bedre miljøet : http://www.skipsrevyen.no/batomtaler/3-03/243.html Nox reduksjonen på denne båten tilsvarer nox-utslipp fra 100.000 personbiler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 11, 2007 Share Skrevet Juli 11, 2007 Bare tull å legge på bensinen, bilfabrikkene lager uansett renere og renere biler. SLIK skal man bedre miljøet : http://www.skipsrevyen.no/batomtaler/3-03/243.htmlNox reduksjonen på denne båten tilsvarer nox-utslipp fra 100.000 personbiler. Les også side 25 i denne linken: http://www.tu.no/a/00013/tu20_13322a.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Juli 11, 2007 Share Skrevet Juli 11, 2007 Bedre å satse/støtte de stedene det faktisk vil hjelpe noe, slik som med f.eks. skipet Kjell Z3 viser til. Altfor mye snakk om flisespikkeri som en del folk vil høre, men som bare er en dråpe i havet... Man må jo begynne et sted, men hvorfor ikke begynne med de store, og så arbeide seg nedover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Juli 13, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2007 Det viktigste er å prøve å få hele nasjonen til å føle seg skyldige bare vi slipper en fis. Minner med glede igjen om at ku-promp er mer skadelig enn trafikken i dette landet: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143742 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan.s Skrevet Juli 13, 2007 Share Skrevet Juli 13, 2007 De setter alt av skyld og avgifter på Ola Dunk, da de (les: de folkevalgte i toppen) vet at Ola ikke gidder å sette foten ned og si nei, dette godtar jeg ikke. Er der problemet ligger. Er nok fordi Ola er for naiv til å faktisk si nei, noe som kanskje ligger i vår kultur. Og de folkevalgte vet dette, og kan å bruke det. Selv har jeg ikke levd lenge nok til å forsvare det siste utsagnet, men ligger nok en stor del der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TB328i Skrevet Juli 13, 2007 Share Skrevet Juli 13, 2007 Bare tull å legge på bensinen, bilfabrikkene lager uansett renere og renere biler. SLIK skal man bedre miljøet : http://www.skipsrevyen.no/batomtaler/3-03/243.htmlNox reduksjonen på denne båten tilsvarer nox-utslipp fra 100.000 personbiler. nettop de jobber bare mot seg selv; øker bensinavgiften og øker nybilavgiften sånn at vanlig mann i gata må kjøre i gamle biler som forurenser mer. liker gamle biler best jeg da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan.s Skrevet Juli 13, 2007 Share Skrevet Juli 13, 2007 Bare tull å legge på bensinen, bilfabrikkene lager uansett renere og renere biler. SLIK skal man bedre miljøet : http://www.skipsrevyen.no/batomtaler/3-03/243.htmlNox reduksjonen på denne båten tilsvarer nox-utslipp fra 100.000 personbiler. nettop de jobber bare mot seg selv; øker bensinavgiften og øker nybilavgiften sånn at vanlig mann i gata må kjøre i gamle biler som forurenser mer. liker gamle biler best jeg da Er akkurat det som er poenget ja. Den enorme nybilavgiften fører til at folk kjører eldre biler som de faktisk har råd til, men som da både forurenser mer og bruker mer bensin. Da "bilnorge" er blandt den største årlige inntektskilden fra privatpersoner til topphodene har de ikke råd til å senke nybilavgiften. Enten man velger alt. #A-Nybil, eller #B-Gammel bensinsluker så tjener staten enormt, og vi taper mye. Jeg vil vurdere å kjøre kollektivt den dagen det faktisk går en buss til toget som jeg faktisk rekker, og da et tog som gjør at jeg er på jobb før jeg faktisk skal begynne. Fram til da kjører jeg en avgassbil kun på trass. (Eller at de senker nybilavgiftene til svensk nivå) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2mMy Skrevet Juli 13, 2007 Share Skrevet Juli 13, 2007 kan vi få til et bimmers parti? kan sikkert få noen stemmer herifra da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Juli 14, 2007 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2007 Er akkurat det som er poenget ja. Den enorme nybilavgiften fører til at folk kjører eldre biler som de faktisk har råd til, men som da både forurenser mer og bruker mer bensin. Da "bilnorge" er blandt den største årlige inntektskilden fra privatpersoner til topphodene har de ikke råd til å senke nybilavgiften. Enten man velger alt. #A-Nybil, eller #B-Gammel bensinsluker så tjener staten enormt, og vi taper mye. Jeg vil vurdere å kjøre kollektivt den dagen det faktisk går en buss til toget som jeg faktisk rekker, og da et tog som gjør at jeg er på jobb før jeg faktisk skal begynne. Fram til da kjører jeg en avgassbil kun på trass. (Eller at de senker nybilavgiftene til svensk nivå) Nettopp. Start med å bygge ut kollektivtilbudet, og senke prisene på dette. Slik det er i Norge i dag klarer man seg rett og slett ikke uten bil, med mindre man bor i oslo. Hjemme der jeg kommer fra koster det 45kr med bussen til fredrikstad sentrum, en buss som går 1 gang i timen, og bruker 30-40 minutter til byen (ikke akkurat direkterute). Med bil tar det ca 15 minutter. I tillegg kjører de store vanlige busser, men jeg er sikker på man hade kommet langt med en mye mindre buss. Er noen år siden jeg tok buss nå, men på den tiden var vel 70% av setene alltid tomme, bortsett fra skolebussen som alltid var overfull. Vil tippe bussene på denne ruten forurenser like mye som om alle passasjerene på bussen hadde kjørt hver sin bil. Også vil jeg slå et slag for høyhastighetstog på østfoldbanen. 300-400km/t fra Fredrikstad til Oslo hadde hjulpet en god del! Fått turen ned i en halvtime inkl. stoppene, så hadde vi snakka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå