Gå til innhold

Best basskasse


Anbefalte innlegg

jeg hadde brukt MDF plate, hvis du stikker på en eller annen sjappe som selger mdf plater kan det henne du er så heldig å få de litt billigere feks hvis de er litt stygge i kantene osv så de ikke kan ta full pris;) jeg var hvertfall heldig =P så er det bare å kjøpe litt spray lim og no stoff å trekke kassa med =) lykke til me kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 120cm x 240cm x 19mm koster normalt 3-400,- ihvertfall det jeg har betalt..

gulvspon har en dyrere kvadrat-pris når alt kommer til alt..spes om det er den vannfaste sponplata..-som jeg bruker og alltid har brukt ;)

ser ingen ulempe med å bruke spon, utenom om den er litt mer hard mot verktøyet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 120cm x 240cm x 19mm mdf-plate koster normalt 3-400,- ihvertfall det jeg har betalt..

gulvspon har en dyrere kvadrat-pris når alt kommer til alt..spes om det er den vannfaste sponplata..-som jeg bruker og alltid har brukt ;)

ser ingen ulempe med å bruke spon, utenom om den er litt mer hard mot verktøyet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rkyssfiner til slik bruk? Noen som har erfaringer med det?

Helt konge! Bedre enn spon mener nå jeg!

Bygde en subkasse en gang av "Forskalingsflak" og det syns jeg også var bedre enn spon!

Er jo en type kryssfiner og kostet ca 100 kr platen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lydmessig vil man ikke høre forskjell på mdf og spon i subkasser..så den som gjør det må gjerne forklare hvrfor..hehe...

x-fineren er ganske grei å bruke, stivere og ikke minst myye sterkere enn mdf..-men det er forbehold om at det er skikkelig, feks minimum 18mm/ 11+lags bjørk-finèr..altså samme type som `stressless` bruker, og diverse andre møbel-fabrikanter...

noen som har greidd å brekke føttene på en stressless feks.......? en 10cm smal strimmel finèr på stressless holder ekstremt mye belastning.

så til de lydmessige kvaliteter:

spon har ganske djup tone når man kakker på den..et dypere `plonk`

enn feks mdf som er litt stivere og tettere fiber, og dermed lysere `plonk`,

enn feks bjørkfineren som er enda stivere og har ganske så lyst `plonk`... desse fordeler/ulemper kommer mest fram ved lysere toner enn hva som kommer av en sub/subkasse.. men uansett hva man bruker av materiale så bygg kassa noen (kalkulerte) liter større så man får plass til viktigt plasserte avstivere uten at det går utover volum..

litt `voldsomt` å si men jo mer kassen vibrerer til dårligere/mindre lyd..det å avstive kassen er like viktig som at kassen er 110% tett i alle skjøter..

feks: bygger man en oki kasse som du syns funker greit....-ja hva så om kassa kunne bli litt bedre bygget og kansje tettere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var kassa mi ferdig....blei ganske bra egentlig! Bygde den i 19mm MDF og fuga alle skjøtene, sparkla og lakka den i samme farge som bilen. Jeg satte også inn et 1,5" "utblås". Og det trur jeg trengs. Hehe..Nå sitter det i en 10" 600W boss basser....helt perfekt bass syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...