Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal fikse en 316 96 mod for en kamerat. tidligere har den gått varm etter kun ti minuters kjøring. termostat og viskosekobling er byttet av verksted, de har også luftet kjølesystemet. var å kikka på den tidliger en gang og da starta bobla det opp i eksp tanken når jeg ga litt gass. husker fra audien min at den spruta det opp fra eksp tanken når topppakningen var gåen. her bare bobler det litt. senere når han skulle kjøre den ut til verkstedet mitt så gikk den fint hele veien og temp måleren sto på midten. åpna panseret og fant ut at bilen koka. jeg tror det er topppakningen men er det kanskje noen andre som har litt erfaring med disse motorene som har noe forslag så hadde det vært fint.

Skrevet
Kjør en tur, kjenn på kjølevæskeslangene uten å åpne ekspansjonstanklokket, er slangene harde som sperrbalonger er det topp/toppakning da blokkene sjeldent sprekker..

Opplevde selv at motoren (320i-92 mod.)gikk varm nettopp. Dvs. at nåla gikk helt over mot høyre og det røde lyset kom på. Kjørte rett hjem,noe som tok 3 min, uten at det virket som den begynte å koke. Men god og varm var den. Små antydninger til hvit veske på peilepinnen og under oljepåfyllingslokket. OG slangene var HARDE,som du skriver over her. Hvorfor er dette tegn på ødelagt toppakning? Kan du utelukke feil som defekt vannpumpe eller termostat?

Noen som vet hva et verksted vil ta for bytte av toppakning på 320i?

Sukk,-det er alltid noen som står klar til å overta feriepengene....(og det er ikke reisebyråene!)

Skrevet

I overkant av 15.000,- tipper jeg det kommer på. Da blir toppen overhalt med nye tetninger og sliping av seter og ventiler osv også.

Grunnen til at slangene blir harde er at trykk fra sylindrene lekker ut i kjølesystemet pga. at det er brudd i pakningen så den ikke tetter mot kjølekanalene, da blir det trykk i kjølesystemet og slangene blir harde. Radiatoren kan sprekke, så vær forsiktig

Skrevet
I overkant av 15.000,- tipper jeg det kommer på. Da blir toppen overhalt med nye tetninger og sliping av seter og ventiler osv også.

Grunnen til at slangene blir harde er at trykk fra sylindrene lekker ut i kjølesystemet pga. at det er brudd i pakningen så den ikke tetter mot kjølekanalene, da blir det trykk i kjølesystemet og slangene blir harde. Radiatoren kan sprekke, så vær forsiktig

15000kr for å skifte toppakning, trur ikke det kan stemme, dem tar jo bare øverste del av toppen bort. Kommer vel heller på 2-3tusen eller??

Nå uttaler jeg meg av erfaring, skifta nemlig toppakning på min E36 91mod 318i, da tok dem kun rundt 2-3tusen eller var det enda mindre, ble gjort i finland da, litt billigere. Og dette var M40 motor, så det kan jo hende det er store forskjeller på motorene=prisene?

Skrevet

15000kr for å skifte toppakning, trur ikke det kan stemme, dem tar jo bare øverste del av toppen bort. Kommer vel heller på 2-3tusen eller??

Nå uttaler jeg meg av erfaring, skifta nemlig toppakning på min E36 91mod 318i, da tok dem kun rundt 2-3tusen eller var det enda mindre, ble gjort i finland da, litt billigere. Og dette var M40 motor, så det kan jo hende det er store forskjeller på motorene=prisene?

På en m50b20 jeg hadde en gang skulle verkstedet ha 14000 kr....

Men det kunne bli tillegg også, alt ettersom :roll:

Skrevet

Det virker logisk.Men vil ikke slangene bli temmelig harde uansett? Det bygger seg jo opp trykk inni der, selv med tett toppakning???

Nå må jeg enten begynne å lete på Finn etter ny Bimmer, eller bruke diverse tusen på den gamle. Det blir jo alltid ett fett regnestykke.

Men, jeg kan ennå noen dager klamre meg til håpet om defekt vannpumpe, eller...?

Skrevet
jeg betaler ihvertfall 16000kr for skifte av toppakning+ plane og glassblåse..

Det høres ut som en daglig foreteelse for deg :wink: !

Var det et merkeverksted? Tør jeg spørre hvordan du oppdaget at toppen var lekk? Fikk du noen varsler i forkant?Eller var det rett og slett bare over og ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...