Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt begrepsforvirring oppi det hele her.

Pop Off ventil: - Brukes i racing og kalibreres av det tilhørende forbund for å forhindre at en bil kjører med høyere turbotrykk enn konkurrentens bil. Altså en ventil som åpner ved for høyt ladetrykk. Pop Off ventilen leveres inn etter endt løp for kontroll av at dens plombering fortsatt er intakt. Det som skjer når en pop off åpner er at den tømmer innsugsmanifold for alt overtrykk og følgelig et drastisk effekttap for den som blir utsatt for en slik hendelse.

En dump ventil/BOV (blow off valve) er den kule/harry lyden "alle" er ute etter. Som pssssj'er i tide og utide. Den avlaster turboens innsugsturbin når gasspjeldet stenger, og turbotrykket har inget sted å gå.

Hverken pop off ventil eller dump ventil vil få særlig mye å gjøre på en N/A motor siden de begge er avhengig av overtrykk for å fungere.

Skrevet

no! det er ikke popp off ventilen, men waste gaten som regulerer ladetrykk. popp offen slipper ut trykk som allerede er ladet når du slipper gassen. den sitter ikke i innsugs manifolen, men før spjellet.

Skrevet
no! det er ikke popp off ventilen, men waste gaten som regulerer ladetrykk. popp offen slipper ut trykk som allerede er ladet når du slipper gassen. den sitter ikke i innsugs manifolen, men før spjellet.

Selvsagt reguleres trykket av wastegaten, men pop off åpner om trykket overstiger max trykk som er fastsatt i forkant.

Alså jukses det med trykket for og oppnå mer hk en lovlig, så popper pop off'n av. Og vipps.. Du har lite hk.

Kan tilføre at den må resettes manuelt.

Skrevet

Stemmer det som trotto sier. det de fleste tror heter pop off, heter faktisk blow off/dumpventil. og tilbake til topic så ser jeg ingen vits i å montere en dump på en na motor(hvis det i hele tatt er mulig). Hvorfor ha "pssj" lyden hvis bilen går som en dass?!?

Skrevet

Mobilsentrum eller Maxamtuning tror jeg faktisk hadde en slik sak for borti 2000kr. Var kontrollert av en elektrisk bryter under gasspedalen.

Regn med å miste all respekt hvis du åpner panseret og viser fram noe sånt.

Skrevet

popp off brukes ikke bare i racing.

nar den ikke gjør det opner den ikke før du slipper gassen!

skulle vært som før da gruppe B rally og pikes peak fortsatt var lovlig :D

Skrevet
Ser ut for at trådstarter får mer pepper enn skryt her :lol:

(men vi har vel alle hatt dumme tråder/spørsmål/svar vel? :) )

Jeg har "lært" mye pga denne tråden som jeg startet.

Det jeg spurte om var bare et spørsmål.

Morro å lære eller prøve ut noe nytt.

Noen som kan hjelpe meg med å finne et helt komplett sett med turbo kit som kan installeres på min BMW 320i E36 1994 mod?

Hadde vært veldig fint, går nok heller for noe virkelig som mange/alle mener her :)

Skrevet

Har hatt dritt manifoil selv.

Den sveiset jeg på noen små vinkel jern på her og der for å stive av litt, pluss et par støtter fra turbo og inn på boltene til bunnpanne.

Funket fint for meg i over ett år etter det.

Men ja.. Pris og kvalitet henger jo seff på greip til en viss grad ja. Desverre.

Skrevet

ta deg en tur innom thorshow. Borti harry-hjørnet, der du blant annet finner noen fancy vinger, eksosanlegg (med lys), finner du det du leter etter..

Min mening er at blow off valve på en nonTurbo er like kult som mye av det andre de har der, så forbered deg hvis du tar deg tia til å stikke innom. Du høres ut som en person som kan få med seg mye fint der i fra!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...