Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 316 E30 som jeg har noe oljeproblemer med. Det har alltid tatt noen sekunder (4-5sek) før oljelampen har slått seg av. Men her om dagen slukket den ikke... Kjørte 15-20 min før jeg kjørte hjem igjen og da jeg åpnet panseret sto den en aldri så liten røyksky opp fra motorblokken, dvs under motorblokken. Peilet oljen og den var midt mellom max og minimum slik den alltid har vært.. var heller ikke noe antydning til lekkasje men var litt svetting under bunnpannen, noe det alltid har vært. Var en stund siden oljebytte så byttet olje og filter men lyset vil f*** meg ikke slukke.

Noen som har noen idé om hvorfor? det med røykskyen og litt ekkel lukt tilsier vel at det ikke er (bare) føleren som har tatt dagen..? Tør ikke kjøre mer med den mer for tiden :cry:

Og til dere som mener 316 er en ubrukelig bil og at jeg heller burde kjøpe ny motor, hold det til dere selv :wink:

Skrevet

Pkt.1 Sett på et manometer og sjekk om du har oljetrykk!

Kan jo være at føleren har tatt ferie.

Hvis du ikke har trykk, da har du et problem! :roll:

Skrevet

Vel, det sviver fremdeles så kan ikke ha kjørt uten oljetrykk hele veien, men nå er den ihvertfall parkert inntil videre. Hvis jeg ikke har trykk, er det da oljepumpen som har tatt dagen?

Skrevet

sjekket isted den giveren til oljelampen og rundt den lå det masse olje... hvis denne saken er gått vil vel lampen lyse, og apropos røykskyen som nevnt i 1. innlegg så ligger eksosrøret dønn under denne giveren så røyken kan vel kanskje bare ha vært olje som har fordampet?? skal ihvertfall kjøpe ny giver imorgen og krysse fingre og tær på at det bare er den som er gåen!!

• 1 year later...
Skrevet

For det første ikke kjør når den lampa lyser og du ikke vet årsaken. Hehe.

Ikke unormalt at oljetrykksbrytere lekker når de er defekte. Jeg tror det er hele feilen om du ser det er oljesøl fra den

Skrevet

En aldri så liten røyksky?

Hva tror du dette med røyken betyr og ikke minst hva tror du oljelyset indikerer?

Hvis du trodde den indikerte oljenivå, så bør du kanskje gå tilbake til tråsykkel!

Når du kjører i et kvarter med oljelampen på, så får du egnetlig bare ha det så godt! At sjangsen for at levetide på motoren er redusert med 90% er vel noe du nå kan forvente. Jeg vil tro det meste av veivlager, kam og sylindere nå er sagmugg og med en fin blåfarge etter at herdinga er gått ut av metallet, så selv om du ikke liker å høre "kjøp ny motor", så må du kanskje se sannheten i øynene.

Går motoren rundt nå? Det som bruker å skje er at selv om motoren gikk rundt sist gangen, men når du så stopper og motoren kjøler seg ned, så står den i stein. Har hørt rykter om at det er mulig å dra løs motoren ved å fylle Whitesprit på den, men ikke ta det forgitt.

Vel lykke til!

RS

Har en 316 E30 som jeg har noe oljeproblemer med. Det har alltid tatt noen sekunder (4-5sek) før oljelampen har slått seg av. Men her om dagen slukket den ikke... Kjørte 15-20 min før jeg kjørte hjem igjen og da jeg åpnet panseret sto den en aldri så liten røyksky opp fra motorblokken, dvs under motorblokken. Peilet oljen og den var midt mellom max og minimum slik den alltid har vært.. var heller ikke noe antydning til lekkasje men var litt svetting under bunnpannen, noe det alltid har vært. Var en stund siden oljebytte så byttet olje og filter men lyset vil f*** meg ikke slukke.

Noen som har noen idé om hvorfor? det med røykskyen og litt ekkel lukt tilsier vel at det ikke er (bare) føleren som har tatt dagen..? Tør ikke kjøre mer med den mer for tiden :cry:

Og til dere som mener 316 er en ubrukelig bil og at jeg heller burde kjøpe ny motor, hold det til dere selv :wink:

Skrevet

Men er du heldig, så er det bare føleren. På M10 står jo føleren like ved fordeleren. Er det M10 så står i bilen, så får du en føler fra hvor som helst. Tror den koster 20-30kr på Biltema eller noe slikt. M40 kjenner jeg ikke til.

Enkleste måten å se om oljetrykket er der er å ta av toppdekselet og starte motoren. Det skal sprute opp olje i toppen! Iallefall på M10.

Lykke til!

RS

Har en 316 E30 som jeg har noe oljeproblemer med.

...

:wink:

Skrevet

tror det må være bryter..

for hadde uansett ikke gått og kjørt 15 til 20 min på 0 i trykk.

tviler på det hadde gått på tomgang en gang.

om ikke du fikk kraftig økning av motortemp tror eg du kan slappe av.

MEN NÅ ER 316 EN MEGET LITEN OG STUSSELIG MOTOR. KJØP HELLER NY!!!!!!!

kunne ikke holde meg..

Skrevet

Ikke undervurder en liten gammel BMW-motor :-)

Jeg kjørte tulling i et grustak med en 1969mod BMW2000. Kjørte en hel ettermiddag med oljelyset på! En bolt på eksosmanifoilen hadde løsnet og gjenget seg ut slik at oljen lekket ut. Hadde full fyr i motoren med olje på eksosmanifoilen. Radiatoren var lekk slik at det ikke engang var vann på motoren. Og radiatorfiften hadde alle vifteblarne knekt av. Null kjøling og null olje!

Etter å ha kjørt cross i grustaket i noen timer så begynte motoren og gå treg. Til slutt måtte vi bruke en hjullaster til å skyve bilen igang når den stoppa. Vi tok livet av motoren ved å legge en stein på gassen og lot den på med full gass mens vi andre sto på avstand.

Motoren gikk tyngre og tyngre og helt til den stoppet.

DA VAR DEN DØD! Men det var etter flere timer med crosskjøring uten olje og kjøling. En sterkere motor tror jeg ikke finnes!

Gamle M10 var rett og slett udødelig. Ja de slurpa olje og tikket litt på ventilene, men de startet ALLTID og gikk som ei kule. Spesielt med weber-forgasser.

RS

tror det må være bryter..

for hadde uansett ikke gått og kjørt 15 til 20 min på 0 i trykk.

tviler på det hadde gått på tomgang en gang.

om ikke du fikk kraftig økning av motortemp tror eg du kan slappe av.

MEN NÅ ER 316 EN MEGET LITEN OG STUSSELIG MOTOR. KJØP HELLER NY!!!!!!!

kunne ikke holde meg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...