Raven Skrevet Juli 19, 2007 Skrevet Juli 19, 2007 Girkassa på 528 min er akkurat som den setter seg i fri når jeg stopper i f.eks veikryss og står en stund på bremsa. Har også vært borti at den trillet baklengs i en oppoverbakke selv om bilen står i Drive. Når jeg gir gass går den litt opp på turtall før den plutselig hogger i gir. Det er helt nylig byttet olje og filtrer på girkassa også. Noen som har vært borti lignende?
Raven Skrevet Juli 19, 2007 Forfatter Skrevet Juli 19, 2007 Da var den ikke i min eie, men tidligere eier sier han aldri har vært borti det. Kan det ha noe med oljeskiftet å gjøre?
Sir Hofstad Skrevet Juli 19, 2007 Skrevet Juli 19, 2007 Var det jeg lurte på ja... Og hvorfor ble det byttet olje, og hvor?
Raven Skrevet Juli 20, 2007 Forfatter Skrevet Juli 20, 2007 var vel ingen spesiell grunn til at det var byttet olje tror jeg, bare som service, var byttet på verksted men ikke bmw verksted
Sir Hofstad Skrevet Juli 20, 2007 Skrevet Juli 20, 2007 Bruker bestandig å spørre hva som skjedde før kasser begynner å lage lyd osv... Oftest er det "byttet" olje av verksted eller folk som har hatt det litt "travelt". Jeg er personlig av de oppfattning av at å "bytte" olje på en kasse som fungerer er bortkastet, hvis ikke produsenten har anbefalt det, eller det er en grunn til at oljen kunne ha blitt varmkjørt,forurenset eller nivået har blitt feil. I allefall må produsentens anvisning i så tilfelle følges. Skulle det ha skjedd at de i værste fall har fyllt på feil olje kan det være fatalt egentlig. Anbefaler deg å høre med verkstedet hva de har gjort, evt se på kvitteringen hva den sier. Og deretter hvis oljetype er korrekt, få sjekket nivå. Det inngår i annenhver service II å tappe ut/etterfylle, men dette betyr ikke nødvendigvis annet enn å sjekke nivå.
berntsen Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Vil også minne på at for å peile olje på en automat gear kasse så må bilen være i gang. Du må gire innom alle gir for så til slutt sette den i N (nautral) å så peile den mens motor går. Da ser du om Nivå er korrekt.
Mons1 Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Oljeskift på automatkassen? Det må være en spesiell grunn til oljeskift! Slik jeg har forstått det, så skal man kun peile oljenivået og ikke ta oljeskift hvis det ikke er påvist feil med oljen. Hvis det ikke er noe nytt med nyere automatkasser, så er det ikke noe annet enn en sil i bunnen av ei automatkasse og ikke et filter. Den skal fange opp grove partikler. Ei automatkasse er ikke det samme som ei manuelkasse , som har masse tannhjul, drev og synk-ringer. Automatkassen har lameller som ikke skal ha smøring. Automatkassens akslinger og styring av lamellene er hydr.styrt og autmat-oljen fungerer mer som hydr.olje. På moderne automatkasser sies det at det ikke engang finnes avtappningsskrue. Ja så det kan hende det er noen som har skjedd etter olje-bytte. Siden det ikke er merke verksted, så vet man jo aldri hva de har gjort og om de har tatt feil olje eller feil mengde. Er det peilepinne på disse automatkassene, slik det var på de eldre typene? Start motoren! Skift igjennom alle gearene med å flytte gearskiftet; P-R-N-2-1-2-N (Dette på de gamle, nye typen har sikkert andre trinn). Peil olje mens motoren går! Se hvilken farge oljen har. Den bør(skal) være rød. RS Da var den ikke i min eie, men tidligere eier sier han aldri har vært borti det. Kan det ha noe med oljeskiftet å gjøre?
Sir Hofstad Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Det er også andre momenter som temperatur på olje, vatring av bil osv...
Mons1 Skrevet Juli 21, 2007 Skrevet Juli 21, 2007 Ja glemte å nevne at bilen/automatkassen bør kjøres varm før peiling! Det er også andre momenter som temperatur på olje, vatring av bil osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå