Gå til innhold

Små spm. ang. felg og dekk dim og godkjenning på e36

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo folkens.

Eg har fått tak i nye felger til min 91mod e36 325i, de har innpress ET35 og er 10" breie bak og 8.5" forran, de passet meget bra bak uten noe prob. bilen er senket 60/30.

Det eg lurer på er hvordan er det og få godkjent desse?

hva dekk dim. er og anbefale? har lyst og ha V. profil på dekkene (Dekk kanten skår innover)

Ang. godkjenning, er det ikkje bare å passe på at de ikkje overskrider +- 5% av orginalt og at dekkene ikkje stikker utenfor hjulbue?

bak så går felgen kant i kant med hjulbuen så den stikker ikkje utenfor.

Noen som kan hjelpe? :wink:

Skrevet

Noen steder er de ikke så møye med felger og godkjenning, mens andre steder skriver de det i vognkortet. E36 M3 er vel godkjent med 215/45/17 foran og 235/40/17 bak, så skal nok gå greit med dette for godkjenning. Tror nok den str på dekk vil bli sånn passe "V-formet", men ikke for mye.

Noe du muligens kan få problemer med er at inpresset på felgene dine er 14mm anderledes en orgianlt (ET42), og at dette overskrider de 5mm du vel har lov til å forandre sporvidden på hver side.

Hvis de er vrange tror jeg de kan kreve TÜV-papirer på felgene, noe som kan bli vanskelig hvis det ikke er relativt dyre felger....

Tror egentlig det beste er bare å kjøre med dem, uten å prøve å få dem godkjent. I verste fall, hvis du blir stoppet, vil du få beskjed om å vise bilen med godkjent dim. eller noe sånn!

Uansett, lykke til!

Skrevet

det du snakket om med at innpresset er over 5mm, har det så mye og si siden felgene Går kant i kant med hjulbuen og ikkje stikker utenfor?

dette er jo 18"

De felgene som stod på bilen når eg kjøpte den var ac felger 17" og de også var ET35 men de er ikkje mer enn 8" breie men det var godkjent i vognkortet

Skrevet

hvordan det? det subber ikkje, felgkanten stikker ikkje utenfor, dekkdim. er tilnermet helt likt som orginalt vist en gur ut ifra den +-5% regelen....

hva kan egentlig bli prob.?

Skrevet

nope ingen valsing her.

Eneste den kanten på hjulbuene som er valset inn..

eg kjøpte desse felgene i går, de har stått på en e46 2000mod. men passer perfekt på min e36..

har egentlig lyst og få de godkjent for da kan ingen klage på en teknisk kontroll etter veiene eller politi

Skrevet

er det noen her som har slike felger med tuv papir eller noe form for dokumentasjon på slike felger??

evt. hvor i norge de selger slike felger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...