Bimmerlars Skrevet Juli 24, 2007 Skrevet Juli 24, 2007 Begynt å bygge morrobil av E30'en min nå, og har da noen spm. vedrørende 4 syl og 6 syl motor i E30. Digger hvordan min oppfører seg med M10 motor. Veldig forutsigbar når det slipper. Slipper alltid bak om det går for fort, og bilen får en fin kontrollerbar sladd. Blir bilen betydelig mer understyrt med seks sylindra motor? M20, M50 osv. Bilen skal brukes til kjøring på vei og på bane, så vil derfor beholde de morsomme kjøreegenskapene. Lurer på om S14 er et godt alternativ. Hva koster det EGENTLIG å trimme en S14? Vil sikkert ha mer enn de standard 195hk etterhvert. Dersom jeg gjør jobben selv, med unntak av maskinering, hva vil det koste å overhale en S14 og benke 300hk? Sugemotor ja.. 300 sugehester, høy utveksling og sportskasse er noen av tankene jeg har rundt bilen...
Frode_E30 Skrevet Juli 24, 2007 Skrevet Juli 24, 2007 Hadde en 90mod 318is med s14 motor som var chippet. Hadde også effektpotte. Kjørte med 3.64:1 bakaksling med 25% sperre. Det var det ultimate leketøy! Skal du ha 300 sugehk må du nok ha stroker kit så det blir 2.5L
Bimmerlars Skrevet Juli 25, 2007 Forfatter Skrevet Juli 25, 2007 Dro det bra? Min blir totalt letta for vekt, med unntak av støtfangere osv. selvsagt. Interiørmessig blir den som en racerbil, så håper det går greit unna med 200hk.. Planene var for å oppnå 300hk: - 12,5:1 komp (smidde spesialtbestilte stempler fra JE) - EBB skal få porte toppen (sett en forumtråd med bilder osv. av at han tok en annen S14 topp, ser jo ut som han vet hva han driver med) - Avbalansert bunndel - Kamaksler med 320(innsug/312(utblås) grader durasjon og 12,5mm løft. Rundt 100 grader nock. Tilhørende deler som trengs for å kjøre med så vasse kammer. - Er Alpha-N og org. tenning brukbart, eller trenger jeg fullt programerbart datasprut? - Carbon innsugsboks for bunndragets skyld. Er vel det som er mye av vitsen med innsugsboks? - Turtallsperre oppunder 9000 rpm med tanke på kamakselene... Hvilket register vil en S14 få med et sånt oppsett?
Terje325i Skrevet Juli 25, 2007 Skrevet Juli 25, 2007 blir nok ganske ketsjup ja, mere rettet mot racing enn kø-kjøring:P
Frode_E30 Skrevet Juli 25, 2007 Skrevet Juli 25, 2007 Min dro bra ja.. men om du skal bygge den slik du har planlagt så håper jeg du har god rå..
Bimmerlars Skrevet Juli 25, 2007 Forfatter Skrevet Juli 25, 2007 Tar det med tiden. Motor koster altfor mye penger... Regner med en motor som virker godt over 4000 og opp til en sperre rundt 8500-9000. Bekymrer meg for smøringa bare, da jeg vet at DTM motorene hadde spesiallagde smøringssystem, med doble hull for å smøre tappene i blokka, men kanskje det går ann å lure seg unna med å øke oljetrykket noe og forstørre hulla. Men har noen synspunkter angående om en E30 med sekser blir betydelig mer understyrt?
Øyvind L. Skrevet Juli 25, 2007 Skrevet Juli 25, 2007 En S14 med 300 sugehk er vond å kjøre med i vanlig bruk. Den vil ha ganske høy tomgang å drar mest ifra 6-7000 omdr og opp til 9000. Det vil koste deg minst 100000kr og det etter at du har kjøpt motoren, men lykke til.. Tipper du vil bli mye mere fornøyd med en S50 oppi der.
Kristov Skrevet Juli 25, 2007 Skrevet Juli 25, 2007 En S14 med 300 sugehk er vond å kjøre med i vanlig bruk. Den vil ha ganske høy tomgang å drar mest ifra 6-7000 omdr og opp til 9000.Det vil koste deg minst 100000kr og det etter at du har kjøpt motoren, men lykke til.. Tipper du vil bli mye mere fornøyd med en S50 oppi der. Er helt enig i dette, en så hardt trimmet S14 vil nok gå utover påliteligheten også mens man med en helt original S50 kan skifte olje, gjøre normalt vedlikehold og kjøre dritten ut av den hver eneste dag uten bekymringer. Dessuten er den en drøm på normal kjøring med flatt moment fra 3000-6500 omtrent. Jeg tror man skal være ganske dreven før man fullt ut får utnyttet balansefordelen en 4'er gir. Spør Ola hvordan det er å ha lekebil med S50....
Bimmerlars Skrevet Juli 25, 2007 Forfatter Skrevet Juli 25, 2007 Til Øyvind: Da kommer bekymringen om kjøreegenskapene. Har også en E36 med sekser og synes den er litt for understyrt. Noen ganger om man prøver å sladde sklir enten hele bilen, eller bare fronten blir skyvd fremover. Kjører man så fort at det slipper sklir hele bilen sidelengs. Vil ikke at E30'en skal bli sånn.
Bimmerlars Skrevet Juli 25, 2007 Forfatter Skrevet Juli 25, 2007 En S14 med 300 sugehk er vond å kjøre med i vanlig bruk. Den vil ha ganske høy tomgang å drar mest ifra 6-7000 omdr og opp til 9000.Det vil koste deg minst 100000kr og det etter at du har kjøpt motoren, men lykke til.. Tipper du vil bli mye mere fornøyd med en S50 oppi der. Er helt enig i dette, en så hardt trimmet S14 vil nok gå utover påliteligheten også mens man med en helt original S50 kan skifte olje, gjøre normalt vedlikehold og kjøre dritten ut av den hver eneste dag uten bekymringer. Dessuten er den en drøm på normal kjøring med flatt moment fra 3000-6500 omtrent. Jeg tror man skal være ganske dreven før man fullt ut får utnyttet balansefordelen en 4'er gir. Spør Ola hvordan det er å ha lekebil med S50.... Så man merker ikke noe særlig forskjell på under/overstyring når man kjører aktivt med di forskjellige motorene? Er jo jævlig artig at hver gang det slipper ender det i en flott sladd Mye kødd med det elsktriske for å få en S50 til å gå? Hva må gjøres?
Azeton Skrevet Juli 25, 2007 Skrevet Juli 25, 2007 Har du orginale støtdempere på E36en din? Min E36 slipper som regel bak den! Med mindre du kjører rolig inn i sving og gir gass så du dytter den ut med vilje. om det var noe god forklaring? http://www.vacmotorsports.com/cgi-bin/view_item.pl?item_id=551 http://www.youtube.com/watch?v=Xmmm7ODBA2E
Kristov Skrevet Juli 25, 2007 Skrevet Juli 25, 2007 En S14 med 300 sugehk er vond å kjøre med i vanlig bruk. Den vil ha ganske høy tomgang å drar mest ifra 6-7000 omdr og opp til 9000.Det vil koste deg minst 100000kr og det etter at du har kjøpt motoren, men lykke til.. Tipper du vil bli mye mere fornøyd med en S50 oppi der. Er helt enig i dette, en så hardt trimmet S14 vil nok gå utover påliteligheten også mens man med en helt original S50 kan skifte olje, gjøre normalt vedlikehold og kjøre dritten ut av den hver eneste dag uten bekymringer. Dessuten er den en drøm på normal kjøring med flatt moment fra 3000-6500 omtrent. Jeg tror man skal være ganske dreven før man fullt ut får utnyttet balansefordelen en 4'er gir. Spør Ola hvordan det er å ha lekebil med S50.... Så man merker ikke noe særlig forskjell på under/overstyring når man kjører aktivt med di forskjellige motorene? Er jo jævlig artig at hver gang det slipper ender det i en flott sladd Mye kødd med det elsktriske for å få en S50 til å gå? Hva må gjøres? Med S50 har du nok power til å dra den ut i sladd, trenger ikke kjøre fort for at den skal sladde. Går jo en driftebil med S50 i den norske serien, virker da som det fungerer ok.
Kristov Skrevet Juli 25, 2007 Skrevet Juli 25, 2007 Har du orginale støtdempere på E36en din? Min E36 slipper som regel bak den! Med mindre du kjører rolig inn i sving og gir gass så du dytter den ut med vilje. om det var noe god forklaring? Da har du for lite motor..
Øyvind L. Skrevet Juli 25, 2007 Skrevet Juli 25, 2007 Til Øyvind: Da kommer bekymringen om kjøreegenskapene. Har også en E36 med sekser og synes den er litt for understyrt. Noen ganger om man prøver å sladde sklir enten hele bilen, eller bare fronten blir skyvd fremover. Kjører man så fort at det slipper sklir hele bilen sidelengs. Vil ikke at E30'en skal bli sånn. Min E30M3 med S50B30 i understyrer ikke selv med 245 dekk bak. Den kommer i fin sladd ut av svinen med godt pådrag. Stivt og bra understell på både E30 og E36 og du kan ordne opp i mye av dine problemer. En E30 har ikke 50/50 vektfordeling i utgangspunktet. Den blir ikke så mange kiloene tyngre forann med S50 i.
Øyvind L. Skrevet Juli 25, 2007 Skrevet Juli 25, 2007 En S14 med 300 sugehk er vond å kjøre med i vanlig bruk. Den vil ha ganske høy tomgang å drar mest ifra 6-7000 omdr og opp til 9000.Det vil koste deg minst 100000kr og det etter at du har kjøpt motoren, men lykke til.. Tipper du vil bli mye mere fornøyd med en S50 oppi der. Er helt enig i dette, en så hardt trimmet S14 vil nok gå utover påliteligheten også mens man med en helt original S50 kan skifte olje, gjøre normalt vedlikehold og kjøre dritten ut av den hver eneste dag uten bekymringer. Dessuten er den en drøm på normal kjøring med flatt moment fra 3000-6500 omtrent. Jeg tror man skal være ganske dreven før man fullt ut får utnyttet balansefordelen en 4'er gir. Spør Ola hvordan det er å ha lekebil med S50.... Så man merker ikke noe særlig forskjell på under/overstyring når man kjører aktivt med di forskjellige motorene? Er jo jævlig artig at hver gang det slipper ender det i en flott sladd Mye kødd med det elsktriske for å få en S50 til å gå? Hva må gjøres? Hvis ikke du har koblet en S50 i E30 før så er det mye kødd ja.. De fleste E30ene som går med S50 i rundt om er bare søppel, men det finnes noen unntak med S50B30 og S50B32 i som er veldig gjenomførte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå