Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går nok helt fint ann og ordne.

Har sett mye på sidene til VAC og det virker da som dem kan sakene sine!

Kjedelig med havari, men da bygger man opp enda værre :twisted:

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er kun sugemotor her også. Planene var igrunn å få nedi en S-motor, som skal skremmes opp etterhvert som pengene og delene blir samla inn, men kanskje jeg kjører med M10'en jeg har nå i første omgang, bygger et værre eksosanlegg i vinter, da det andre som skal skje med bilen koster nok penger det også. Så om det blir annen motor evnt. utover sommeren 08.

Skrevet

Det koster penger! det jeg skal kjøpe nå, er deler for 20000kr. noe sikke er billig akkurat. men det koster og ha bil! dessverre.

Kost på drivverk og understell først, derettet motor.. så du har noe som holder følge :)

Skrevet
Har møtt bimmerlars personlig jeg da.. Og han er ikke den typiske drømmeren egentlig.. Vet at han har flere baller i luften på en gang. spesielt når det gjelder bil deler!

Men du "ola" uten drømmer over lever man ikke må du huske! Hvem/hva drømte du om da du var ung?;)

Ikke umulig at jeg tar helt feil der..

Jeg syntes bare det var et vittig poeng, å det virker ikke som bimmerlars tok det innpå seg. Så det gikk da helt fint :)

Det er bare litt morsomt at en skal sitte å spekulere på teorien irundt alle slike ting, uten å gjøre egne forsøk som gir en erfaring til å besvare slike spm selv..

Om bimmerlars lurer på om det går an å sladde med S50 motoren i en E30, så er svaret utelukkende ja! At bilen får bedre turn-in med lettere motor, tror jeg så absolutt, men like morro? tvilsomt..

Du får titte på filmen min ifra ACR, for å bedømme selv :) Ikke så mye å se kanskje, men du får jo et inntrykk. Forøvrig første gang jeg har kjørt skikkelig på bane...

http://www.m535t.com/film/ACR2007.wmv

Skrevet
Har møtt bimmerlars personlig jeg da.. Og han er ikke den typiske drømmeren egentlig.. Vet at han har flere baller i luften på en gang. spesielt når det gjelder bil deler!

Men du "ola" uten drømmer over lever man ikke må du huske! Hvem/hva drømte du om da du var ung?;)

Ikke umulig at jeg tar helt feil der..

Jeg syntes bare det var et vittig poeng, å det virker ikke som bimmerlars tok det innpå seg. Så det gikk da helt fint :)

Det er bare litt morsomt at en skal sitte å spekulere på teorien irundt alle slike ting, uten å gjøre egne forsøk som gir en erfaring til å besvare slike spm selv..

Om bimmerlars lurer på om det går an å sladde med S50 motoren i en E30, så er svaret utelukkende ja! At bilen får bedre turn-in med lettere motor, tror jeg så absolutt, men like morro? tvilsomt..

Du får titte på filmen min ifra ACR, for å bedømme selv :) Ikke så mye å se kanskje, men du får jo et inntrykk. Forøvrig første gang jeg har kjørt skikkelig på bane...

http://www.m535t.com/film/ACR2007.wmv

At man får sladda med en E30 med S50 motor tviler jeg ikke på i det hele tatt :) Er mer det om bilen er like fin å kjøre aktivt med, om den er like forutsigbar på grensa osv. jeg var ute etter. Masse power og rwd så sladder det meste

Skrevet

Du får litt bedre balanse i bilen, men hvis ikke jeg tar feil så er ikke du super god til å kjøre fort rundt en bane så da har det ingen betydning for deg.

Tommy Fjeld i Skien har sin Motor ca 1 tomme lenger bak enn vanlig. For han hjalp det, men så har ikke han bilen til å burne med, men til å jage rundetider på bane og ringen..

Til burning har det ingen betydning om motoren står 1 tomme leger bak.

Skrevet
Du får litt bedre balanse i bilen, men hvis ikke jeg tar feil så er ikke du super god til å kjøre fort rundt en bane så da har det ingen betydning for deg.

Tommy Fjeld i Skien har sin Motor ca 1 tomme lenger bak enn vanlig. For han hjalp det, men så har ikke han bilen til å burne med, men til å jage rundetider på bane og ringen..

Til burning har det ingen betydning om motoren står 1 tomme leger bak.

Er ikke Schumacher nei, og bilen skal ikke brukes til sladding. Skal jage rundertider, men da er det vel viktig med en bil som er godt balansert for å lettere kunne holde den på grensen og kjøre fortest mulig? Vet det er for å få bedre balanse i bilen, lurte bare på hva han syntes var negativt med plasseringen motoren har nå. Er det det at bilen har dårlig turn-in, sklir for lett ut i understyring ved høy fart rundt svingene osv.

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg motoren lengre bak, pga at det er litt vanskelig å unngå sladd ut av svingene.. Den er litt for lett i bakenden.. Men det er 325 E30 også..

Dette er flisespikkeri dog, for jeg kunne knapt hatt morsommere bil å leke med enn jeg har.. Aldri hatt det så morsomt i bil, som på ACR sist helg :) Den passer meg utmerket!

kjørte 1.52 runder med shitty dekk, og rookie sporvalg.. utrolig nok 215 federal foran, og utslitte 205 "clear" bak på de rundene.. Når en da vet at Tommy Rustad kjørte 1.49 med en ny focus RS, så sier jeg meg veldig fornøyd..

Skrevet

Sånne filmer må du ikke vise Ola, jeg FÅR IKKE sove i kveld.

Kjenner bare horna vokser i panna :twisted:

For ikke å snakke om lysten på S50 :P

Skrevet

HVis du nå har litt overstyring med en firesylindret, så vil du vel få en fint balansert bil hvis du slipper oppi en sekser. Den veier vel ikke så veldig mye mer enn firern. Skulle det bli for mye understyring så kan dette justeres med stivere stabstag foran og mindre stivt bak, eventuelt justering av cambervinkelen foran, eller var det omvendt :?

Når det gjelder de 300 hestene du skal få ut av en S14 så ville jeg da heller gått for en turbo eller kompressor, for å få det til.

En god målestokk er 100 hester pr liter for en sugemotor med to ventiler pr sylinder nesten blodtrimmet. Med S14 som har 4 ventiler pr sylinder så er det noe mer, men 100 hk pr liter er fortsatt en god målestokk. BMW hadde med den siste versjonen av S14 230 hk tror jeg og motoren er en 2,3 liter så det stemmer nok ganske bra. Du kan sikkert ta mer ut av den, men det hele avhenger av hvor mye luft du får fylt sylinderne dine med. Det skal ikke være mange hindringer i innsuget for at du ikke får fylt dem ordentlig. Det er her den volumetriske effekten kommer inn. I teorien vil du ha en halv liter med luft pr sylinder på en toliter, men du vil i praksis aldri ha det, for du klarer ikke å fylt sylinderen 100%. Det vil si at den volumetriske effekten aldri vil være 100% på en sugemotor.

For å bøte på dette velger mange å gå opp i turtall for å få mer effekt og det kan du jo gjøre med en skikkelig "vass" kam, men da ofrer du det nedre registret, og vil få en bil som kveler seg hvis du prøver å ta i gang med et turtall mindre enn 3000 omdreininger. Det vil si at denne bilen kun egner seg for racing. Kan bli mange pinlige episoder utafor kiosken i den der :wink:

Skrevet
Sånne filmer må du ikke vise Ola, jeg FÅR IKKE sove i kveld.

Kjenner bare horna vokser i panna :twisted:

For ikke å snakke om lysten på S50 :P

:evillol::rompe:

Må ha det, bare MÅ ha det ;)

Skrevet
HVis du nå har litt overstyring med en firesylindret, så vil du vel få en fint balansert bil hvis du slipper oppi en sekser. Den veier vel ikke så veldig mye mer enn firern. Skulle det bli for mye understyring så kan dette justeres med stivere stabstag foran og mindre stivt bak, eventuelt justering av cambervinkelen foran, eller var det omvendt :?

Når det gjelder de 300 hestene du skal få ut av en S14 så ville jeg da heller gått for en turbo eller kompressor, for å få det til.

En god målestokk er 100 hester pr liter for en sugemotor med to ventiler pr sylinder nesten blodtrimmet. Med S14 som har 4 ventiler pr sylinder så er det noe mer, men 100 hk pr liter er fortsatt en god målestokk. BMW hadde med den siste versjonen av S14 230 hk tror jeg og motoren er en 2,3 liter så det stemmer nok ganske bra. Du kan sikkert ta mer ut av den, men det hele avhenger av hvor mye luft du får fylt sylinderne dine med. Det skal ikke være mange hindringer i innsuget for at du ikke får fylt dem ordentlig. Det er her den volumetriske effekten kommer inn. I teorien vil du ha en halv liter med luft pr sylinder på en toliter, men du vil i praksis aldri ha det, for du klarer ikke å fylt sylinderen 100%. Det vil si at den volumetriske effekten aldri vil være 100% på en sugemotor.

For å bøte på dette velger mange å gå opp i turtall for å få mer effekt og det kan du jo gjøre med en skikkelig "vass" kam, men da ofrer du det nedre registret, og vil få en bil som kveler seg hvis du prøver å ta i gang med et turtall mindre enn 3000 omdreininger. Det vil si at denne bilen kun egner seg for racing. Kan bli mange pinlige episoder utafor kiosken i den der :wink:

`

Takk for fyldig svar. Det med at jeg må dra igang med masse turtall på "kiosken" er ikke noe problem, da de jeg er der med er like "gærne" :P

Får se hva som skjer i løpet av vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...