Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

100 miles (160 kilometers) of city driving is needed to break-in new seals to achieve smoother RPM transition.

Da må dette gjelde enkel vanos, da vanosen i e46 krever 320km..

~200 miles (320 kilometers) of city driving is needed to fully break-in vanos seals and achieve optimum performance. Spirited driving will hasten break-in period. Initial improvements will be felt in the first few days of driving.

Litt morsomt å kjenne på de orginale o-ringene. Får ikke bøyd de, da knekker de :lol:

Har nå kjørt med nye o ringer i vanosen i 5-6 dager, og jeg er faktisk rimelig imponert. Plutselig var ikke draget i min m52tüb20 så altfor gærdi allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av å lese det der klarer jeg nesten ikke vente :lol:

Sendte mail til Beisan Systems, og fikk høre det at US Postal Service var dårlige på å oppdatere tracking statusen. Men pakken er på vei. Skal ta bilder av de ødelagte ringene og sammenligne mot de nye når den tiden kommer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig byttet. Brukte vell et sted mellom 4 og 5 timer. Tok meg god tid til rengjøring av deler osv. Utrolig nok hadde jeg ingen skruer til overs.

Ringene jeg plukket ut var tørre og harde. Manglet elasitet. De sprakk så fort jeg bøyde litt på de. Nå etter noen km merker jeg mer og mer forkjell. Bilen virker mer lettkjørt, og har fått tilbake en del krefter på lavt turtall. Litt tidlig å si noe konkret ennå, men sålangt føles det ut som om dette går i en positiv retning :wink: Draget på høyt turtall var også merkbart bedre.

Bytt i vei, ingenting å utsette lenge :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig byttet. Brukte vell et sted mellom 4 og 5 timer. Tok meg god tid til rengjøring av deler osv. Utrolig nok hadde jeg ingen skruer til overs.

Ringene jeg plukket ut var tørre og harde. Manglet elasitet. De sprakk så fort jeg bøyde litt på de. Nå etter noen km merker jeg mer og mer forkjell. Bilen virker mer lettkjørt, og har fått tilbake en del krefter på lavt turtall. Litt tidlig å si noe konkret ennå, men sålangt føles det ut som om dette går i en positiv retning :wink: Draget på høyt turtall var også merkbart bedre.

Bytt i vei, ingenting å utsette lenge :wink:

Akkurat det samme utfallet jeg fikk etter min overhaling! :D

Var absolutt verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstått et lite problem nå. Jeg opplever tenningsbank! Egentlig gjort det en liten stund uten å tenke særlig på det. Men det høres godt på lavt turtall ved litt belastning. Tenningsbanken har vært der før jeg byttet O-ringene og.

Vil tro det kan være fordi hjernen har tilpasset seg dårligere effekt pga dårlige O-ringer og justert tenningen deretter. (Ukorrekt løft på kammene osv, over lengre tid) Vil det være en idé og få lastet inn ny software til hjernen, som er tilpasset "ny/frisk" motor, slik at tenningen blir justert optimalt igjen? Eller er det såpass ille, at toppen er nedsotet og må renses og hele pakka? Bør vell egentlig ikke være tenningsbank på en såpass solid motor.

Tennpluggene er forøvrig av typen NGK iht instruksjonsboka.

Noen med råd? :roll: Vil ikke oppleve et totalhavari...

Edit: Etter litt lesing her og der, kan det være at det har samlet seg en del sot og avleiringer, som gjør at kompresjonen blir endret i forhold til opprinnelig, og dermed blir tenningen feil ift kompresjonen. Skal flushe motoren med QMI innvendig motorvask og oljebytte, så får vi håpe på det beste :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville satt igang med noe oppgradering av motorsoftware, men du kan nulle de adaptive verdiene på motor og girkasse, om det er store forandringer vil det gå seg til automatisk med tiden uansett, tror ikke du kan "reparere" noe på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW sier at adaptive verdiene skal resettes etter vanos bytte/overhaling, Beisan sier ingenting om det men har du Carsoft fixer du det selv.

Hvis du er i Bergen kan jeg fixe en resetting for litt bensinpenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW sier at adaptive verdiene skal resettes etter vanos bytte/overhaling, Beisan sier ingenting om det men har du Carsoft fixer du det selv.

Hvis du er i Bergen kan jeg fixe en resetting for litt bensinpenger...

PM sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

E39 m52 b20 kompressor med singel vanos

Skiftet idag vanosringene og resultatet ble som natt og dag.. draget var tilbake og hakkingen forsvant. dette anbefales på det sterkeste å gjøre

den innerste "myke" oringen var flat på besse sider og var hard som plastikk.. tror oljetrykket forsvant tvers forbi disse ringene før..

ser at beisan systemringene/altså nye ringer trenger variert kjøring ca 32mil etter skifte.. har kjørt ca 8mil idag.. og det er helt sykt forskjell

har kompressor jeg da. men draget var før ikke noe å skryte av.. noen ganger gikk den bra. men nå er det helt supert.. dette var verdt hver eneste time arbeid

MEN MÅ MAN RESETTE DE VEDIENE SOM BLIR OMTALT? HAR CARSOFT JEG I TILFELLE;) OG NÅR SKAL DET GJØRES?

brukte vel lørdagen på dette..men kjørte da til gs og kjøpte deler og sveiset meg den nøkkelen som du skal vri eksostannhjulet med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN MÅ MAN RESETTE DE VEDIENE SOM BLIR OMTALT? HAR CARSOFT JEG I TILFELLE;) OG NÅR SKAL DET GJØRES?

Må og Må... BMW sier at man skal resette etter vanos bytte men Beisan sier ingenting om det.

Da jeg nevnte det for ham i noen e-poster etter min overhaling syns han det var en god ide'

Uansett så gjør du ikke noe galt om du gjør det, jeg ventet til jeg hadde nådd den anbefalte innkjøringen til Beisan og resatte da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN MÅ MAN RESETTE DE VEDIENE SOM BLIR OMTALT? HAR CARSOFT JEG I TILFELLE;) OG NÅR SKAL DET GJØRES?

Må og Må... BMW sier at man skal resette etter vanos bytte men Beisan sier ingenting om det.

Da jeg nevnte det for ham i noen e-poster etter min overhaling syns han det var en god ide'

Uansett så gjør du ikke noe galt om du gjør det, jeg ventet til jeg hadde nådd den anbefalte innkjøringen til Beisan og resatte da...

Jeg hadde faktisk vanos posistion error før jeg monterte nye ringer. Etter jeg resatte så har jeg ikke fått opp den feilen mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...