Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har noen smarte tips som ikke står i Beisans DIY, noe å være oppmerksom på, noe som kan gå galt etc?

Mitt tips er å lage så mye plass som mulig. Altså demontere kjølevifte og slikt :) Ellers så fikk jeg stor nytte av en "custom" nebbetang jeg bøyde til for å få tak i proppen på eksos siden :)

jeg måtte mekke meg noe "custom" verktøy for å få løs diverse deler på min m52tü maskin :lol:

gohsqgqd0hif74jda35g.jpg

vuf4x0h51wojy6dylaww.jpg

Den plastikk "trakten" som ligger på bildet er for å guide oljen bort ifra remmer osv osv og opp i plastikk koppen som er på bildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har lest ein del i denne tråden no og lurer litt på nokon små ting,

eg har ein 1999 mod e46 320i og brukte ein memoscan håndholdt diagnose scanner og fekk opp camsensor feil, eg skifta begge, den på innsug og den på eksos og feilen er vekke men lurer på detta med vanos pakkningane, einaste symtomene eg har er litt "knattring" ved gasspådrag under 3k i oppover bakker, kan det med pakkningane ha noko med den lyden og gjera?

Er litt usikker på draget i bilen for det er min fyrste e46 og eg veit ikkje heilt korleis den skal dra i oppøvebakker :P har nokon svingete oppøvebakker heim te meg og vist eg ligger rundt 1500 omdreininger so auker den ikkje noko serlig i svingen men når eg kjem ut av svingen so auker den, utenom detta so går bilen reint og fint uten noko problem, kan dei symptomene eg har nevnt ha noko med pakningane og gjera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk feil ved diagnosen:

DME - 12 DME: Signal, exhaust-camshaft sensor (OBDII: P1397; EUIII: P0340) - -- - Signal not plausible - Currently not present -

Sporadic fault - Last atat: engine speed 2080.0 rpm

- Camshaft sensor, exhaust B1214_M0NWA

Slettet feilmelding. Den kommer ikke tilbake. Er det O-ring til vanos som fører til dette feil???. Må jeg bytte sensor??? Takk for rådet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest ein del i denne tråden no og lurer litt på nokon små ting,

eg har ein 1999 mod e46 320i og brukte ein memoscan håndholdt diagnose scanner og fekk opp camsensor feil, eg skifta begge, den på innsug og den på eksos og feilen er vekke men lurer på detta med vanos pakkningane, einaste symtomene eg har er litt "knattring" ved gasspådrag under 3k i oppover bakker, kan det med pakkningane ha noko med den lyden og gjera?

Du nevner "knattring", vil du beskrive det som tenningsbank kanskje? Min lager og slik knatrelyd under 3000 i oppoverbakker, også etter at jeg byttet en kamsensor og vanos-pakningen. Det positive er at bilen drar bedre på lavt turtall...

Nå har jeg i tillegg byttet alle vakumslanger, bensinfilter, kamsensor på innsugsiden, innvendig motorrens med oljeskift, men til ingen nytte... Lurer på om jeg skal sette bilen bort til Trimchip i Bergen. De programmerer om hele tenningssystemet og skal gi 18 hk ekstra på en 320 2.0 24v... Om jeg blir kvitt tenningsbank, og i tillegg får mer krefter, sier jeg ikke nei takk til det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått o-ringene i hus og i grunn ingenting som stopper meg for å sette i gang.. annet enn tid.. hehe

Det blir spennende å se resultatet på denne bilen, forskjellen var enorm på M52B20tü jeg hadde..

Oppdateringer kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lager og slik knatrelyd under 3000 i oppoverbakker, også etter at jeg byttet en kamsensor og vanos-pakningen. Det positive er at bilen drar bedre på lavt turtall...

Nå har jeg i tillegg byttet alle vakumslanger, bensinfilter, kamsensor på innsugsiden, innvendig motorrens med oljeskift, men til ingen nytte...

Prøv å ta av kontaktene (kanskje en om gangen?) på magnetventilene som styrer vanos, og hør om tenningsbanken forsvinner.

Evt. også kontakten på DISA ventilen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lager og slik knatrelyd under 3000 i oppoverbakker, også etter at jeg byttet en kamsensor og vanos-pakningen. Det positive er at bilen drar bedre på lavt turtall...

Nå har jeg i tillegg byttet alle vakumslanger, bensinfilter, kamsensor på innsugsiden, innvendig motorrens med oljeskift, men til ingen nytte...

Prøv å ta av kontaktene (kanskje en om gangen?) på magnetventilene som styrer vanos, og hør om tenningsbanken forsvinner.

Evt. også kontakten på DISA ventilen...?

Koblet ut kontakten til magnetventilen på eksossiden. Tenningsbanken forsvant da, men gikk litt dårligere. Fikk tak i en annen brukt ventil for å teste. Tenningsbanken kom tilbake. Når jeg koblet ut magnetventilen på innsugsiden, var det ingen forskjell. DISA har jeg prøvd å kjøre uten, ingen forskjell. Hva f*** er det som skjer?? Virker som om jeg får tenningsbank når Vanosen fungerer som den skal. Altså alle kontakter plugget i der dem hører hjemme. Blir ikke aktuelt at jeg kjøper ny Vanos enhet... kan ikke skjønne hva som er galt.

Og det har ikke skjedd etter at jeg byttet vanos-ringene, kaklingen har vært der lenge før den tid. Jeg gir opp... Går straks over til annet bilmerke uten så mye mikk-makk overalt... Ja jeg er frustrert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er inne på noe her Benger...

Hva hvis den brukte magnetventilen også er ødelagt!?

Prøv å koble 12V på ventilen for å se om stempelet beveger seg.

Påvirket skal det gå ganske rolig og uten strøm går det tilbake i posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benger,

Det du beskriver med kakling/rakling etc under 3000 rpm, hadde jeg også på min E39 520i M54

Jeg har gjort følgende de siste 3 ukene:

1. Byttet vanos O-ringene, byttet toppdekselpakninger

2. Byttet veivhusventilasjon med tilhørende vakuumslanger

3. Byttet pakningene mellom innsugsmanifold og blokken

4. Qmi motorrens + oljeskift (Royal Purple olje)

Problemet er borte. O-ringer og olje har du byttet. Jeg vet ikke om du med vakuumslanger mente veivhusventliasjon? Om du ikke byttet denne er det kanskje er det slik at den drar falskluft og det gir feil blandingsforhold og dermed "rakling"/ tenningsbank. Jeg mistenker det var ett av problemene med min iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ein justere vanos før ein monterer den igjen etter demontering? vil ikkje bestille deler og begynner vist det er eit stort problem og gjera skjølv.

Den knattringen min høres ut som tenningsbank ja, får ikkje opp noko feil på diagnose apparatet mitt, men nokon snakker om at ein må slette eit noko minne styr i hjernen som bilen lagrer når den lærer seg og leve med eit problem, kan ein slette dette med ein memoscan diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jaws,

Du må ikke justere vanos før du monterer. Ifølge Beisans Systems (som leverer O-ringene) kjører du 16 mil etter montering, ganske aggressivt slik at de nye o-ringene tilpasser seg. Så er det en fordel om du sletter "adaptive values" som jeg forstår som tilpasninger elektronikken har gjort for å kompensere for dårlige fungerende vanos.

Men for all del, bytt veivhusventilasjon. Tror denne gjør mye ugangn, enten fordi den har tettet seg av oljeslam eller fordi slangene har sprukket og suger inn falskluft. Begge deler føkker opp motorens prestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet:

*Vanos O-ringer. (ikke toppdekselpakninger, tviler sterkt på at dette gjør noe med tenning)

*Veivhusventilasjon, med alle vakumslanger og oljeseparatoren.

*QMI innvendig motorrens med ny olje.

+ div andre ting som bensinfilter og kamsensor etc.

Men ikke innsugspakninger. Vet ikke om jeg tør å bytte dette. Hva om problemet ikke løses. Syns jeg har brukt ganske mye tid og ressurser på denne bilen nå, mister lysten på den etterhvert som pengene flyr ut...

Jeg hørte et klikk i ventilen da jeg plugget ledningen inn igjen, mens bilen gikk på tomgang, så bør fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...