Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk ett sett o ringer i posten i dag :D Det jeg lurer på er, er det ikke bare 4 o ringer som skal byttes? to store og to små? fikk nemlig med to store svarte og to små(nesten firkantede) o-ringer, også to store og to små vanlige oringer som er brune. De brune o-ringene er litt mindre enn de svarte, akkuratt slik av de får plass inne i de andre...

Var også med to veldig små brune o-ringer, er det disse som skal under de plast hettene?

Jeg har ikke helt peiling på hva alle ringene skal til, men hvertfall veldig nyskjerrig på dette, gi tilbakemelding så fort du har fått byttet ringene og fortell om du merket store forskjeller :wink: Hva kom prisen inkl frakt og slikt om jeg kan spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt peiling på hva alle ringene skal til, men hvertfall veldig nyskjerrig på dette, gi tilbakemelding så fort du har fått byttet ringene og fortell om du merket store forskjeller :wink: Hva kom prisen inkl frakt og slikt om jeg kan spørre?

Håper på å få gjort det så fort som mulig, men jeg må finne ut hva alle ringene er til da. Var 6 o ringer mer i pakken enn hva jeg hadde forventet :?

O ringene kommer på ca 450kr mener jeg å huske å ha lest. Jeg kjøpte de av en kar her på forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. det var jo ikke så ille.

Utdrag fra Beisansystems.com:

"Two seal rings will be installed in each piston groove, total of four rings installed in each piston."

Så det tyder vell på at det er 8 O-ringer + de to minste som skal til plastpluggene.

Eller så står det nok greit beskrevet her:

http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm

Edit: Hvis ikke jeg har missforstått helt, så skal de brune ringene på først, også skal de sorte "kantete" ringene over de brune igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. det var jo ikke så ille.

Utdrag fra Beisansystems.com:

"Two seal rings will be installed in each piston groove, total of four rings installed in each piston."

Så det tyder vell på at det er 8 O-ringer + de to minste som skal til plastpluggene.

Eller så står det nok greit beskrevet her:

http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm

Edit: Hvis ikke jeg har missforstått helt, så skal de brune ringene på først, også skal de sorte "kantete" ringene over de brune igjen.

Utifra den guiden så kan det kanskje se slik ut ja... Er litt nervøs for å begynne på denne jobben, men tentke å se om jeg får tatt en titt på det til helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. det var jo ikke så ille.

Utdrag fra Beisansystems.com:

"Two seal rings will be installed in each piston groove, total of four rings installed in each piston."

Så det tyder vell på at det er 8 O-ringer + de to minste som skal til plastpluggene.

Eller så står det nok greit beskrevet her:

http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm

Edit: Hvis ikke jeg har missforstått helt, så skal de brune ringene på først, også skal de sorte "kantete" ringene over de brune igjen.

Utifra den guiden så kan det kanskje se slik ut ja... Er litt nervøs for å begynne på denne jobben, men tentke å se om jeg får tatt en titt på det til helga...

Ta masse bilder og lag en DIY for meg S.Arnesen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta masse bilder og lag en DIY for meg S.Arnesen :D

Jeg tenkte jeg skulle følge beisan sin DIY. Om jeg finner noen feil/mangler/enklere løsninger osv osv så skal jeg passe på å dokumentere det for deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det er bra, men har du sånn M3 chromeringer på instrumenthus? Fikk ordnet en veldig god pris, så skal kjøpe inn 10 stk. Og seff ligger det jo naturlig å spørre om mine favorittbrukere trenger noe til innkjøpsprisen. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det er bra, men har du sånn M3 chromeringer på instrumenthus? Fikk ordnet en veldig god pris, så skal kjøpe inn 10 stk. Og seff ligger det jo naturlig å spørre om mine favorittbrukere trenger noe til innkjøpsprisen. :)

Takk for tilbudet :D Hyggelig å høre :D

Jeg har montert på min, men kan hende jeg vet om noen som trenger. Sender deg en pm :)

rxpczsjxdx5pcqp5zjzz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sånn, da hadde jeg bytta o ringene i vanosen min. og for en forandring :D jeg anbefaler alle som ikke har gjort det å sette igang med det samme. Alle de irriterende tingene ved motoren er forsvunnet (jaging, dårlig drag og "hakkette" ved bånn gass)...

Brukte 3.5 timer på hele prossesen, og det var da inkludert rydding i garasjen før og etter operasjonen :D

Måtte lage noe "custom" verktøy for å fikse det, men det var ikke noe problem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da hadde jeg bytta o ringene i vanosen min. og for en forandring :D jeg anbefaler alle som ikke har gjort det å sette igang med det samme. Alle de irriterende tingene ved motoren er forsvunnet (jaging, dårlig drag og "hakkette" ved bånn gass)...

Brukte 3.5 timer på hele prossesen, og det var da inkludert rydding i garasjen før og etter operasjonen :D

Måtte lage noe "custom" verktøy for å fikse det, men det var ikke noe problem....

Du verden! :o Beregnet tid var jo 6 timer, sikker på at du har skrudd fast alt? :lol:

Men da bestiller jeg et slikt sett med en gang. Får ikke byttet før uti Juni muligens, men skal prøve så fort som mulig. Samtidig bytter jeg veivsensoren.

Forresten: Opplevde du kaklelyder osv i motoren på lavt turtall ved litt pådrag? Kan hende dette har noe med disse ringene, eller veivsensoren. Og bilen virker veldig lat for tiden. Merket du stor forskjell på draget?

EDIT: Har bestilt O-ringer fra Beisansystems. 530NOK inkl frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...