Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Byttet nettopp vanos pakningene på min E39 M5. Der har man 16 o-ringer totalt. Enkelt for alle som vet hvordan man bruker umbraco :)

Så at flere o-ringer hadde lekkasje og at o-ringene falt av med en gang man rørte dem. Solenoidene var også enkle å ta av, dvs at o-ringene hadde krympet mye.

Hadde bilen på benk å så en lav torque og hk kurve under 3000rpm så fikk mistanke om vanos relaterte problemet så jeg byttet o-ringer og alle 4 kam posisjon sensorene å skal på benk igjen for å sammenligne tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt av "spesialverktøy" nu, men mangler bare klaven til og låse av kammene! så når klaven er i handa mi så skal jeg bytte!

Hvorfor låse av kammene?

Samme sier jeg!?

Hvis du da ikke har en singelvanos motor selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bytte selve vanos enhetene så må man ha et verktøy som setter kammene i et gitt posisjon for så å låse dem av.

Ja for singelvanos motorer...

Da trenger man dette verktøyet:

Låseblokker til kammene, Tannhjulsvrider, Låsepinn til veivaksel og Låsepinn til registerkjede.

xz7xdy9t3e053cop6fna.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ?! man låse av registeret på single vanos? går det ikke å lage et merke på kammene slik at en vet at det står i nøyaktig samme posisjon når man setter på igjenn vanos enheten? vil ikke det funke?! litt riski buisness kanskje men. lyst til å gjøre dette på b28´n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ?!

Å ja, absolutt!

For på singelvanos motoren ska man løse eksoskam-tannhjulet og vri det med "tannhjulsdriveren" på bilde over.

Ville ikke anbefalt å gjøre overhalingen uten det settet på en singelvanos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ?!

Å ja, absolutt!

For på singelvanos motoren ska man løse eksoskam-tannhjulet og vri det med "tannhjulsdriveren" på bilde over.

Ville ikke anbefalt å gjøre overhalingen uten det settet på en singelvanos...

okay, det er motatt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanos på M-Motorene (S54 og S62) er helt annerledes og krever også låsing av kammer, veiv og register.

Slik som på singelvanos motoren

Ps:

(S50B32 motoren krever låsing av kammer og veiv, mens S50B30 krever det ikke...)

S54 (E46 M3) er den letteste M-motoren å skifte vanos på, hvis man har spesialverktøyet selvsagt :-)

Mens S62 (E39 M5) er den vanskeligste.

Alt i alt er nok dobbelvanos motoren (M52TU, M54 og M56) den letteste å overhale med tanke på at man ikke trenger noe spesialverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt er nok dobbelvanos motoren (M52TU, M54 og M56) den letteste å overhale med tanke på at man ikke trenger noe spesialverktøy.

Å si ikke det, jeg måtte mekke meg noe "custom" verktøy for å få løs diverse deler på min m52tü maskin :lol:

gohsqgqd0hif74jda35g.jpg

vuf4x0h51wojy6dylaww.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vuf4x0h51wojy6dylaww.jpg

ikke dumt å bøye til den tanga..! Hadde ikke varmern da jeg byttet på 320n, så ble med kapping og tilpassing av samme nepptang :P Men skal åpne vanosen på 330n også, da blir det slik som din! Takk for tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke dumt å bøye til den tanga..! Hadde ikke varmern da jeg byttet på 320n, så ble med kapping og tilpassing av samme nepptang :P Men skal åpne vanosen på 330n også, da blir det slik som din! Takk for tips..

Den var en reddende engel for meg :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skiftet o-ringne i dag! brukte 2,5 time på jobben, jeg kontrolerte registret og vanosen! da var jeg ferdig og rydde opp i garagen også:P

har prøve kjørt biln og merka fårsjell jah! finere gange og den nøkkinga som var ved igangsetting var borte!

virka som biln blei mer lettstarta på hallvarm motor også! men det finn jeg ut etter vært. skal bare kjøre di 160km så skal jeg slette adopsjonan på motoren!

man trenger ikke låse av kammene osv, men anbefaler det på det strekeste! vist ikke så er det fint mulig å få registret til å bli feil! bil starter og går førde, men ventil diagrammet blir feil og vanosen jobber feil!

så ANBELFALER ALLE SOM IKKE HAR BYTTET DISSE O-RINGENE OM OG BYTTE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...