Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg forstår (det er sikkert mange her inne som vet bedre enn meg) så vil adaptive values "hope seg opp" over tid og få motoren til å underprestere. Når disse blir slettet vil elektronikken "resette seg" til den nå topp fungerende vanosen du har.

Om jeg tar feil, kan noen rette dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Jeg har byttet:

*Vanos O-ringer. (ikke toppdekselpakninger, tviler sterkt på at dette gjør noe med tenning)

*Veivhusventilasjon, med alle vakumslanger og oljeseparatoren.

*QMI innvendig motorrens med ny olje.

+ div andre ting som bensinfilter og kamsensor etc.

Men ikke innsugspakninger. Vet ikke om jeg tør å bytte dette. Hva om problemet ikke løses. Syns jeg har brukt ganske mye tid og ressurser på denne bilen nå, mister lysten på den etterhvert som pengene flyr ut...

Jeg hørte et klikk i ventilen da jeg plugget ledningen inn igjen, mens bilen gikk på tomgang, så bør fungere.

Hva menes med veivhus ventilasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilen er denne rakkeren her:

Nr. 1 på bilde:

vrcai9j6y38v2jcu2idz.gif

Veivhusventilasjonen på en motor er oljedamp (og olje) fra motoren som blir sugd ut av toppdekselet via slange nr. 2 på bilde og går inn i veivhusventilen, der blir damp og flytende olje skilt fra hverandre og dampen går til innsuget igjen for å bli med i forbrenningen mens flytende olje går via slange nr. 4 ned og inn på peilepinn røret og til bunnpannen.

Det som kan skje ved f.eks bruk av feil olje/slurving med oljeskift osv. på BMW motorene er at veivhusventilen går tett.

Hvis den går tett kan det føre til mangen forskjellige feil; stort oljeforbruk, stort trykk i motor, tenningsbank osv.

Hvis denne ventilen går tett kan man i noen tilfeller høre det; som et tåkehorn fra en båt, toghorn osv. bare mye lavere lyd selvsagt! :)

Det som også kan skje er at når vanos o-ringene skiftes blir trykket på veivhusventilen større enn det har vært på lenge og en gammel veivhusventil kan da faktisk bli ødelagt...!

Dette har skjedd på noen biler i følge Beisan som selger disse vanos ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no har vanos o-ringane mine kommet og får veivhusventilasjonen min i måro :) so blir vel skifting i helge tenker eg :) men lurer på ein liten ting, den adaptiv values eller ka da var som skal slettes etter ein har skifta desse tinga, skal den slettes før eller ette da e innkjørt? kan ein sletta den saken men eit WOW system som ein bruker på bilverksteder eller ein håndholdt memoscan (Diagnose scanner)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...